Picture of Robert Purchese

Robert Purchese

Senior Staff Writer

Bertie is senior staff writer and Eurogamer's Poland-and-dragons correspondent. He's part of the furniture here, a friendly chair, and reports on all kinds of things, the stranger the better.

Featured articles

ArtykułTworząc Cyberpunk 2077 - rozmowa z autorem uniwersum

Mike Pondsmith o pierwszym spotkaniu z CD Projektem.

Sukces wydanej w 1988 roku papierowej gry fabularnej Cyberpunk przeniósł wydawnictwo R. Talsorian Games oraz jego szefa - Mike'a Pondsmitha - z pokoju w domu do wynajętego biura. Futurystyczne uniwersum zdominowało prace firmy w następnych latach. Powstawały kolejne dodatki, a wkrótce druga edycja - Cyberpunk 2020. Trzecia ukazała się w 2005 roku.

Pięć lat temu Colin McComb nie wiedział, że zostanie producentem kreatywnym Torment: Tides of Numenera, a Adam Heine nie miał pojęcia, że zajmie się projektowaniem gry. Obaj nie byli nawet zaangażowani w rynek gier wideo. Ten drugi wychowywał sieroty w Tajlandii (i nadal to robi), a McComb miał dopiero zapytać Chrisa Avellone, czy ten nie miałby dla niego zajęcia przy Wasteland 2.

Bang! Budzę się z głębokiego snu podczas pierwszej nocy w Szkole Wiedźminów, słysząc wybuchy na zamkowym dziedzińcu. Wiedźmińscy mistrzowie krzyczą, wchodząc po schodach i szeroko otwierają ciężkie drewniane drzwi do sali sypialnej, przepędzając resztki snu. Znajduję swój strój - liche, skórkowane spodnie i koszulę oraz brązową przeszywanicę - i zakładam go na siebie. Jest bardzo zimno.

ArtykułZa kulisami premiery Wiedźmina 3

O powstaniu i wydaniu gry.

Majowa premiera Wiedźmina 3 to z pewnością największe tego typu wydarzenie w historii polskich studiów deweloperskich. Dla nas, graczy w Polsce i miłośników prozy Sapkowskiego, gra CD Projektu to spełnienie marzeń. Jednak nie tylko my, w kraju, uważamy warszawską firmę za wyjątkowe miejsce, w którym rodzą się wyjątkowe rzeczy. Ciekawe jest także to, w jaki sposób odbierana jest działalność CD Projektu zagranicą.

Ostatnio zrodziło się małe zamieszanie w związku z bossami w Deus Ex: Mankind Divided. W grze znajdą się debaty z kluczowymi figurami, jak ta pokazana w 25-minutowym pokazie z E3, ale to osobne sekcje. Same potyczki postawią na akcję w jakiejś formie. Walki z bossami oraz „debaty” to dwa odrębne elementy.

ArtykułKrótka historia anulowanego Planescape PSX na pierwsze PlayStation

Przed Bloodborne i Dark Souls pojawiały się podobne koncepcje.

„Efekt Souls” osiągnie w tym tygodniu kulminację wraz z premierą Bloodborne, a ważne osobistości w świecie gier będą zastanawiały się intensywnie, jak skopiować niektóre rozwiązania Japończyków. Wydaje się, że to stosunkowo świeży fenomen, rozpoczęty w 2011 roku wraz z Dark Souls. Okazuje się jednak, że „efekt Souls” sięga dużo dalej w przeszłość.

Wydaje się, że rekordową kampanią na rzecz Torment: Tides of Numenera ekscytowaliśmy się całe wieki temu. Rynek gier wideo był wtedy nieco spokojniejszy, a przywracanie klasycznych tytułów w nowej formie budziło jeszcze większe zainteresowanie. Świat ruszył jednak do przodu, nadeszły nowe konsole, a podobne projekty z Kickstartera doczekały się premier. Podekscytowanie wygasło.

Na kilka miesięcy przed premierą, studio BioWare ujawniło tryb wieloosobowej kooperacji dla czterech graczy w Dragon Age: Inkwizycja. To nowość w serii, ale nie dla deweloperów, którzy wprowadzili podobne rozwiązanie w Mass Effect 3. Aby nie wywoływać znowu niepotrzebnych kontrowersji, zdecydowano się na całkowite oddzielenie kampanii fabularnej od zmagań online.

Gry wideo nie od dzisiaj zagłębiają się w możliwość kontrolowania czasu, najczęściej w bardzo konkretny sposób. Tego rodzaju koncepcję udanie wprowadzono w Prince of Persia: Piaski Czasu, podobnie jak w grach wyścigowych po premierze Race Driver: Grid. Cofnij błąd, spróbuj jeszcze raz - użyteczna opcja. A jeśli moglibyśmy spojrzeć w przyszłość, by następnie wykorzystać zdobytą wiedzę i zmienić teraźniejszość?

ArtykułZaskakujące Shadow Realms od BioWare

Od lakonicznej zapowiedzi do emocjonującego pokazu działającego fragmentu gry.

Konferencja Electronic Arts na targach Gamescom zaskoczyła graczy nowym projektem BioWare - twórców Mass Effect czy Dragon Age. Jednak Shadow Realms jest inne i może okazać się niespodzianką pod wieloma względami.

ArtykułJak Assassin's Creed Unity chce zacząć wszystko od początku

Popularna seria wstrząśnięta i wymieszana na nowej generacji konsol.

Stojąc na dachu jednego z budynków w Paryżu i obserwując wiernie odwzorowaną rewolucję francuską, trudno oprzeć się wrażeniu, że już to gdzieś widzieliśmy. Nie w tym okresie historycznym, lecz w jednej z licznych odsłon serii Assassin's Creed. Jednak na targach Gamescom Ubisoft stara się przekazać wraz z Unity inną wiadomość: to świeży start na nowej generacji, tworzony przez 10 oddziałów na całym świecie przez ponad cztery lata.

ArtykułLords of the Fallen: tylko nie Dark Souls

Pod powierzchnią kryje się coś więcej.

- Zrób to dla mnie i nie pytaj go o Dark Souls - poprosił mnie kolega po fachu. Zaśmialiśmy się obaj, ponieważ wiedziałem, co ma na myśli. Ale i tak zapytam, ponieważ trudno zaprzeczyć, że Lords of the Fallen przypomina Dark Souls. Mówiąc dokładnie: Dark Souls nowej generacji.

ArtykułSouth Park: od dziwnego telefonu do licytacji

Szef studia Obsidian o kulisach powstawania gry South Park: Kijek Prawdy.

Feargus Urquhart, szef Obsidian Entertainment, sprawdzał scenę z analną sondą obcych w najnowszej grze swego studia - South Park: Kijek Prawdy - przed spotkaniem z samymi twórcami animowanego serialu: Treyem Parkerem i Mattem Stone'em. Następnego ranka musiał przeprowadzić z nimi rozmowę o ocenzurowaniu tego fragmentu.

ArtykułStrach to ciemna strona Mocy

Obsidian opowiada o pracach nad KOTOR2 i niezrealizowanych pomysłach na KOTOR3.

Drodzy Czytelnicy! W poniższym artykule znajdują się informacje dotyczące fabuły gry Knights of the Old Republic 1 i 2, choć staraliśmy się je ograniczyć do minimum.