Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 - premiera i najważniejsze informacje

Historia, gameplay, klany wampirów - co warto wiedzieć.

Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 to sequel ciepło przyjętego RPG z 2004 roku. W prace nad kontynuacją zaangażowano między innymi Briana Mitsodę, producenta i scenarzystę pierwszej części oraz Chrisa Avellone'a, który pracował między innymi przy Fallout: New Vegas.

Za grę odpowiada studio Hardsuit Labs, współtwórcy Blacklight Retribution, a wydawcą jest Paradox Interactive. Podobnie jak poprzednik, Bloodlines 2 to gra fabularna dla pojedynczego gracza, w której sterujemy bohaterem-wampirem. Walkę, silnie nastawioną na wykorzystywanie wampirzych zdolności, obserwujemy z perspektywy pierwszej osoby.

Akcja nowej części przenosi gracza do Seattle, gdzie dochodzi do napięć pomiędzy klanami wampirów. Solą w oku są przedstawiciele Thinblood, czyli nowo powstałe wampiry, które ktoś powołuje bez zgody innych. Tytuł ma wykorzystywać technologię ray tracing oraz DLSS. Bloodlines 2 będzie wspierany po premierze, wzbogacając się między innymi o nowe klany i historie.

  • Premiera: jesień 2020
  • Platforma: PC, PlayStation 4, Xbox One
  • Wersja językowa: angielska
  • Producent: Hardsuit Labs
  • Wydawca: Paradox Interactive
  • Wydawca PL: niepotwierdzony

Data premiery

Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 ukaże się w 2020 roku, najpewniej jesienią. Bloodlines 2 ma trafić na trzy platformy: PC, PlayStation 4 oraz Xbox One. Twórcy planują rozwijać grę po premierze przez wprowadzanie nowych klanów bez dodatkowych opłat. Pojawią się również dodatki fabularne.

Obecnie Bloodlines 2 można zakupić wyłącznie na platformę PC w trzech wersjach - First Blood, Unsanctioned oraz Blood Moon. Przy zakupie którejkolwiek przed premierą, otrzymamy bonus przedsprzedażowy. Jest to pakiet First Blood, zawierający cyfrową wersję ścieżki dźwiękowej do gry oraz skórki do wykorzystania w grze.

Unsanctioned Edition zawiera pakiet Unsanctioned Blood. W jego ramach otrzymamy siedem przedmiotów do wykorzystania w grze, które mają związek z pierwszą częścią serii, a także zawartość dodatkową do produkcji: komentarz od deweloperów z udziałem Briana Mitsody oraz artbook. Edycja Unsanctioned umożliwia dostęp do gry o jeden dzień wcześniej względem daty premiery.

Ostatnia wersja to Blood Moon Edition, zawiera zestaw Unsactioned Blood oraz przepustkę sezonową Season of The Wolf. W ramach tej ostatniej otrzymamy dostęp do przyszłego rozszerzenia, dwóch mniejszych dodatków fabularnych oraz skórkę do wykorzystania w grze (dostępna w dniu premiery).

Rozszerzenie fabularne ma skupić się na przybyciu największego wroga wampirów do Seattle. Z kolei dwa dodatki pozwolą jeszcze bardziej zgłębić świat miejskich wampirów. Podobnie jak w przypadku edycji Unsanctioned, przy zakupie Blood Moon Edition otrzymamy dostęp do gry o jeden dzień wcześniej w stosunku do dnia premiery.


Fabuła gry

Akcja sequela rozgrywa się kilka lat po wydarzeniach z pierwszej części. W Seattle funkcjonuje kilka klanów wampirów, które przestrzegają zasad Maskarady, czyli starają się nie ujawniać swojego odmiennego stanu postronnym. Nie wszyscy jednak trzymają się reguł, nad którymi trzyma pieczę Książę Seattle (ang. The Prince of Seattle).

Ulice Seattle skrywają mroczną tajemnicę

Źródłem kłopotów bywają nowe wampiry, które ktoś tworzy bez zgody klanów. Thinblood - bo takie noszą miano - zajmują najniższą pozycję w hierarchii wampirów, do której należy między innymi starszyzna Seattle, działająca od początków miasta. Bohater gry, który powstał w ramach niekontrolowanego aktu, jest przedstawicielem najsłabszych i zostaje wplątany w wojnę klanów.

Ważnym aspektem Bloodlines 2 ma być reactive storytelling, polegający na budowaniu historii w oparciu o decyzje gracza. Na kształt fabuły wpłynie przeszłość i rozwój postaci, podjęte wybory czy przynależność do konkretnego klanu.

Istotne będzie również zachowanie człowieczeństwa w poskramianiu głodu krwi - im więcej niewinnych osób zabije bohater, tym bliżej będzie mu do bestii. Zdaniem twórców przejście kampanii powinno przeciętnie zająć od 25 do 30 godzin. Wiadomo także, że gry nie da przejść się bez użycia przemocy.


