Skip to main content

Wolfenstein 2 na Xbox One X: największa różnica względem PS4 Pro?

Ale co z wydajnością?

Wolfenstein 2 to jedna z najbardziej imponujących graficznie produkcji w tej generacji - 60 klatek na sekundę z pięknym, dynamicznym oświetleniem i cieniowaniem, cząsteczkami napędzanymi przez GPU i zaawansowanymi efektami post-processingu. Jest jednak jeden minus - wydajność. Pomimo celowania w 60 FPS, PlayStation 4, PS4 Pro i Xbox One nie do końca utrzymują taki poziom, przez co wydania konsolowe odbiegają nieco od płynności z najnowszej odsłony serii Doom, bazującej na tym samym silniku. To sprowadza nas do pytania: czy Xbox One X może poradzić sobie ze spadkami, poprawiając jednocześnie grafikę?

Prawda jest taka, że gra wygląda świetnie na obu urządzeniach „premium” i oferuje podobną oprawę. Różnicą jest rozdzielczość, w której to sferze nowe urządzenie Microsoftu sprawuje się lepiej. PS4 Pro generuje maksymalnie 2560 × 1440, podczas gdy X to już pełne 3840 × 2160, co oznacza 2,5-krotny i zaskakująco stały wzrost liczby pikseli. Dynamiczne skalowanie rozdzielczości nadal jest jednak aktywne.

Jeśli weźmiemy przerywniki na silniku - gdzie łatwo o identyczne sceny do porównania - PS4 Pro utrzymuje maksimum 1440p, podczas gdy Xbox One X schodzi o 10 procent niżej 4K, do 3648 × 2052. Liczba pikseli jest bardziej zmienna na sprzęcie Microsoftu, ale nadal mówimy o 103-procentowym przyroście względem urządzenia Sony. To niebagatelna różnica. Rezultatem jest dużo wyższa ostrość obrazu, pomimo częstszych zmian w rozdzielczości.

Podobną sytuację obserwujemy przez większość czasu. Z bliska odsłona Xbox One X faktycznie wygląda lepiej pomimo zmienności i zaskakujące, jak często utrzymuje pełne 4K, podczas gdy PS4 Pro nie wychodzi ponad 1440p. Jest pewna wyjątkowo brutalna scena z licznymi postaciami na ekranie, gdy obie konsole notują spadki: ponownie 2052p na Xbox One X oraz 2432 × 1368 na PS4 Pro. W obu przypadkach obniżenie wynosi więc 10 procent, więc najnowsze urządzenie zachowuje 2,25-krotną przewagę.

Analiza Wolfenstein 2: The New Colossus na PC, PS4 Pro i Xbox One XZobacz na YouTube

Przechodząc od przerywników do standardowej rozgrywki, widać wyraźnie, że najbardziej wymagające sceny mogą w większym stopniu wpłynąć na skalowanie. Intensywna walka w centrum dowodzenia to - w najgorszym przypadku - 2944 × 1656 na Xbox One X oraz 2304 × 1296 na PS4 Pro. Sprzęt Microsoftu ma więc 63-procentową przewagę, a jakość obrazu pozostaje całkiem wysoka, ale na konsoli Sony zaczyna się już wkradać pewne rozmycie.

Właśnie jakość obrazu jest najważniejszą aktualizacją po stronie Xbox One X, ale produkcja studia MachineGames podnosi też kilka innych ustawień względem PS4 Pro. Zestawienie z PC na maksymalnych ustawieniach i w 4K daje pewien pogląd na sytuację.

Konsola Microsoftu wypada dobrze w porównaniu z mocnym komputerem osobistym (z GTX 1080 Ti), a oświetlenie i efekty post-processingu wyglądają podobnie. PC ma jednak przewagę w innych obszarach, takich jak jakość cieni czy filtrowanie tekstur. Widać także, że niektórych cieni kompletnie brakuje na Xbox One X i PS4 Pro. Poza tym oprawa pomiędzy PC i X jest niemal identyczna, co należy uznać ze duże osiągnięcie.

Xbox One X
PlayStation 4 Pro
PC
Zestawienie rozdzielczości, z PC w natywnym 4K dla porównania. Xbox One X także generuje 3840 × 2160, a PS4 Pro - dużo bardziej rozmyte 1440p.
Xbox One X
PlayStation 4 Pro
PC
Kolejne porównanie różnic pomiędzy trzema platformami.
Xbox One X
PlayStation 4 Pro
PC
Zasięg rysowania cieni nadal jest najlepszy na PC. Najlepiej widać to w korytarzu po prawej.
Xbox One X
PlayStation 4 Pro
PC
Filtrowanie tekstur to kolejna przewaga po stronie PC.
Xbox One X
PlayStation 4 Pro
PC
W tej scenie widać, jak PS4 Pro i Xbox One X generują mniej cieni, szczególnie ma postaciach.

Nie możemy oczywiście powiedzieć, że Wolfenstein 2 nie wygląda dobrze na PS4 Pro i temporalne wygładzanie krawędzi całkiem skutecznie usuwa ząbki z brzegów obiektów. Jeśli jednak zainwestowaliśmy w telewizor 4K, dostrzeżemy różnicę w rozdzielczości. Wyższa ostrość mówi sama za siebie, a Xbox One X podnosi także filtrowanie tekstur, zapewne już przez same zwiększenie liczby pikseli do próbkowania. Sprzęt Microsoftu zbliża się też bardziej do anizotropowego poziomu 16x, zarezerwowanego jednak dla PC.

Efekt końcowy to bardziej kompletna oferta 4K i lepsza propozycja dla posiadaczy telewizorów ultra HD. Warto jednak wrócić do naszego pierwotnego pytania: co z wydajnością? Niestety, model X to bardzo podobne wahania między 50 i 60 FPS, zbliżone do tych na Pro. Początkowe sekwencje na wózku inwalidzkim utrzymują stałe 60 klatek na sekundę, podobnie jest także później, w sekwencjach ze skradaniem. Większe obszary z dużą liczbą postaci na ekranie to już jednak więcej fizyki i sztucznej inteligencji, więc ograniczeniem staje się procesor. Skalowanie rozdzielczości aktywuje się natomiast tylko przy obciążaniu układu graficznego, stąd spadki wydajności.

Podsumowując, Xbox One X oferuje duża przewagę względem PS4 Pro w obszarze jakości obrazu i zapewnia piękne wrażenia w 4K. Podstawy rozgrywki pozostają jednak takie sam - mamy tu na myśli spadki wydajności. Coraz popularniejsze na rynku są jednak monitory z obsługą technologii FreeSync i płynnej zmiany częstotliwości w zakresie 40-60 Hz, co powinno idealnie pasować do Wolfenstein 2. To jednak temat na przyszłe testy i obecnie mamy nadzieję, że wydajnością zajmą się deweloperzy.

Zobacz także