Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Fallout New Vegas - wszystkie frakcje, reputacja

Lista dostępnych w grze frakcji.

Jedną z najważniejszych mechanik w grze Fallout New Vegas jest system reputacji. W grze znajdziemy kilkanaście frakcji, u których będziemy mogli zyskać zarówno pozytywną, jak i negatywną reputację. Na tej stronie wyjaśniamy działanie systemu reputacji i wymieniamy wszystkie frakcje.


Na tej stronie:


Jak działa system frakcji

Wobec praktycznie każdej frakcji w grze możemy wykonywać przyjacielskie, jak i wrogie czynności. Zalicza się do nich zarówno wykonywanie zadań w określony sposób, jak i np. zabijanie członków danej frakcji lub też nawet wręczanie prezentów dzieciom w danej lokalizacji. Gra zlicza wszystkie nasze pozytywne i negatywne uczynki w stosunku do danej frakcji, a następnie wylicza z nich średnią, określającą jak postrzegają nas członkowie danej grupy.

Przesunięcie reputacji u jednej ze społeczności na pozytywną lub negatywną stronę znacząco wpływa na nasze interakcje z daną grupą. Przykładowo wyjątkowo dobre stosunki z konkretną frakcją zapewnią nam zniżki u handlarzy, dostęp do specjalnych towarzyszy czy regularne dostawy pieniędzy, amunicji bądź lekarstw.

Z drugiej strony zdobycie wyjątkowo niskiej reputacji spowoduje, że część handlarzy nie będzie chciała w ogóle prowadzić z nami interesów, część towarzyszy odmówi podróżowania z naszą postacią, a w skrajnych przypadkach członkowie społeczności z miejsca zaatakują naszą postać lub będą wysyłać za nami wynajętych zabójców.

Zdarza się także, że tytuł potrafi zaskoczyć gracza, otwierając przed nim zupełnie nowe możliwości, dopiero wtedy, kiedy jakaś społeczność nas znienawidzi. Mogą to być np. czarnorynkowi handlarze, którzy nie będą prowadzić handlu z postaciami o pozytywnej reputacji.


Główne frakcje

W grze znajdziemy cztery frakcje „główne”, z którymi nasza postać będzie musiała prędzej czy później się związać. Wspięcie się w szeregach jednej z poniższych społeczności i zdobycie jej zaufania konieczne jest do postępów w głównym wątku gry.

  • Republika Nowej Kalifornii - państwo federalne powstałe na terenie dawnej Kalifornii. Chociaż uważają się za spadkobierców przedwojennych amerykańskich wartości, takich jak demokracja, wolność osobista czy państwo prawa, to wykształcili silnie ekspansywną i imperialistyczną kulturę. Nierzadko siłą podbijają społeczności, niektóre nie chcą się do nich przyłączyć dobrowolnie.
  • Legion Cezara - wojskowa dyktatura wzorująca się na ustroju starożytnego Rzymu. Nie okazują ani krzty szacunku „niecywilizowanym” społecznościom. Podbijają słabsze plemiona, a pokonanych zabijają lub wykorzystują jako niewolników. Stosują też kary śmierci za najdrobniejsze przewinienia, przez co wiele postaci przyznaje, że na kontrolowanych przez Legion terenach skutecznie wypleniono przestępczość.
  • Lucky 38 (Pan House) - przedwojenny multimiliarder Pan House chce zachować kontrolę nad Nowym Vegas dla siebie, skutecznie usuwając z terenów wokół miasta zarówno RNK, jak i wojska Cezara. Gracz może pomóc mu zrealizować jego plan w zamian za wygodne i dostateczne życie w luksusowych warunkach.
  • Niepodległe Vegas (Pan Tak) - Benny w tajemnicy przed Panem Housem przeprogramował jednego z Securitronów, aby to on i frakcja Prezesów mogła przejąć kontrolę nad Vegas. Ostatecznie plan gangstera spala na panewce, ale gracz może wykorzystać Pana Tak i jego wiedzę, aby umożliwić miastu uzyskanie niezależności.

Poboczne frakcje

Pomniejsze społeczności, z którymi gracz może - ale nie musi - związać się w trakcie swoich przygód. Zależnie od nawiązanych relacji z poniższymi grupami możemy zyskać lub stracić dostęp do zadań pobocznych, unikalnego wyposażenia, towarzyszy lub innych korzyści.

