Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Project Scorpio w pigułce

Bez specjalistycznej terminologii.

W ubiegłym tygodniu przedstawiciele Digital Foundry zostali zaproszeni do siedziby Microsoftu, by poznać najważniejsze informacje na temat Project Scorpio - najnowszego modelu konsoli Xbox One, który trafi do sprzedaży jeszcze w tym roku. Przetłumaczyliśmy szczegółowy raport na temat urządzenia, a także artykuł na temat wstecznej kompatybilności.

Postanowiliśmy jednak przygotować również krótkie i zwięzłe podsumowanie konsoli Scorpio, bez wdawania się w detale i używania specjalistycznej terminologii. Nie wszyscy muszą być przecież znawcami technologii. Oto Project Scorpio w pigułce.

*

Jaka jest oficjalna nazwa konsoli? Kiedy debiutuje? Co z ceną?

Niestety, cały czas nie wiadomo. Wszystkie te informacje zostaną przedstawione dopiero na targach E3 w czerwcu. Digital Foundry zaproszono na pokaz technologii napędzającej konsolę.

Możemy zdradzić tylko, że design Scorpio będzie dla wielu pozytywną niespodzianką. Na temat kosztów nie wiadomo absolutnie nic, ale po zapoznaniu się z podzespołami, możemy raczej stwierdzić, że nie będzie tanio.

Co wiadomo na temat Scorpio?

Microsoft przedstawił nam pełną i ostateczną specyfikację sprzętową. Wiemy, że procesor wyposażony jest w osiem rdzeni typu x86 o wartościach 2,3GHz. Procesor graficzny posiada czterdzieści jednostek obliczeniowych i działa przy 1172MHz - co jest wartością naprawdę wysoką jak na konsolę. Jest też sześć teraflopów oraz 12GB pamięci GDDR5 RAM o szybkości 326GB/s, a do tego 2,5-calowy dysk 1TB oraz odtwarzacz UHD Blu-ray. Tak jak Xbox One S, Scorpio posiada zasilacz wewnętrzny. Wszystkie porty i wejścia są identyczne, jak te z Xbox One S.

Nie zrozumiałem nic z tego opisu...

Już wyjaśniamy. Co ważne, procesor Scorpio jest o ok. 30 procent szybszy niż ten z Xbox One. Procesor graficzny (GPU) jest 4,6-krotnie mocniejszy niż ten z podstawowej konsoli. Istotne jest również to, że udostępniono więcej pamięci RAM dla obsługi gier - całe 8GB w porównaniu z 5GB oryginalnego Xbox One. Oznacza to, że wyświetlanie tekstur czy grafik wysokiej jakości w rozdzielczości 4K będzie łatwiejsze i szybsze.

Cover image for YouTube videoIs Project Scorpio better than the PS4 Pro?

Jest moc, ale czy Scorpio spełnia oczekiwania?

Raczej tak. Niektórzy liczyli na technologię procesorów nowej generacji, ale było to raczej mało prawdopodobne, biorąc pod uwagę, że konsola ma wspierać wszystkie gry z Xbox One. Otrzymujemy natomiast nieco skromniejszą ewolucję procesora Xbox One, ale już procesor graficzny to prawdziwa bestia.

Czy Scorpio jest mocniejsze niż PS4 Pro?

Tak. Sprzęt Sony jest zaprojektowany bardzo mądrze i w dobrych rękach gwarantuje na pewno świetne wyniki - jak zawsze, jakość zawsze związana jest z tym, jak działa konkretna gra, nie chodzi tylko o numerki. Jeżeli jednak właśnie o cyfry i wartości chodzi, Scorpio ma przewagę. Na pewno będzie też droższe. Specyfikacja jest tu lepsza w każdym aspekcie, nawet w przypadku optycznego napędu odtwarzającego UHD Blu-ray.

Czy widzieliście grę działającą na Scorpio?

