Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Twórcy gier stają murem za firmą posądzaną o wpychanie ideologii „woke” do gier

Sweet Baby psuje fabuły?

Temat firmy Sweet Baby Inc. zatacza obecnie coraz szersze kręgi, podczas gdy część graczy zarzuca przedsiębiorstwu „wpychanie” ekstremalnie lewicowych treści do gier. Sami deweloperzy zapewniają, że nic takiego nie ma miejsca.

Podsumowując, Sweet Baby Inc. jest obecnie ofiarą kampanii prowadzonej przez grupę, według której firma konsultingowa wpływa na twórców, by ci zwiększali równouprawnienie płci czy rasy w powstających projektach.

Na Steamie powstała nawet lista gier, których rzekomo należy z tego powodu unikać, obejmująca między innym Assassin’s Creed Valhalla, Gotham Knights, Shadow Gambit: The Cursed Crew, Dungeons & Dragons: Dark Alliance, Sable czy Suicide Squad: Kill the Justice League.

Kontrowersje tylko spotęgowało zachowanie jednego z pracowników firmy. Chris Kindred przeprowadził bowiem swego rodzaju kontr-kampanię, nawołując do zgłaszania wspomnianej listy w celu jej usunięcia. W nieco bardziej konstruktywny sposób tłumaczył także, że jego firma jest najczęściej wynajmowana do wskazania potencjalnie problematycznych elementów na końcowym etapie prac, więc zarzuty o szerokie wpływanie na treści są zdecydowanie przesadzone.

Saga miała być biała, tylko że wcale nieZobacz na YouTube

W podobnym tonie wypowiadają się teraz sami deweloperzy. „Niektórzy z was najwyraźniej nie wiedzą, na czym polega konsultowanie narracji w grach” - zauważa Mary Kenney, dyrektorka narracji w Insomniac Games. „Konsultanci narracji nie mają ostatniego zdania. Nic nie trafi do gry, jeśli nie jest zatwierdzone przez deweloperów”.

„Oni konsultują. Prowadzą badania, podrzucają pomysły i opinie, a może nawet piszą scenariusze. Ale nic z tego nie trafi do gry, jeśli nie zgodzą się deweloperzy - tłumaczy. „Będę to powtarzała, bo to kluczowe. Sweet Baby nie wkracza, tak samo jak żadna inna firma konsultingowa, z celem zrujnowania gier. Pomagają wygładzić fabuły i pogłębić postacie. Zdejmują ciężar z zespołu odpowiedzialnego za narracje. To same pozytywy”.

Poza wymienioną wyżej listą, firma ma na koncie także pomoc przy God of War Ragnarök, Spider-Man 2, Alan Wake 2 czy przy nadchodzących Wolverine i South of Midnight. Jeden z „ciekawych” zarzutów dotyczy właśnie Alan Wake 2. Część graczy jest przekonana, że gdyby nie Sweet Baby, to Saga miałaby biały kolor skóry.

„To absolutnie nieprawda” - zapewnił Kyle Rowley, reżyser tej produkcji. Cytowana wyżej Kenney wspomina także, że - dla przykładu - na postać głuchoniemej i czarnoskórej Hailey Cooper ze Spider-Man 2 dużo większy wpływ miała wcielająca się w postać aktorka, Natasha Ofili.

Read this next