Skip to main content

Civilization 6 - zwycięstwo: dominacja

Jak osiągnąć zwycięstwo przez dominację i podbić przeciwników?

W poniższym rozdziale zawarto porady dotyczące tego, jak osiągnąć zwycięstwo przez dominację oraz w jakich sytuacjach jest ono wskazane. Zawarto tu także instrukcje dotyczące doboru cudów świata, doktryn i ustrojów służących temu celowi, jak również kierowania wojskiem w optymalny sposób. Opis samych mechanizmów walki można natomiast znaleźć w rozdziale Wojna: armia, casus belli, walka.


Warunki zwycięstwa przez dominację

Aby zwyciężyć przez dominację, należy zdobyć stolice wszystkich pozostałych cywilizacji i zachować własną. Zasada ta wydaje się być dość oczywista, posiada jednak kilka haczyków:

  • Stolica to pierwsze miasto założone przez daną cywilizację - przy jego nazwie widnieje gwiazdka. W przypadku upadku stolicy inne miasto tymczasowo przyjmie jej miano, ale nie będzie miało żadnego wpływu na zwycięstwo przez dominację. Jeśli pierwotna stolica zostanie odbita przez swego oryginalnego właściciela, to natychmiast odzyska status właściwej stolicy;
  • Aby osiągnąć zwycięstwo przez dominację, trzeba zdobyć wszystkie stolice - NIEZALEŻNIE OD TEGO, czy dane państwo wciąż istnieje, czy nie. Oznacza to, że jeśli Chiny całkowicie wyeliminowały Sumerię, to trzeba będzie zająć zarówno Pekin, jak i Uruk (zakładając, że właśnie tak nazywały się stolice tych państw);
  • Wbrew opisowi zawartemu w Civilopedii w grze, do zwycięstwa wymagane jest osobiste zdobycie wszystkich stolic, a nie tylko pozostanie ostatnią cywilizacją, która posiada swoją stolicę;
  • Nie trzeba zdobywać wszystkich miast innych nacji - istotne są jedynie ich stolice;
  • Stolic nie da się burzyć, przez co ich oryginalni właściciele mogą je odbić;
  • Aktualny status zwycięstwa przez dominację można zawsze sprawdzić w rankingu światowym w prawym górnym rogu ekranu.
Do zwycięstwa wymagane jest posiadanie wszystkich stolic

Kiedy wybrać dominację?

Zwycięstwo przez dominację jest najłatwiejsze do osiągnięcia na niewielkich mapach z małą liczbą przeciwników - stolic do zdobycia jest wówczas mniej, przez co ich podbój zajmuje mniej czasu. W przypadku gier z czterema lub mniej uczestnikami dominacja jest wręcz osiągalna przed nastaniem epoki przemysłowej - wystarczy skupić się niemal wyłącznie na podbojach, dostosowując do nich wszystkie wynalazki naukowe oraz idee kulturowe.

Każdy kij ma dwa końce - o ile zdominowanie przeciwników na małych mapach jest szybkie i niezbyt wymagające, o tyle uczynienie tego na większych planszach jest niemal niewykonalne. Jeśli przeciwników jest siedmiu lub więcej, pokonanie ich na drodze podboju zajmie znacznie więcej czasu niż zwycięstwo dowolnego innego typu. Nie oznacza to oczywiście, że należy wówczas całkowicie zarzucić podboje - przydają się one w dążeniu do każdego ze zwycięstw, jednak w ich przypadku stolice tracą na znaczeniu w porównaniu z miastami generującymi duże przychody.


Dominacja: najlepsze cywilizacje

Poniżej wymieniono te z państw, które są ukierunkowane na zwycięstwo przez dominację. Wszystkie narody i ich liderów opisano natomiast w rozdziale Cywilizacje i ich przywódcy.

Ameryka - ponieważ Amerykanie otrzymują premie bojowe podczas walki na własnym kontynencie, mogą łatwo zdominować pobliskich sąsiadów i obronić się przed wrogą inwazją.

Anglia - na mapach składających się z wody i małych wysp Anglia nie ma sobie równych, bez problemu królując na morzach i oceanach. Otrzymuje także dodatkowe premie podczas osiedlania się na obcych kontynentach, a w epoce przemysłowej zyskuje dostęp do oddziałów czerwonych kurtek, które równie dobrze sprawdzają się podczas bronienia kolonii, jak i zdobywania odległych włości wroga.

Japonia - kraj kwitnącej wiśni cieszy się premiami bojowymi podczas walki na wybrzeżach, w średniowieczu zyskuje dostęp do przydatnej jednostki samurajów, zaś w późniejszych fazach gry może korzystać z unikalnego budynku Fabryka elektroniki, który znacznie zwiększa przychód produkcji generowanej w pobliskich miastach. Taki zestaw premii pozwala na zdominowanie przeciwników na praktycznie każdym etapie gry.

