Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Co zmienia się w EA Sports FC 24. Zobacz wszystkie nowości w rozgrywce, karierze, FUT

Lista nowinek.

Niedawno mieliśmy okazję uczestniczyć w zorganizowanym przez EA zamkniętym pokazie nowości w EA Sports FC 24, a więc „następcy Fify”. Jak co roku, większych i mniejszych zmian jest cała masa. Zebraliśmy je poniżej, stosując podział na tryby gry i inne elementy.

Spis treści - skocz do sekcji:


Rozgrywka i ogólne zmiany

Technologiami, którymi w kontekście rozgrywki EA chwaliło się najbardziej, są HypermotionV, ulepszony silnik Frostbite i tzw. Style gry, które stanowią trzy główne filary FC 24. Wpływają one na to, jak zawodnicy wyglądają i jak się poruszają.

HpermotionV oraz Style gry opisujemy poniżej, natomiast kwestie wizualne znajdują się w kolejnej sekcji.

HypermotionV

Nowa wersja technologii znanej fanom Fify, która odpowiada za realistyczne animacje piłkarzy i płynne ich łączenia dzięki danym zebranym od prawdziwych piłkarzy oraz uczeniu maszynowemu. Tegoroczna edycja pozwala na tzw. „wolumetryczne przechwytywanie” („V” pochodzi właśnie od „volumetric”). EA nie musi już ubierać piłkarzy w specjalne stroje do przechwytywania ruchu, a może rzekomo stworzyć animacje... na podstawie zwykłego wideo, np. nagrania z meczu.

Bazą jest jednak 180 meczów przechwyconych kamerami rozstawionymi wokół boisk (1,3 miliarda klatek nagrania). EA twierdzi, że w ciągu zaledwie kilku dni w FC 24 mogą pojawić się ruchy, które niedawno wydarzyły się w prawdziwym spotkaniu.

HypermotionV jest też w stanie wierniej odtworzyć typ biegu zawodnika. Np. Erling Haaland ma charakterystyczny typ biegu z szeroko rozstawionymi ramionami, wyrzucanymi wręcz do tyłu - i dokładnie tak samo wygląda to w EA Sports FC 24. EA przygotowało takie ruchy podobno aż dla 1200 zawodników.

Inne zmiany wprowadzone przez HypermotionV:

  • AcceleRATE 2.0 to nowa wersja technologii wprowadzonej w FIFA 23, która przydzielała zawodnikom jeden z typów sprintu (explosive, controlled i lengthy). Teraz tych typów biegów jest aż 7
  • Ruch piłki udoskonalony przez SI. EA twierdzi, że FC 24 ma najrealistyczniejszy lot i odbicia futbolówki do tej pory, bo odpowiada za nie SI uczące się zachowania piłki z prawdziwych meczów
  • Kinetyczna, fizyczna gra ciałem. Osłanianie piłki za pomocą L2 wygląda i działa w tym roku lepiej i realistyczniej
  • „Dłonie SI”. Nowy algorytm dba o to, żeby dłonie zawodników zachowywały się realistyczniej niż do tej pory

Style gry

Cytując EA: „Każdy zawodnik na świecie ma charakterystyczny sposób gry. Style gry zapewniają ten poziom realizmu poprzez popisowe zdolności piłkarzy, które wychodzą poza oceny i statystyki, by pomóc im wyróżnić się na boisku”.

Dla przykładu: zarówno Messi jak i Mbappe są dryblerami, ale robią to w inny sposób. Messi specjalizuje się w dryblingu na niewielkiej przestrzeni i znajdowaniu „dziur” w obronie, by oddać strzał. Z kolei Mbappe szuka wolnego pola i jest niezwykle szybki. Właśnie takie cechy zostaną przeniesione do gry dzięki Stylom gry.

Style gry powstały dzięki współpracy z Opta, czyli firmą zajmującą się gromadzeniem i analizowaniem danych sportowych.

