Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

John Carmack: wsparcie Linuksa jest nieatrakcyjne biznesowo

Przyszłość systemu leży w emulacji gier - uważa programista i twórca m.in. Quake'a.

John Carmack, programista i współzałożyciel id Software komentował w serwisie społecznościowym Reddit, dlaczego wydawanie gier na Linuksa jest nieopłacalne z biznesowego punktu widzenia.

„Życzę Linuksowi jak najlepiej, ale prawdę mówiąc, ten system jest poza pierwszą dziesiątką moich priorytetów. Ucieszyłem się z informacji, że Rage działa na Wine, ale to nie dzięki naszym staraniom” - pisze Carmack.

John Carmack nie byłby sobą, gdyby nie stworzył zaawansowanej technologii na potrzeby nowej gry - w przypadku Rage było to MegaTexture

Wine to program, który umożliwia uruchamianie aplikacji z Windowsa na różnych dystrybucjach systemu Linux.

„Nie wydaje mi się, żeby wsparcie dla Linuksa było atrakcyjne z biznesowego punktu widzenia, a Zenimax nie ma polityki »nieoficjalnych łatek«, którą kiedyś mieliśmy w id Software. Starałem się promować takie rozwiązanie, ale ostatecznie wolałem skupić się na dystrybucji kodów źródłowych naszych produkcji. Uważam, że mogą przynieść więcej korzyści niż nieoficjalne pliki, które umożliwią włączenie gry na Linuksie” - twierdzi programista.

„Nie mogę wypowiadać się w imieniu zarządu Zenimax, ale oni nawet nie publikują gier na Maca. Byłbym zaskoczony, gdyby zainteresowali się wsparciem dla systemu Linux.” Carmack twierdzi, że prosta konwersja gry może powstać nawet w dwa tygodnie, ale to tylko początek pracy. Id Software wydało dwie gry na system stworzony przez Linusa Torvaldsa - Quake Arena i Quake Live - które podobno nie cieszyły się wielką popularnością.

„Kto odrzuciłby 20 tys. dol ewentualnych zysków?” - pyta retorycznie twórca Quake'a. „Prawda jest taka, że bez względu na rozmiar projektu, należy zaangażować tyle samo prawników i menedżerów, by zapewnić odpowiednie wsparcie i finansowanie” - wyjaśnia.

Carmack uważa, że przyszłość gier na Linuksa leży w emulacji. „Idealnie, wzorując się na najlepszych praktykach, stworzenie gry na ten system nie powinno być trudniejsze niż wsparcie dla, powiedzmy, Windowsa XP.”

„Przy odpowiedniej promocji i dystrybucji na Steamie to możliwa do osiągnięcia przyszłość” - kończy popularny twórca, a także właściciel firmy Armadillo Aerospace.

John Carmack to zasłużony dla branży programista, który odpowiadał m.in. za Commander Keen, Wolfenstein 3D, Quake'a czy Dooma. W 2000 roku założył Armadillo Aerospace, które zajmuje się produkcją rakiet. Amerykanin zajmuje w firmie stanowisko głównego inżyniera.

Read this next