Niemcy - dostępna począwszy od epoki średniowiecza dzielnica hanzy daje ogromne premie do produkcji, dzięki którym rekrutacja nowych oddziałów przebiega w imponującym tempie. Dodatkowe bonusy do walki z miastami-państwami umożliwiają natomiast szybką ekspansję bez konieczności atakowania innych cywilizacji - a im więcej miast, tym więcej dzielnic z hanzą i więcej równolegle rekrutowanych jednostek.

Scytia - możliwość rekrutowania dwóch jednostek kawalerii równocześnie oraz automatycznego leczenia oddziałów wojskowych po zabiciu przeciwnika sprawia, że armia Scytów jest zarówno liczna, jak i wyjątkowo trudna do pokonania. W pierwszych epokach rzadko która cywilizacja jest w stanie sprostać scytyjskim hordom zalewającym całą okolicę.

Sumeria - ten naród już na początku gry może rekrutować oddziały wozów bojowych, które są najpotężniejszą jednostką starożytności - zdolną nawet do samodzielnego zdobywania miast nieogrodzonych murem. Ponadto oddziały Sumeryjczyków szybciej awansują na kolejne poziomy doświadczenia podczas wspólnej walki z sojusznikami, co w dłuższej perspektywie potrafi mieć wymierne znaczenie.

Tura 33: Anglia podbita przez Sumerów

Dominacja: przydatne cuda świata

Niektóre cuda świata mają tak duże znaczenie, że są w stanie przechylić szalę zwycięstwa na którąś ze stron - inne oferują zaś subtelne premie, które wspierają gracza w różnorodny sposób. Poniżej wymieniono te cuda, które ułatwiają osiągnięcie zwycięstwa przez dominację.

Alhambra: +1 miejsce na doktrynę wojskową. Zapewnia takie same premie do obrony jak fort.
Arsenał Wenecki: po każdym wyszkoleniu jednostki morskiej otrzymujesz dodatkową jednostkę morską.
Latarnia z Faros: +1 do ruchu wszystkich jednostek morskich.
Terakotowa Armia: wszystkie istniejące jednostki wojskowe otrzymują awans na kolejny poziom. Wszyscy archeologowie posiadacza cudu mogą wkraczać na obce terytoria nawet przy zamkniętych granicach.
Zagłębie Ruhry: +30% do produkcji w tym mieście i +1 do produkcji za każdą jego kopalnię i kamieniołom.


Dominacja: doktryny

W zależności od sytuacji na mapie, aktualnej epoki oraz jednostek własnych oraz wroga należy dobierać różnorodne karty doktryn. Pełną ich listę zawarto w rozdziale Doktryny i ustroje.

W dążeniu do zwycięstwa przez dominacje pomagają praktycznie wszystkie karty doktryn wojskowych (czerwone), ze szczególnym naciskiem na te, które przyspieszają rekrutację nowych oddziałów. W ten sposób można uzyskać interesujące premie - na przykład rekrutować kawalerię o połowę szybciej dzięki doktrynie Manewrowanie, a równocześnie otrzymywać dwa oddziały zamiast jednego ze względu na stałą cechę Scytów. W praktyce oznacza to, że w czasie gdy przeciwnik wyprodukuje jeden oddział, Scytowie zyskają aż cztery.

Trzeba także pamiętać, że wojska wymagają opłacenia żołdu, a ich ulepszanie jest niezwykle kosztowne. Kluczowe dla rozwiązania tych problemów są doktryny: Zaciąg, Levee en Masse oraz Armia Zawodowa.

Broń atomowa natychmiast niweluje całą obronę miasta

Dominacja: ustroje

W przypadku zwycięstwa przez dominację najlepiej postawić na te ustroje, które oferują dużą liczbę miejsc na karty doktryn wojskowych oraz premie związane z walką. Pełną listę ustrojów można znaleźć w rozdziale Doktryny i ustroje, tutaj opisano zaś te służące dominowaniu wrogów:

Autokracja

  • Premia inherentna: stolica otrzymuje +1 do wszystkich rodzajów dochodu
  • Premia za spuściznę: premia do produkcji cudów (10%, +1% za każde 20 tur w tym ustroju)
  • Karty doktryn: 2 wojskowe, 1 gospodarcza, 1 dzika

Oligarchia

  • Premia inherentna: wszystkie lądowe jednostki walczące w zwarciu otrzymują +4 do siły bojowej
  • Premia za spuściznę: doświadczenie dla jednostek bojowych (20%, +1% za każde 5 tur w tym ustroju)
  • Karty doktryn: 1 wojskowa, 1 gospodarcza, 1 dyplomatyczna, 1 dzika

