Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Która generacja konsol była najbardziej rewolucyjna? Fani retro nie mogą się zdecydować

PlayStation 3 kontra PSP kontra PS1.

Każda kolejna generacja konsol do gier wprowadzała znaczące ulepszenia względem swoich poprzedników - zarówno pod względem jakości grafiki, jak i wykorzystywanych technologii. Jednak pomiędzy którymi dwiema generacjami przeskok technologiczny był najbardziej widoczny? Jak się okazuje, odpowiedź na to pytanie może być wyjątkowo trudna, a fani retro zaczęli zaciekłą debatę.

Dyskusję zainspirował post internetowego profilu Obsolete Sony, publikujący ciekawostki na temat historycznych produktów japońskiego producenta. Jeden z nich dotyczył konsol PlayStation 2 oraz PlayStation 3. „Czy wszyscy możemy się zgodzić, że zmiana konsoli z PS2 na PS3 była największym skokiem technologicznym w historii branży gier?” - zapytali autorzy profilu, z którymi jednak nie zgodziło się wielu internautów.

To nie jest nawet blisko największego przeskoku. Ten tytuł należy się Game Boyowi Advance i PSP. Tak kolosalnej zmiany nie zobaczymy już nigdy. Ludzie wówczas szczerze nie traktowali handheldów jako pełnoprawnych konsol. PSP to zmieniło” - pisze użytkownik Inkfy. „Przeskok, jaki się dokonał przez cztery lata pomiędzy Game Boy Advance i PSP to coś, czego nie zobaczymy już nigdy” - wtóruje mu Pioneerspine.

Pojawiają się także inne propozycje. „Przejście z PS1 do PS2 jest właściwą odpowiedzią” - uważa TVGS. „Przejście od SNESa do Nintendo 64 było dużo, dużo większym skokiem” - komentuje niejaki Jake. „Przejście z 16 bitów do 32 bitów w PS1 było większym skokiem. Wprowadziło gry trójwymiarowe jako standard w większości branży” - dodaje jeszcze inny użytkownik.

Niektórzy nawet stwierdzili, że przejście z PS2 na PS3 wcale nie było „największym skokiem technologicznym w historii”, a wręcz przeciwnie. „Według mnie to był krok wstecz. 60 FPS-ów było kiedyś normą, a stało się rzadkością. W tej generacji nawet stałe 30 FPS nie pojawiało się zbyt często” - skomentował John Linndeman z redakcji Digital Foundry.

Z kolei Roasted_Phoenix jako inne wady, mające swój początek w siódmej generacji konsol, wskazuje coraz większe poleganie na łączności internetowej, w tym konieczność pobrania patchy premierowych, zbytnie upodobnienie konsol od pecentów (co z kolei inni uważali za zaletę) oraz wprowadzenie sklepów cyfrowych, które dzisiaj są zamykane, a wraz z nimi przepada wiele gier.

Read this next