Style gry podzielono na dwa rodzaje:

  • Style gry - dostępne dla wszystkich zawodników
  • Style gry Plus - dostępne tylko dla światowej elity piłkarskiej. Ich wpływ na rozgrywkę ma być od razu widoczny

Przykłady stylów gry (łącznie będzie ich 34, przy czym każdy ma wersję zwykłą i Plus):

  • Trickster - zawodnik ma dostęp do zaawansowanych trików
  • Deadball - gracz widzi dłuższą linię podpowiadającą tor lotu piłki przy strzale z rzutu wolnego
  • Power header - bardzo mocne strzały głową
  • Power shot - bardzo mocne strzały
  • Speed dribbler - wysoka szybkość przy dryblingu
  • Block - więcej sposobów i animacji defensywy dla obrońcy

Pozostałe nowości w ramach rozgrywki

  • Precyzyjne podawanie. Nowa mechanika, którą aktywujemy poprzez przytrzymanie R1 przed podaniem. Na boisku zostanie wyświetlony znacznik, który pokaże, gdzie dokładnie poleci piłka. Precyzyjne podanie pozwala też podać znacznie bardziej „na dobieg” niż zwykłe
  • Kontrolowany sprint przy dryblingu. Aktywujemy, przytrzymując R1. Zawodnik będzie miał piłkę przy nodze, ale będzie biegł szybciej niż truchtem (prędkość pomiędzy samym wychyleniem analoga, a przytrzymaniem R2)
  • Doskok do piłki. Możemy wydać naszemu zawodnikowi polecenie próby dotarcia do piłki, kiedy istnieje zagrożenie, że przeciwnik dotrze do niej pierwszy
  • Obrońcy najwyższej klasy będą starać się nie tracić piłki po próbie odbioru
  • Zawodnicy szybciej reagują teraz na polecenie wykonania strzału (mija mniej czasu od otrzymania polecenia do faktycznego strzału)
  • Do gry trafiają 4 nowe sztuczki techniczne

Kwestie wizualne

EA Sports FC 24 działa na nowej wersji dobrze znanego silnika Frotsbite. EA twierdzi, że poniższe nowości są możliwe właśnie dzięki tej edycji:

  • Technologia Sapien to kolejna ciekawostka technologiczna, której EA używa chociażby do badania zachowania konkretnych partii mięśni przy różnych ruchach, by potem przenieść je do wirtualnej wersji. Pozwala też na wierniejsze odwzorowanie typów sylwetek graczy na najwyższym poziomie;
  • Niektórzy piłkarze są np. charakterystycznie smukli czy nawet umięśnieni mocniej niż większość zawodników - i zostało to odwzorowane w grze;
  • GPU Cloth, czyli ruch strojów obliczany przez jednostkę graficzną. EA twierdzi, że stroje poruszają się teraz realistyczniej niż dawniej;
  • Ground Truth Ambient Occlusion - nowa technologia napędzająca cienie, która nadaje im większej głębi. Podobno wyraźniej widać detale zawodników oraz widzów na trybunach;
  • Nowe scenki typu Matchday Experience - np. w menu po pierwszej połowie meczu gra pokazuje piłkarzy schodzących do szatni, a po całym spotkaniu wywiady z zawodnikami. Jest też sporo innych scenek;
  • Nowe intra przed meczami. Gra bierze pod uwagę rodzaj zmagań i zespoły, przedstawiając kontekst meczu za pomocą komentatorów;
  • Nowe informacje okazjonalnie „nakładane” na boisko w formie rozszerzonej rzeczywistości (AR), np. 5 ostatnich strzałów wraz ze szczegółami i trajektoriami, prawdopodobieństwo zwycięstwa czy podświetlenie 5 najbardziej zmęczonych zawodników;
  • Nowe zbliżenia kamery przy powtórkach ze spalonego oraz powtórkach imponujących akcji bramkarskich;
  • Beyond broadcast audio - opcjonalna funkcja do włączenia w ustawieniach, która pozwala słyszeć wyrazisty i głośny dźwięk z trybun: krzyki, gwizdy, instrumenty itp.

Zmiany w menu i interfejsie

Brzmi średnio interesująco, ale ma całkiem duży wpływ na odbiór gry. Po raz pierwszy od wielu lat piłkarskiej serii, FC 24 rezygnuje z kafelków w menu, stawiając na nieco bardziej klasyczne podejście - listę opcji jedna pod drugą.

Menu jest dzięki temu nie tylko przejrzystsze i prostsze w obsłudze, ale też responsywniejsze.


FUT, czyli Ultimate Team

Najważniejsza zmiana to Ewolucje kart Ultimate Team. Biorąc udział w specjalnych wyzwaniach, będziemy mogli ulepszyć wybranych zawodników, na stałe zwiększając ich ocenę ogólną i statystyki. Podany przykład uwzględniał chociażby kartę o ocenie 69, z której po dwóch ulepszeniach uzyskano 85.

