Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Twórca przyznaje: próba wymuszenia pozytywnej recenzji była błędem

Problemy Dead Effect 2.

Twórcy futurystycznej strzelanki wydanej niedawno na PS4 i Xbox One zostali przyłapani na próbach wymuszenia pozytywnej recenzji dla swojego tytułu, strasząc autorów perspektywą braku kluczy na inne produkcje w przyszłości.

Czeskie BadFly Interactive opublikowało wczoraj Dead Effect 2 na PlayStation 4, po debiucie na sprzęcie Microsoftu w ubiegłym tygodniu. Na PC premiera odbyła się w maju ubiegłego roku.

Dead Effect 2 łączy niektóre założenia Dead Space i Mass Effect

Współzałożyciel, dyrektor kreatywny tytułu i dyrektor generalny studia - Lubomír Dykast - rozesłał zapytanie do mediów, oferując kopie recenzenckie, co jest standardową praktyką podczas promowania gry. Ale w takich wiadomościach rzadko znajdują się groźby.

Kanadyjski serwis COGconnected ujawnił sytuację, publikując całość emaila:

Całość brzmi sensownie, ale kluczowy jest jednak ostatni fragment:

Groźba zawarta w podsumowaniu emaila jest jasna: jeśli Dead Effect 2 otrzyma niską ocenę, autor trafia na „czarną listę”, a BadFly Interactive kończy dalszą współpracę.

Zobacz na YouTube

Eurogamer zdołał potwierdzić autentyczność powyższych cytatów. Jak przyznaje teraz Martin Pospisil z tego samego studia, takie podejście było błędem.

„Chodzi o to, że bardzo zależy nam na grze. Realizujemy własne marzenie i bardzo chcieliśmy, by się udało” - wyjaśnia, tłumacząc się także problemami językowymi.

„Celem było podkreślenie, by traktowano nas jak małe studio niezależne, którym jesteśmy.”

„Gó**oburza wywołana, wnioski wyciągnięte” - dodaje filozoficznie Pospisil.

Pozostaje kwestia tego, po co w ogóle ujawniać taką korespondencję, skoro małe studio przyznaje się do popełnienia błędu, a Dead Effect nie jest zbyt słynną serią.

Dead Effect 2 ukazał się na PC w maju

„Chcę wierzyć, że ich zapewnienia są szczere, a my nie jesteśmy tu po to, by rujnować komuś życie” - tłumaczy Shawn Petraschuk z COGconnected. „Ale uznaliśmy, że warto to ujawnić i pokazać, że tego typu komunikacja i żądania źle wpływają na biznes.”

Okazuje się również, że BadFly Interactive zaangażowało do pomocy firmę PR - Game Promoter - która nie miała pojęcia o wiadomości rozsyłanej przez studio.

„Przyjęli krytykę ze strony mediów, posłuchali i zmienili podejście. Oferują teraz klucze do przyszłych gier bez względu na oceny obecnego tytułu” - wyjaśnia Tina Olsen z Game Promoter.

Pospisil przygotował też kolejne oświadczenie:

„Rozmyślnie tworzymy strzelanki w konwencji horrory klasy B” - napisał. „Kochamy je! Niestety, doświadczeni recenzenci porównują nas do gier AAA pokroju Left4Dead czy Mass Effect i wystawiają bardzo niskie oceny.”

„Niestety, są też recenzenci-trolle, wystawiające stronnicze noty. Ostatnie zdanie naszego emaila było skierowane do tych nieuczciwych autorów. Wyobraźcie sobie naszą sytuacje: nie dacie przecież kolejnego klucza osobie, które bez podstaw zrujnowała naszą grę w artykule. Każda negatywna recenzja może mieć duży wpływ na studio, zwłaszcza jeśli jest publikowana przez premierą.”

„Co więcej, koleś, który napisał tamtą wiadomość jest obecnie torturowany w piwnicy.”

Read this next