  • Boomersi - odizolowane plemię założone przez mieszkańców dawnej Krypty 34, którzy po opuszczeniu schronu osiedlili się na terenie przedwojennej Bazy Sił Powietrznych Nellis. Z zasady atakują każdego przybysza ogniem swoich licznych wyrzutni rakiet, jeśli jednak komuś uda się dotrzeć do bram i nawiązać kontakt, to mogą być skorzy do współpracy.
  • Bractwo Stali - tajemnicza sekta w pełni oddana gromadzeniu przedwojennej (zwłaszcza wojskowej) technologii i obronie dostępu do niej, aby nie mogła zostać ponownie wykorzystana na szkodę ludzkości. Wewnątrz frakcji trwa konflikt pomiędzy dwiema frakcjami - jedni chcą kontynuować politykę izolowania się od ludzi na powierzchni, podczas gdy inni pragną większej otwartości i nawiązywania potrzebnych kontaktów.
  • Kajdaniarze - spora grupa więźniów, która dokonała buntu w więzieniu RNK i po zdobyciu broni i wyposażenia na strażnikach zaczęła terroryzować ludność pustyni Mojave. Gracz może się do nich przyłączyć lub położyć kres ich bandyckim
  • Stowarzyszenie Białych Rękawiczek - tajemnicza organizacja zarządzająca kasynem Ultra-Luxe. Jej członkowie uważają się za elitę i na każdym kroku podkreślają swoją odrębność od „pospólstwa”. Gracz może przeniknąć do frakcji i pomóc w rozwiązaniu sprawy zaginięć gości kurortu.
  • Uczniowie Apokalipsy - organizacja skupiająca w swoich szeregach lekarzy, archiwistów, naukowców oraz odkrywców. Podobnie do Bractwa Stali zajmują się gromadzeniem i zabezpieczaniem przedwojennej wiedzy i technologii, jednak jednocześnie aktywnie wykorzystują ją do niesienia pomocy mieszkańcom pustkowi. Oferują potrzebującym wyżywienie, pomoc medyczną oraz naukę.
  • Wielcy Chanowie - koczownicze plemię zamieszkujące od pewnego czasu pustynię Mojave. Przez wielu uważani za zwykłych bandytów i okryci złą sławą. Funkcjonują jako najemnicy, łupieżcy oraz producenci i handlarze narkotyków. Gracz może pomóc im rozwiązać wewnętrzne konflikty i rozpocząć nowy rozdział w historii społeczności.

Frakcje lokacji

Poniższe frakcje związane są z konkretnymi lokacjami, a posiadanie pozytywnej lub negatywnej reputacji wpływa na postrzeganie gracza przez mieszkańców danego osiedla, dostęp do sklepów i ewentualne zniżki.

  • Freeside - slumsy powstałe wokół ściśle odgrodzonego centrum Las Vegas. Funkcjonuje tu kasyno z barem, sklepy oraz lokalny oddział Uczniów Apokalipsy. O bardzo umowny porządek w okolicy dbają Królowie - ekscentryczni gangsterzy negatywnie nastawieni do ludzi z zewnątrz oraz broniący mieszkańców przed zbirami.
  • Goodsprings - niewielkie pustynne miasteczko w którym zaczynamy naszą przygodę z Fallout New Vegas. Możemy pomóc społeczności odeprzeć ataki Kajdaniarzy lub wprost przeciwnie zdradzić mieszkańców i przyłączyć się do gangsterów.
  • Novac - kolejna niewielka osada, do której trafiamy w trakcie wykonywania wątku głównego. W centrum wioski znajduje się przedwojenny motel, a umiejscowienie osiedla sprawia, że często odwiedzane jest przez podróżnych i kupców, którzy zatrzymują się tu na nocleg.
  • Strip - centralna część Nowego Vegas, na którą składają się prestiżowe kasyna, hotel oraz ambasada RNK. Całością rządzą tzw. „trzy rodziny” oraz Pan House, który przywrócił miasto do funkcjonowania po wojnie.

Następne: Fallout New Vegas - jak naprawiać broń, pancerz

Spis treści: Fallout: New Vegas - Poradnik, Solucja

Poprzednio: Fallout New Vegas - do której frakcji dołączyć

Read this next