Skip to main content

Zamów kolekcjonerski ALMANACH i odbierz darmową grę na GOG

Odkryj gatunek gier przygodowych, które oczarowały świat.

Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Lord of the Rings Gollum - rozdział 10, Przyjaciel: zakończenie, zagadka z drzwiami

Ostatni rozdział gry.

Dziesiąty i rozdział gry Władca Pierścieni Gollum zaczyna się bezpośrednio po zakończeniu poprzedniego: rozdział 9, Smeagol. Ptak wychodowany przez Golluma okazał się szpiegiem Świecarza. Dzięki niemu czarnoksiężnik dowiedział się, jak ominąć barierę Elfów i zaatakować ich królestwo. Smeagol musi teraz ocalić Mell przed siłami zła. Rozdział dziesiąty gry: Przyjaciel.


Na tej stronie:


Ucieknij elfom

  • Po pojawieniu się w nowej lokalizacji idziemy prosto, aż dotrzemy do urwiska. Łapiemy się krawędzi i zeskakujemy na sam dół. Po wylądowaniu na ziemi przekradamy się krzakami w stronę oświetlonego drzewa. Uważamy na elfich strażników patrolujących teren. Podobnie jak wcześniej, nie mogą nas oni zobaczyć.
  • Po dotarciu na miejsce rzucamy kamieniem w lampę, a następnie - gdy strażnik się odwróci - wchodzimy po pnączu na pobliskie drzewo. Teraz czekamy, aż strażnik przejdzie i zeskakujemy na dół, po czym przechodzimy ścieżką w dół i na prawo. Na koniec wspinamy się po pnączach i wchodzimy do niewielkiej ruiny. Oglądamy krótką scenkę.
  • Teraz czeka nas sekcja platformowa. Wspinamy się po pnączach na drzewo przed nami. Następnie po uchwytach przesuwamy się w lewo, a potem przeskakujemy po platformach, aż trafimy na kolejne pnącza. Wchodzimy na górę i przeskakujemy na gałąź przed nami. Korzystamy z belki, aby wyskoczyć na pnącza przed nami. Obchodzimy konar drzewa dookoła i zeskakujemy na uchwyt na drzewie przed nami.
  • Skaczemy do tyłu i lądujemy na drewnianej platformie. Przebiegamy po ścianie i łapiemy się uchwytu na wprost, których przechodzimy w prawo. Opuszczamy się na platformę poniżej, z której przeskakujemy na konstrukcję naprzeciwko i wbiegamy po ścianie. Obchodzimy drzewo dookoła i zeskakujemy po pnączach na platformę. Łapiemy się uchwytów i po gałęzi wchodzimy na drewniany most. Skręcamy w stronę ruin.
  • Przeskakujemy na uchwyt na drzewie i wspinamy się na górę pnia. Skaczemy na uchwyt za nami, a stamtąd po belce na wielką gałąź. Przechodzimy pod powalonym drzewem przed nami, a potem przez niewielkie przejście. Trafimy na sytuację, gdy opiekująca się nami Elfka i Nadzorca Bestii z Mordoru celują do siebie z broni. Rzucamy w Nadzorcę kamieniem, aby odwrócić jego uwagę, a Elfka go zastrzeli.

Ucieknij orkom

  • Zeskakujemy na dół i przechodzimy przez rzekę i idziemy prosto. Trafimy na kamienny most. W tym momencie zaczną nas gonić Orkowie. Szybko wskakujemy na drzewo po prawej. Przechodzimy na platformę i po belce przeskakujemy na ziemię. Biegniemy w prawo i po ścianie wbiegamy do góry. Przeskakujemy na platformę obok i schodzimy po deskach niżej, a następnie przeskakujemy po belkach.
  • Lądujemy na skale, po której zeskakujemy na platformę. Omijamy Orka z kuszą i biegniemy po ścianie dalej. Biegniemy ścieżką i za ogniskiem wspinamy się na pobliską skałę. Przeskakujemy po belkach prosto, a potem przebiegamy przez kamienny most i po długiej gałęzi drzewa prosto.
  • Wyskakujemy z jej końca i lądujemy na skale przed nami. Wchodzimy na górę, a potem po kolejnych belkach przeskakujemy nad patrolującym Orkiem. Wbiegamy do niewielkiej jaskini i wychodzimy po drugiej stronie. Teraz już nikt nas nie ściga, a my możemy skupić się na podążaniu do naszego celu.
  • Opuszczamy się na krawędzi urwiska i po skałach przechodzimy na drugą stronę wąwozu. Musimy dotrzeć do skały widocznej w oddali. Idziemy prosto i po powalonym drzewie przechodzimy nad przepaścią, a potem kontynuujemy drogą w lewo. Po dotarciu do celu misji zostaniemy przeniesieni do nowej lokacji.