Przykłady wyzwań to:

  • Strzel dwie bramki tym graczem
  • Zagraj dwa mecze tym zawodnikiem w Sqad Battles lub Rivals

Ewolucje nie będą dostępne dla wszystkich zawodników w dowlnej chwili. Co jakiś czas będą pojawiać się nowe zestawy, ale każda Ewolucja może zadziałać tylko na zawodniku spełniającym wymagania: np. srebrnej karcie z Bundesligi.

Możliwości Ewolucji (wliczając w to wspomniane wcześniej Style gry, zmiany pozycji itp.) jest tak dużo, że EA wierzy, że nawet te same karty będą wyglądać inaczej u różnych graczy, co wprowadzi sporo różnorodności.

Pozostałe zmiany i nowości:

  • Do Ultimate Team dołącza kobieca piłka nożna. Karty piłkarek działają na dokładnie tych samych zasadach, co kartoniki piłkarzy;
  • Style gry obowiązują też w FUT, więc każdy zawodnik i zawodniczka będą mieli przypisani jeden ze Stylów. Style będą modyfikowane i przyznawane na podstawie wydarzeń z prawdziwych boisk;
  • Zmiana w bonusie do zgrania Ikon. Każda Ikona w składzie przełoży się na wzrost zgrania dla każdej ligi w drużynie gracza.

Kariera zawodnika i menedżera

Menedżer:

  • Możliwość wyboru tzw. taktycznej wizji, czyli gotowych zestawów opcji strategii opracowanych przez deweloperów. Ma to ułatwić mniej doświadczonym graczom rozgrywanie kariery;
  • Menadżerowie muszą teraz znajdować i zatrudniać trenerów, którzy będą pasować do ich taktyki. Odpowiednio dobrany trener pozwoli zespołowi szybciej się rozwijać;
  • Nowe treningi przed konkretnymi meczami. Udział w nich pozwoli zawodnikom zyskać tymczasower Style gry, które pomogą wykorzystać słabości przeciwnika;
  • Dodano nowe kamery obserwatora, również taką zza linii bocznej boiska;
  • Dodano nowe scenki z kibicami klubu i zawodnikami oraz menedżerem.

Zawodnik:

  • Do trybu kariery zawodnika dołączają agenci piłkarzy. Agenci podpowiadają ścieżkę kariery i podsuwają pomysły na transfery;
  • Wyznaczone przez agenta cele będą mogły zostać zrealizowane przez wykonywanie specjalnej listy zadań;
  • Style gry dołączają do kariery zawodnika;
  • Nowa kamera ma lepiej podążać za zawodnikiem i pokazywać jego ruchy;
  • Dodano nowe scenki z zawodnikiem;
  • Nasz zawodnik będzie mógł wygrać Złotą Piłkę, co również zostanie pokazane w scence.

Wirtualne Kluby i Volta

Na początek warto zwrócić uwagę, że Pro Clubs zmieniają nazwę na Clubs, co najpewniej oznacza po prostu „Kluby” w polskiej wersji.

Zarówno Kluby, jak i Volta, będą obsługiwać crossplay działający we wszystkich trybach meczów i w ramach tej samej generacji sprzętowej:

  • PC, PS5 i Xbox Series X/S zagrają razem
  • PS4 i Xbox One zagrają razem

Kluby:

  • Wirtualne Kluby doczekały się nowych sezonów ligowych, w ramach których drużyny będą rywalizować, by dotrzeć do elitarnej dywizji i otrzymywać specjalne nagrody. Oznacza to więcej do roboty w trakcie sezonu;
  • Dodano wskaźnik reputacji, który pokazuje, ile klub ma fanów. Za zwiększanie reputacji też przewidziano nagrody - w każdym sezonie nowa pula;
  • Dodano nowe opcje personalizacji zawodnika: ubrania i dodatki;
  • Style gry obowiązują też w Klubach. Trzeba będzie sobie na nie jednak zapracować.

Dla trybu Volta nie przewidziano żadnych szczególnych nowości prócz crossplayu.


Status Założyciela

FIFA przechodzi tzw. rebranding na FC, więc EA przygotowało coś dla najbardziej oddanych fanów, by uczcić ważne wydarzenie.

Każdy, kto zagra w EA Sports FC 24 przed 1 listopada, uzyska status Założyciela FC. Nagrody obejmują specjalne przedmioty kosmetyczne do wykorzystania w grze (stroje dla piłkarzy), a także unikalną plakietkę.

Nagród będzie podobno więcej, także w 2024 roku, ale deweloperzy nie dzielą się jeszcze szczegółami.

Read this next