Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Tylko 25 studiów na świecie pracuje nad grami wysokobudżetowymi

To spadek ze 125 dużych deweloperów na początku tej generacji - zauważa Richard Hilleman z EA.

Richard Hilleman, dyrektor kreatywny w Electronic Arts, przeprowadził analizę, z której wynika, że liczba studiów deweloperskich, pracujących nad grami wysokobudżetowymi na konsole, od początku mijającej generacji spadła ze 125 do 25. Jednak łączne zatrudnienie w firmach z sektora „dużych gier” pozostało takie samo.

„Prawda jest taka, że obecnie powstaje mniej gier wysokobudżetowych, niż w analogicznym momencie poprzedniej generacji. Wykonałem kilka obliczeń, z których wynika, że na całym świecie 125 zespołów pracowało nad tytułami, które ja nazywam grami AAA na konsole. To było 7 czy 8 lat temu" - napisał Hilleman w raporcie dla należącego do EA, studia DICE Europa.

„Obecnie liczba takich studiów spadła poniżej 30. Prawdopodobnie jest ich około 25. Co ciekawe, jeśli przyjrzymy się strukturze tych zespołów, liczba pracowników jest dokładnie taka sama: ze 125 zespołów powstało 25. Zatrudnienie w tych firmach wzrosło czterokrotnie."

Hillman uważa, że ma to bezpośredni związek z koniecznością projektowania gier w wysokiej rozdzielczości, co zwyczajnie pochłania więcej zasobów i jest kosztowniejsze. Według niego, zbliżająca się nowa generacja, nie będzie wywierać już takiego wpływu na kształt studiów, a sytuacja zaczyna się stabilizować.

„Wszystko to ma związek z przejściem ze standardowej rozdzielczości do Full HD. Jeśli dokonamy analizy z matematycznego punktu widzenia, zmiany dotyczą zawartości gier - bardzo bogatej zawartości. Gdy rozwijaliśmy tę zawartość, koszty znacząco rosły."

Konieczne więc stało się zwiększenie liczby pracowników w poszczególnych zespołach. Obecnie, nie widzę podobnej zmiany w zbliżającej się, następnej generacji platform. Podążaliśmy drogą, która mnie niepokoiła. Wszystko wskazuje na to, że sytuacja się stabilizuje."

Richard Hilleman dołączył do Electronic Arts w 1982 roku. Był twórcą serii Madden Football oraz producentem wielu gier sportowych.

Koszty produkcji i marketingu gier wysokobudżetowych (AAA) znaczącą wzrosły w ostatnich latach, podobnie jak liczba pracowników poszczególnych studiów deweloperskich. Film prezentuje fragmenty Battlefielda 4. Gra zostanie wydana jesienią przez Electronic Arts.

Read this next