Dotrzyj do bramy ruin

  • Zaczynamy w jaskini. Idziemy prosto, aż wyjdziemy na zewnątrz i zobaczymy ruiny w oddali. Skręcamy w prawo i idziemy ścieżką w dół, aż trafimy do bardzo długoego labiryntu, gdzie musimy ukrywać się przed patrolującymi strażnikami. Chowamy się w krzakach, po czym omijając strażnika skręcamy w lewo. Przy kolejnym rozwidleniu nie przechodzimy przez bramę, ale skręcamy w prawo.
  • Podążamy jedyną dostępną ścieżką. Trafimy na niewielkie obozowisko. Przekradamy się przez nie i idziemy w lewo za ruinami. Przechodzimy przez ruiny i idziemy dalej tą drogą. Czeka tu nas dość długi korytarz z dwoma strażnikami. Na końcu drogi rzucamy kamieniem w koksownik, odwracając uwagę zbrojnego w bramie. Idziemy korytarzem, którego bronił, omijając patrole strażników.
  • Po dotarciu do rozwidlenia na dwie strony skręcamy w lewo, po czym skracamy sobie drogę przechodząc przez dziurę w ścianie. Idziemy w lewo i przy dużej skale idziemy ścieżką do góry. Po dotarciu na duży plac, chowamy się w krzakach na środku. Teraz będziemy musieli wykazać się sporą dawką zręczności.
  • Musimy jak najszybciej rzucić kamieniami najpierw w lewy, a potem w prawy koksownik. Kiedy obaj strażnicy z latarniami będą zajęci sprawdzaniem źródła hałasu, przekradamy się dokładnie środkiem i kierujemy do krzaków widocznych w oddali. Teraz przekradamy się w prawo i gasimy kamieniem latarnię, a na koniec rzucamy w koksownik, aby odciągnąć zbrojnego w bramie. Idziemy przed siebie odblokowanym teraz przejściem, a na koniec wspinamy się na małą platformę i przechodzimy wyłomem.
  • Po drugiej stronie idziemy ścieżką na lewo i wspinamy się po akwedukcie. Idziemy nim prosto, po czym oglądamy scenkę. Teraz będziemy musieli pomóc Mell otworzyć bramę, która zamknięta jest magicznym zamkiem.

Pomóż Mell otworzyć bramę - zagadka z drzwiami

  • Rozmawiamy z Mell, a potem podnosimy kryształ leżący na ziemi. Wspinamy się na ścianę po prawej, a z niej na niewielki tunel nad nami. Znajdujemy tam niewielką kałużę, przez którą komunikujemy się z Mell. Następnie rzucamy kamieniem w gniazdo ptaków. Schodzimy na dół i podnosimy kryształ, po czym jeszcze raz wracamy do tunelu.
  • Obserwujemy okolicę i układamy kształt Jelenia. Następnie wspinamy się na bramę i wkładamy dwa znalezione kryształy w miejsca zaznaczone poniżej. Chodzi o to, aby obie strony rysunku były identyczne. Po ułożeniu właściwego kształtu schodzimy do Mell i oglądamy przerywnik filmowy.
  • Wskazówka: podczas nagrywania materiału do niniejszego poradnika, ta sekcja gry zawierała błąd. Jeśli ułożenie wizerunku jelenia nie otwiera drzwi, próbujemy różnych kombinacji kształtów na lewej i prawej stronie bramy, aż któraś zadziała. W momencie, gdy to czytacie, błąd ten mógł już zostać naprawiony stosowną aktualizacją.

Znajdź mistrza zagadek

  • Będąc już w ruinach wchodzimy po przewróconych rzeźbach na prawo. Wspinamy się na kolumnę i doskakujemy do platformy nad bramą. Próbujemy skorzystać z kołowrotu, który okaże się być zablokowany. Wracamy na kolumnę i po wchodzimy na przewrócony filar. Idziemy do jego końca i przechodzimy na prawo. Dostajemy się na platformę przed nami. Znajdziemy tam drugi kołowrót, spod którego wyciągamy kamień. Wracamy do pierwszego kołowrotu i otwieramy bramę.
  • Oglądamy scenkę, po której idziemy prosto przez most. Uważamy, żeby nie oddalić się za bardzo od Mell. Idziemy do końca korytarza i otwieramy bramę. Teraz wspinamy się na biblioteczkę, a z niej po kolejnych platformach dostajemy się do okna powyżej. W kolejnej komnacie musimy przeskakiwać po latających platformach. Naszym celem jest dostać się do kolumny na końcu drugiego pomieszczenia i zejść po przewróconym filarze niżej. Podchodzimy do drzwi i oglądamy scenkę. Teraz podążamy za Elfami.