Tak, częściowo. Nie była to pełna wersja gry, ale specjalne demo FozaTech przygotowane na bazie Forza Motorsport 6. Podczas wyścigu na torze z maksymalną liczbą aut i dynamiczną pogodą projektanci włączyli też wszystkie maksymalne efekty.

Widok był naprawdę niesamowity. Demo działało w pełnej rozdzielczości 4K, a co najważniejsze, także przy 60 klatkach na sekundę. Taka płynność na zwykłym Xbox One jest możliwa przy 1080p przy wykorzystaniu 90 procent mocy konsoli, a Scorpio korzystało tylko z 60-70 procent mocy. Poziom grafiki odpowiadał ustawioeniom Ultra z komputerowej wersji Forza Motorsport Apex, a konsola nie miała z tym problemu.

Co to oznacza?

Scorpio ma potencjał, by nie tylko odtwarzać gry z Xbox One w rozdzielczości 4K przy 60 klatkach na sekundę, ale ma też zapas mocy, który twórcy mogą wykorzystać do dalszych usprawnień, poprawek w płynności i innych ulepszeń.

Gdzie jest haczyk?

Microsoft nie bez powodu pokazał nam to demo. Silnik wykorzystywany w serii Forza to jeden z najlepiej zoptymalizowanych i najbardziej wydajnych silników w grach. Wyniki innych silników mogą się różnić.

Nie mam telewizora 4K. Czy Scorpio powinno mnie obchodzić?

W przeciwieństwie do PS4 Pro i Sony, Microsoft przygotował wytyczne, które mówią, że wszystkie tryby działania gry i dostępne dla wyświetlaczy 4K mają być także dostępne na innych ekranach. Jeżeli więc gra zaoferuje do wyboru 4K przy 30 klatkach lub 1080p przy 60 klatkach, podobne opcje otrzymamy nawet na wyświetlaczach FullHD. Jeżeli uruchomimy na nich tryb 4K, otrzymamy skalowaną w dół rozdzielczość, co poskutkuje ostrzejszym obrazem i lepszym anti-aliasingiem niż w zwykłym trybie 1080p.

Ponadto, trzeba też pamiętać, że wszystkie - starsze też - gry z Xbox One będą działać na Scorpio najlepiej, nawet bez specjalnej aktualizacji od twórców. Oznacza to najlepszą możliwą płynność (jeżeli na zwykłym modelu twórcy zakładali 30 klatek, ale gra w praktyce działa w okolicach 25, to problem zniknie na Scorpio), brak tearingu i najwyższą rozdzielczość przy technologii dynamicznej rozdzielczości. Do tego lepsze tekstury i krótsze czasy ładowania.

Cover image for YouTube videoProject Scorpio Xbox Revealed: 7 Reasons You Need a Project Scorpio Xbox One

Co z grami z Xbox 360?

Tutaj też będziemy mieć do czynienia z najlepszymi możliwymi wersjami tych produkcji. Dzięki mocy i możliwościom Scorpio, gry z poprzedniej generacji będą działać na tej konsoli lepiej niż na zwykłym Xbox One. Chodzi o ulepszenia podobne do tych, które wypisaliśmy wyżej.

No więc krótko: jak wam się podoba?

Widzieliśmy tylko jedno demo, a to przecież gry są najważniejsze. Mimo to, jesteśmy pod wielkim wrażeniem. Scorpio jest pięknie zaprojektowanym urządzeniem i dotyczy to każdej jego części, choćby imponującego systemu chłodzenia cieczą. To skok jakościowy w porównaniu do podstawowego Xbox One. Konsola ta przypomina nam czasy Xbox i Xbox 360, ponieważ Microsoft ponownie wykorzystuje wszelkie możliwe zasoby, by stworzyć możliwie jak najlepszą maszynę do gier. Xbox powrócił.

Nie jesteś zalogowany!

Utwórz konto ReedPop, dołącz do naszej społeczności i uzyskaj dostęp do dodatkowych opcji!

Powiązane tematy
O autorze
Awatar Redakcja

Redakcja

Eurogamer.pl

Bardzo lubimy pracę zespołową.

Komentarze