Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Mark Cerny: Dzięki grom niezależnym PlayStation 4 wywoła renesans w branży gier

Architekt systemu marzy o powrocie do czasów PSX.

Podczas prezentacji na konferencji Develop w Brighton, architekt systemu PlayStation 4, Mark Cerny wyraził nadzieję, że premiera nowej konsoli wywoła renesans w branży gier i powrót różnorodności znanej z PSX, głównie dzięki tytułom niezależnym.

- Na PSone nie było możliwości stworzenia gry niezależnej - mówił. - Sprzęt nie wspierał cyfrowej dystrybucji, a wszystkie tytuły rozprowadzano na płytach CD. Twórcy nie mogli bezpośrednio dotrzeć do graczy.

- Ale prace nad największymi grami wyglądały wtedy inaczej. Crash Bandicoot, który rozszedł się w nakładzie 6 mln egzemplarzy, stworzyło zaledwie siedem osób. Jeden człowiek mógł w znaczący sposób wpłynąć na grę.

- Produkcje koncentrujące się na jedynym koncepcie, takie jak PaRappa the Rapper, Devil Dice i Intelligent Cube, zostały ciepło przyjęte i każda sprzedała się w nakładzie przekraczającym milion kopii.

Cerny dodał jednak, że zespoły produkcyjne rosły wraz z debiutem PlayStation 2, a później także na PlayStation 3, przez co zatracono indywidualność i różnorodność tytułów. Sony zamierza jednak powrócić do dawnych czasów, usuwając ograniczenia stawiane małym, niezależnym firmom.

- Użytkownicy konsol zauważyli potencjał niezależnych gier - przyznał Cerny, wskazując na sukces serii The Walking Dead od Telltale Games.

Kolejnym ważnym czynnikiem będzie także architektura samej konsoli, bazująca na dobrze znanych rozwiązaniach z PC.

- Nawet jeśli gra wykorzystuje prostą grafikę, to zwiększone zasoby pamięci pozwolą na stworzenie większej puli animacji i bardziej szczegółowych światów.

Architekt PS4 pochwalił również starania Adama Boyesa, który w dużej mierze stoi za inicjatywami wydawniczymi Sony.

- Odkąd dołączył do nas Adam Boyes, cały proces praktycznie się zmienił. Chciał, byśmy spojrzeli z perspektywy niezależnego twórcy i dostrzegli, czy nasz proces wspomaga, czy ogranicza tworzenie różnorodnych tytułów, jakich szukamy.

- W rezultacie, łącząc elementy techniczne, biznesowe i wydawnicze, uważamy, że PS4 wywoła renesans branży - kończy Cerny. - „Ciężka" zawartość nadal będzie kwitła na naszej platformie, ale na wiele sposobów przywracamy kreatywną wolność i szeroką różnorodność, dzięki której nawet dzisiaj wspominamy początki PlayStation.

Octodad: Dadliest Catch, jeden z tytułów niezależnych na PS4Zobacz na YouTube

Read this next