Zamknij pierwszą bramę wiatru

  • Po dotarciu do studni wspinamy się po obracających się platformach. Musimy dostać się do wysokiego balkonu. Po dotarciu na miejsce wspinamy się po przewróconej kolumnie na półkę skalną. Zobaczymy obracający się filar. Czekamy, aż utworzy nam pomost w dół i schodzimy na niższy poziom. Po dotarciu do przepaści skaczemy na lewitującą platformę po lewej i wspinamy się na ścianę obok, podążając w lewo. Potem skaczemy na filar za nami.
  • Czekamy, aż podleci on wystarczająco wysoko i przeskakujemy na krawędź przed nami. Stamtąd przeskakujemy na szczyt filaru, po którym się przed chwilą wspinaliśmy i przeskakujemy na platformę przed nami. Następnie przeskakujemy po obiekcie w kształcie krzyża - należy być ostrożnym, bo łatwo z niego spaść. Z niego wskakujemy na uchwyty na ścianie przed nami i wspinamy się do góry.
  • Znajdziemy mechanizm pierwszej bramy. Zeskakujemy na dół i wspinamy się na pnącze na filarze. Przeskakujemy na lewitującą platformę, a z niej na skałę przed nami. Robimy rozbieg i chwytamy się dźwigni na suficie. Opuści się pojemnik. Używamy go, aby wyjść z pomieszczenia tą samą drogą, którą przyszliśmy i wracamy do Mell przy studni.

Poszukaj mistrza zagadek

  • Znowu wspinamy się po lewitujących platformach, tym razem na krawędź po lewej stronie komnaty. Omijamy wielkiego upiora z lasu broniącego pomieszczenia i obracamy się w lewo. Wbiegamy po ścianie i łapiemy się gzymsu, po czym podążamy dalej w tę stronę, wymijając latające potwory.
  • Po dotarciu do końca gzymsu zeskakujemy na platformę. Czekamy, aż obracający się filar ustawi się górą do platformy przed nami. Robimy rozbieg i doskakujemy do platformy. Doskakujemy do okna na górze i odnajdujemy rannego Mistrza Zagadek. Zeskakujemy na dół i rozmawiamy z nim. Zawiesi on w powietrzu platformy, po których wspinamy się na wyższy poziom.

Zamknij drugą bramę wiatru

  • Wbiegamy na ścianę po lewej i przeskakujemy na lewitującą skałę z uchwytem za naszymi plecami. Po niej wskakujemy wyżej i po gzymsie przesuwamy się w lewo, a potem na wystający kamień. Robimy rozbieg i doskakujemy do belki przed nami, a z niej na dźwignię. Po złapaniu się jej otworzymy drugą bramę. Potem wskakujemy na podnoszącą się skrzynię i wskakujemy na półkę skalną po lewej stronie.
  • Wybieramy, czy jako Gollum chcemy wyruszyć na poszukiwania pierścienia, czy też jako Smeagol wolimy pozostać z Mell. Po dyskusji zeskakujemy po lewitujących skałach niżej. Usłyszymy Orka i idziemy przed siebie wchodzimy do małego tunelu i oglądamy scenkę, jak żołnierz Mordoru krąży wokół Mistrza Zagadek. Wybieramy, czy zgodnie z życzeniem Smeagola zdradzimy pozycję elfa, czy też zgodnie z sugestią Golluma zabijemy Orka. Przekonujemy drugą stronę do naszej racji.
  • Uwaga: decyzja o losie Mistrza Zagadek wpływa na to, które zakończenie gry otrzymamy! Kliknij na zaciemniony tekst, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o konsekwencjach. Jeśli posłuchamy Smeagola i zdradzimy Elfa, to otrzymamy tzw. złe zakończenie. Pójście natomiast za radą Golluma i zabicie orka poskutkuje zobaczeniem tzw. dobrego zakończenia.

Zniszcz źródło, pokonaj Świecarza

  • Wpinamy się na ścianę obok kraty i wracamy do Mell tą samą drogą, którą przyszliśmy. Okazuje się, że Świecarz dotarł już do studni. Wykorzystując zamieszanie wskakujemy na kolejne platformy i kierujemy się w górę, do źródła. Unikamy postrzelenia przez Orków. Po dotarciu na jedną z platform oglądamy scenkę. Przeskakujemy na kolejne dwie platformy i wykonujemy daleki skok na uchwyt przed nami. Oglądamy scenkę.
  • Teraz czeka nas „walka” ze świecarzem. Tak naprawdę jest to jednak tylko krótka sekcja platformowa. Idziemy prosto krótkim tunelem, jedynie uważając w kilku momentach, aby nie zostać postrzelonymi z kuszy. Na końcu wspinamy się na skałę i oglądamy scenkę oraz epilog, zależny od podjętej przez nas wcześniej decyzji. Pojawi się jeszcze krótka scena „po napisach”, podczas której podejmiemy decyzję o losie ptaka Świecarza. Gratulacje! Ukończyliście grę The Lord of the Rings: Gollum!

Spis treści: Lord of the Rings Gollum - Poradnik, Solucja

Poprzednio: Lord of the Rings Gollum - rozdział 9, Smeagol: zagadka z lustrem, dostanie się na drzewo, gra w słowa

Read this next