Skip to main content

The Day Before znowu sobie grabi. Kopia trailera CoD i kupowanie „gotowców”

Aktualizacja: twórcy odpierają zarzuty i mówią o dezinformacji.

Aktualizacja (08.02.23): w świetle coraz częściej pojawiających się podejrzeń o oszustwo, studio Fnatic zarzuciło mediom, youtuberom i fanom sianie dezinformacji o The Day Before. Zapowiedziało też pomoc innym deweloperom niezależnym, którzy mierzą się z podobnymi problemami.

Wszyscy żyjemy w czasach dezinformacji i braku weryfikacji faktów” - napisało studio Fntastic w oświadczeniu na Twitterze. „Wszyscy mogą powiedzieć cokolwiek, by tylko zebrać wyświetlenia, i wszyscy w to uwierzą. Z dezinformacją trzeba walczyć, bo może skrzywdzić nie tylko nas, ale też inne studia indie i niewielkie zespoły. Ma też wpływ na zdrowie psychiczne członków takich zespołów. Po wydaniu The Day Before, zastanowimy się, jak pomóc początkującym deweloperom radzić sobie z fake'ami i przeznaczymy na to odpowiednie zasoby.
Łatwo jest niszczyć. Trudniej jest tworzyć
”.

Studio Fntastic napisało też, że jeśli odpowiednia liczba osób wyrazi na to chęć, stworzą wideo pokazujące proces produkcyjny The Day Before sięgający 2019 roku.

Gdy jeden z internautów nazwał The Day Before asset flipem (praktyka wykorzystywania w grze „gotowców”, szczególnie modeli postaci czy obiektów - więcej o tym poniżej), Fntastic odpowiedziało w następujący sposób:

Wszystko robimy sami, ale jest też mały procent kupionych assetów, aby przyspieszyć proces rozwoju. Nie ma w tym nic strasznego”.


Oryginalna wiadomość (07.02.23): Po serii kontrowersji wywołanych przez The Day Before gracze stali się szczególnie wyczuleni na nieczyste zagrywki twórców za studia Fntastic. Wygląda na to, że internetowi śledczy dotarli do co najmniej dwóch takich nowych przypadków.

Pierwszy case jest związany z nowym materiałem, który deweloperzy udostępnili zaledwie kilka dni temu. Okazuje się, że jego początkowe fragmenty są „mocno inspirowane” trailerem Call of Duty: Black Ops Cold War Zombies z 2020 roku. Poniżej możecie zobaczyć zestawienie scen, także w ruchu.

Jeśli natomiast chcecie porównać oba materiały samodzielnie, to tutaj jest link do wideo z The Day Bafore, a tutaj do wspomnianego trailera Call of Duty. Bliźniacze fragmenty pojawiają się na początku pierwszego materiału i w 0:39 drugiego.

Jakby tego było mało, gracze dowiedzieli się, skąd pochodzi wiele obiektów widocznych w gameplayu sprzed kilku dni. Okazuje się, że deweloperzy kupili modele pojazdów - a nawet całą stację benzynową - na rynku Unreal Engine, czyli sklepie, w którym początkujący deweloperzy mogą pobierać płatne assety do swoich gier. Wspomniana stacja to koszt 40 dolarów.

Najpopularniejsza - i mająca najwięcej sensu - teoria o The Day Before głosi, że zaprezentowana lata temu imponująca gra była co prawda grywalna, ale stanowiła tylko niewielki fragment świata i była skrzętnie wyreżyserowana. Deweloperzy nie spodziewali się wybuchu popularności, ale w końcu musieli zaprezentować coś nowego. Naprędce stworzyli więc na kolanie „minigrę”, posiłkując się w większości „gotowcami”, a następnie nagrali opublikowany niedawno gameplay.

Zgodnie z tą teorią, The Day Before nie istnieje naprawdę - a przynajmniej nie w formie pełnoprawnej gry. Chyba nikt nie domyślił się jeszcze jednak, po co deweloperzy pokazali grę, która nie istnieje. Nie chodzi o pieniądze, bo projekt nie jest finansowany crowdfundingowo, nie zarabia też na preorderach.

Zobacz także