Rozgrywka

Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 to gra RPG, w której obserwujemy akcję z perspektywy pierwszej osoby. Kamera zza pleców pojawia się w momencie wspinaczki czy w trakcie walki. Zadaniem gracza jest przetrwanie w Seattle pod postacią wampira w trakcie wojny klanów. Względem pierwszej części zauważymy zmiany. Chodzi o przede wszystkim o system walki, w której broń jest mało efektywnym rozwiązaniem.

W walce niejednokrotnie skorzystamy z pięści

Model starć skupia się przede wszystkim na wykorzystaniu siły, zwinności i mocy wampira. W zdobyciu przewagi nad wrogami posłużą pionowe plansze. W początkowym etapie gry bohater posiada jedną zdolność (ang. Discipline), którą wybiera z trzech dostępnych. W ramach każdej ma do wyboru dwie moce, które wykorzystuje w walce.

Dzięki ulepszeniom zwiększymy potencjał postaci. Wampir musi karmić się krwią, żeby wykorzystywać zdolności i nie wpaść w szał z głodu. Bohater zyska czasowe bonusy, jeśli pożywi się krwią ofiar, które znajdują się pod wpływem silnych emocji. Tych jest pięć w grze - są to strach, pragnienie, ból, radość oraz gniew - i każda emanuje inną barwą.

Rozszerzony zwiastun rozgrywki Bloodlines 2 prezentuje bohatera w trakcie misji poszukiwawczej. W grze obok wątku głównego mamy mieć do dyspozycji wiele zadań pobocznych. Tym razem protagonista musi odszukać ukrywającego się przedstawiciela swego rodzaju, który posiada cenne informacje. Dzięki rozmowie z wampirem-Nosferatu ustala, że poszukiwany rezyduje w niebezpiecznej okolicy.

Gdy bohaterowi uda się nawiązać rozmowę z poszukiwanym, widzimy liczne opcje dialogowe do wyboru, także perswazyjne i zastraszające. Na mnogość linii dialogowych ma mieć wpływ przeszłość bohatera.

W Bloodlines 2 nawiążemy relacje z mieszkańcami miasta oraz przystąpimy do jednego z kilku do wyboru silnie terytorialnych klanów. Każdy z nich oferuje dwa dodatkowe zestawy umiejętności do wykorzystania. Klany różnią się między sobą stylem bycia, jak i celami. Co ważne, każda z postaci w grze ma kierować się ukrytymi motywami.

Podobnie jak inne wampiry, postać gracza powinna ukrywać swoją tożsamość w wyznaczonych obszarach. Użycie wampirzych mocy w zasięgu wzroku ludzi alarmuje policję, która szybko wzywa posiłki. Otwarty konflikt sprawia również, że mieszkańcy Seattle barykadują się w domach. Dlatego bohater powinien z dystansu obserwować ofiarę i analizować jej stan emocjonalny czy słabe punkty.


Klany wampirów i ich moce

W Seattle spotkamy przedstawicieli sześciu klanów. Pierwszy z nich to Thinblood, czyli najniższy w wampirzej hierarchii i zarazem pierwszy klan gracza. Świeżo powołanym wampirom trudno zrozumieć zasady panujące w mieście, przez regularnie narażają się starszyźnie i szybko giną. Ich zdolności różnią się od mocy przedstawicieli innych klanów.

Na początku gracz musi wybrać jedną z trzech zdolności Thinblood, czyli Chiropteran (lewitację), Mentalism (telekinezę) oraz Nebulation (zamglenie). W pierwszej kategorii znajdziemy dwie moce, Glide oraz Bat Swarm. Glide umożliwia wampirowi lewitację, ponieważ ciało krwiopijcy staje się niewiarygodnie lekkie. Druga moc, Bat Swarm, pozwala na przyzwanie grupy nietoperzy, które ranią wybraną ofiarę.

Moce telekinetyczne to Pull oraz Levitate. Pierwsza z nich umożliwia manipulację obiektami na odległość, w tym bronią przeciwnika. Levitate pozwala na uniesienie ofiary w powietrze. Ostatnia kategoria, czyli Nebulation, dzieli się na Mist Shroud oraz Envelop.

Pierwsza moc, Mist Shroud, wykorzystuje mgłę, która zakrywa wampira. Umożliwia także transformację w mgłę, która pozwoli bohaterowi na przemieszczanie się na wąskim obszarze. Z kolei Envelop sprawia, że ofiary wdychają płucami mgiełkę wytwarzaną przez wampira.

Drugi klan w Seattle, czyli Brujah, przyciąga sympatyków anarchii, którzy sprawdzają swoje zdolności w klubie walki. Po wstąpieniu w szeregi do tego klanu zyskujemy dwie zdolności - Potence (potężne ciosy) oraz Celerity (przyspieszenie). Tę ostatnią posiada również klan Toreador.