Monarchia

  • Premia inherentna: +2 obszary mieszkalne w każdym mieście ze średniowiecznymi murami.
  • Premia za spuściznę: premia do punktów wpływu emisariuszy (20%, +1% za każde 10 tur w tym ustroju)
  • Karty doktryn: 3 wojskowe, 1 gospodarcza, 1 dyplomatyczna, 1 dzika

Teokracja

  • Premia inherentna: możliwość kupowania lądowych jednostek bojowych za wiarę. Wszystkie jednostki zyskują +5 do siły religijnej podczas walki teologicznej.
  • Premia za spuściznę: zniżka przy zakupach za wiarę (15%, +1% za każde 15 tur w tym ustroju)
  • Karty doktryn: 2 wojskowe, 2 gospodarcze, 1 dyplomatyczna, 1 dzika

Komunizm

  • Premia inherentna: jednostki lądowe otrzymują +4 do siły obronnej.
  • Premia za spuściznę: premia do wszelkiej produkcji (10%, +1% za każde 20 tur w tym ustroju)
  • Karty doktryn: 3 wojskowe, 3 gospodarcze, 1 dyplomatyczna, 1 dzika

Faszyzm

  • Premia inherentna: wszystkie jednostki bojowe otrzymują +4 do siły bojowej.
  • Premia za spuściznę: premia do produkcji jednostek (20%, +1% za każde 10 tur w tym ustroju)
  • Karty doktryn: 4 wojskowe, 1 gospodarcza, 1 dyplomatyczna, 2 dzikie
Tarany działają nawet w epoce informacji

Dominacja: triki i porady

1. Od samego początku gry eksploruj teren, szukając innych cywilizacji. W starożytności miasta nie są otoczone murami, przez co ich zajęcie potrafi być zaskakująco łatwe. Możliwe jest wręcz zdobycie cudzej stolicy jeszcze przed wkroczeniem którejkolwiek cywilizacji do epoki klasycznej!

2. Spamowanie żołnierzami jest bardzo skuteczne. Na początku rozgrywki skup się na rekrutowaniu jak największej liczby jak najlepszych jednostek - nawet za cenę lekkiego deficytu budżetowego. W starciu z dużymi gromadami oddziałów większość cywilizacji nie będzie miało szans.

3. Podbijaj stolice. Stolicy nie da się przejąć na mocy umowy dyplomatycznej - żaden przywódca nigdy nie zgodzi się na jej oddanie. Jedynym rozwiązaniem jest jej zbrojne zajęcie.

4. Zawieraj korzystne traktaty pokojowe. Komputerowi gracze często są gotowi na daleko idące ustępstwa, jeśli ich stolica została zdobyta lub jest zagrożona. Warto im ją wówczas oddać za cenę kilku innych miast - po ustaniu traktatu pokojowego wystarczy wznowić wojnę i zająć stolicę jeszcze raz, dysponując znacznie lepszym zapleczem niż poprzednio.

5. Blokuj zaopatrzenie. Miasta najłatwiej zdobyć wtedy, gdy są otoczone z każdej strony - nie regenerują wówczas punktów życia.


Spis treści: Civilization 6 - poradnik i najlepsze porady

Zobacz także:

- Civilization 6 - zwycięstwo: religijne

- Civilization 6 - zwycięstwo: naukowe

- Civilization 6 - zwycięstwo: kulturowe


6. Korzystaj z jednostek pomocniczych. Tarany i wieże oblężnicze są nieocenioną pomocą podczas oblężenia. Chociaż produkuje się je tylko na wczesnych etapach rozgrywki, to jednak zapewniane przez nie premie działają przez całą grę. Oznacza to, że można przypisać taran do jednostki nowoczesnych czołgów lub śmigłowców (!).

7. Nie wahaj się korzystać z broni atomowej. Trafione miasto natychmiast traci wszystkie punkty życia oraz obrony, przez co może zostać natychmiast zajęte przez dowolną jednostkę wojskową. W przypadku oddziałów o dużym zasięgu ruchu - np. czołgów czy śmigłowców - można więc zdobyć wrogą stolicę jeszcze w tej samej turze.

8. Wygrywaj grę zajmując po kilka stolic równocześnie. Korzystając z broni atomowej i szybkich jednostek można zaskoczyć przeciwników, wypowiadając im wojnę, zrzucając bombę atomową na ich stolice i zajmując zniszczone miasta za jednym zamachem. Z tej taktyki warto skorzystać pod koniec rozgrywki, nie dając przeciwnikom szansy na reakcję i od razu wygrywając grę.

Zobacz także