Nastrój ofiary rozpoznamy dzięki kolorowej aurze

Zdolność Potence dzieli się na dwie moce, Fist of Caine oraz Earthshock. Pierwsza z nich to potężne uderzenie, które niszczy ściany i wyrzuca przeciwników w powietrze, przy okazji odrywając im kończyny. Z kolei Earthshock wyzwala falę uderzeniową dookoła bohatera, powodując zranienie i powalenie przeciwników zbliżających się doń.

Celerity, zdolność współdzielona przez klan Brujah i Toreador, składa się z mocy Unseen Storm oraz Accelerate. Dzięki pierwszej z nich wampir zyskuje niezwykłą szybkość, a jego zwinne ruchy dezorientują wszystkich dookoła. Każdy, kto stanie na jego drodze, zostaje powalony. Dzięki mocy Accelerate świat zdaje się zwolnić. Okazuje się, że to wampir staje się tak szybki, że czas zwalnia, a tłum niemal zastyga.

Wampirzy artyści, czyli klan Toreador, mają obsesję na punkcie piękna. Przystąpienie do tej grupy owocuje zdobyciem dwóch zdolności - Presence (urzeczenie) oraz wyżej wymienionego Celerity.

W ramach Presence mamy dwie moce - Awe oraz Entrance. Awe sprawia, że wampir przybiera pozę, która wprawia ofiary w rodzaj uwielbienia. Nieświadome niczego osoby przez krótki moment będą widzieć wyłącznie tę scenę. Z kolei Entrance sprawia, że wampir zdobywa grupę wielbicieli, którą może rozproszyć atakującego przeciwnika.

W przeszłości członkowie klanu Tremere poszukiwali sposobu na nieśmiertelność. Dziś wzbudzają nieufność innych krwiopijców. Dołączenie do tej grupy pozwala na zdobycie zdolności Thaumaturgy (wysysanie krwi na odległość) oraz Auspex (telepatia). Tę ostatnią uzyskamy także po wstąpieniu w szeregi klanu Malkavian.

Zdolność Thaumaturgy dzieli się na trzy moce. Pierwsza z nich to Skewer, która pozwala na zaatakowanie przeciwnika kolcami. Purge wywołuje krwawe wymioty u ofiary, a ostatnia moc, Blood Boil, sprawia, że przeciwnik wybucha, raniąc innych dookoła. W każdym przypadku krew ofiary płynie z jej ciała w kierunku wampira, który pożywia się na odległość.

Auspex rozszerza możliwości wampira. Dzięki mocy Aura Sense bohater wyczuje postacie niezależne zza ściany czy oznaczy je z dużej odległości, a także pozna również jej najsłabsze punkty. Z kolei Psychic Projection umożliwia wyjście umysłu wampira z jego ciała. W ten sposób bohater w formie astralnej eksploruje obszar, a nawet telepatycznie wpływa na zmysły innych.

Malkavian to kolejny klan w grze, zwany również Klanem Księżyca (ang. the Clan of the Moon). To grupa wampirów kroczących własnymi ścieżkami, często pogrążonych w psychozie, depresji czy innych chorobach psychicznych. Po dołączeniu do tego klanu bohater gracza zyska dostęp do dwóch nowych umiejętności, czyli Dementation (otępienie) oraz wcześniej wymienionego Auspex.

Dementation pozwala wpływać na kondycję psychiczną przeciwnika. Pierwsza moc, Haunt, straszy wrogów poprzez zesłane wizje. Z kolei moc Berserk wywołuje gniew u przeciwnika, sprawiając, że atakuje wszystko w swoim pobliżu.

Ventrue to ostatni klan w Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2. To grupa przedsiębiorczych wampirów, którzy na kartach historii pojawiali się jako cesarze czy bankierzy. Zwani również Klanem Królów (ang. The Clan of Kings) i stoją na straży Maskarady.

Dzięki przystaniu do Klanu Królów bohater może zyskać dwie unikalne zdolności - Dominate (kontrola) oraz Fortitude (samoleczenie). Pierwsza dzieli się na dwie moce, Mesmerize oraz Command. Mesmerize sprawia, że ofiara przechodzi w trans, w którym jest całkowicie odseparowana od bodźców zewnętrznych. Dzięki Command gracz zyskuje kontrolę nad postacią niezależną, wskazując jej drogę czy zmuszając do ataku inne osoby.

Zdolność Fortitude wzmacnia ciało wampira. Moc Absorb pozwala na krótkie odparcie ataków przeciwników. Dodatkowo każdy przyjęty cios leczy rany bohatera. Z kolei Personal Armor sprawia, że wampir staje się niewrażliwy na ataki, a po wzmocnieniu efektu bohater zyskuje niewidzialną tarczę, która odpycha atakujących przeciwników.

Komentarze