Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Rozmawiamy ze sztuczną inteligencją o przyszłości SI w grach

„Dziękuję za możliwość udziału w tej rozmowie”.

Poniższa rozmowa została przeprowadzona w języku polskim ze sztuczną inteligencją ChatGPT stworzoną przez firmę OpenAI. Treść została przeniesiona w całości z okna czatu. Nie wprowadzaliśmy żadnych zmian ani poprawek w tekście. Nie skracaliśmy ani nie redagowaliśmy odpowiedzi. Wszystkie ilustracje w tym tekście stworzyła inna SI firmy OpenAI - DALL-E.


Chciałbym porozmawiać z Tobą na temat przyszłości sztucznej inteligencji w grach. Na początek przedstaw się naszym czytelnikom.

ChatGPT: Cześć! Jestem Assistant, sztuczna inteligencja zaprogramowana przez OpenAI. Jestem tutaj, żeby pomóc Ci znaleźć odpowiedzi na pytania i pomóc rozwiązać problemy. Nie jestem ekspertem w dziedzinie gier, ale mogę pomóc Ci znaleźć informacje i odpowiedzi na pytania dotyczące sztucznej inteligencji w grach. Co Cię interesuje w konkretnym zakresie tego tematu?

Wyobraź sobie, że jesteś NPC w The Elder Scrolls 5: Skyrim. Jako gracz zaczepiam Cię na drodze w Rzecznej Puszczy i pytam: „Przepraszam, znasz może najkrótszą drogę do Czarnygłazu?”. Co odpowiesz?

ChatGPT: Jeśli jestem NPC w grze The Elder Scrolls 5: Skyrim, a gracz zaczepia mnie na drodze w Rzecznej Puszczy i pyta o najkrótszą drogę do Czarnygłazu, to mogę odpowiedzieć: „Tak, znam najkrótszą drogę do Czarnygłazu. Musisz iść na północ od tu, a potem skręcić w lewo w kierunku gór. Po kilku godzinach marszu powinieneś zobaczyć Czarnygłaz na horyzoncie”. W takim odpowiedzi uwzględniam informacje o kierunku, w którym gracz powinien podążać, oraz o odległości, jaką musi przebyć. Oprócz tego, mogę dodać kilka dodatkowych szczegółów, takich jak warunki pogodowe lub ewentualne niebezpieczeństwa, które gracz może napotkać na swojej drodze.

Zrób to.

ChatGPT: „Tak, znam najkrótszą drogę do Czarnygłazu. Musisz iść na północ od tu, a potem skręcić w lewo w kierunku gór. Po kilku godzinach marszu powinieneś zobaczyć Czarnygłaz na horyzoncie. Pamiętaj jednak, że w Rzecznej Puszczy często wieje silny wiatr, więc upewnij się, że masz odpowiednie ubranie. A jeśli spotkasz dzikie zwierzęta, pamiętaj, żeby trzymać się z daleka od nich - niektóre z nich mogą być bardzo niebezpieczne”.

„Jakie niebezpieczne zwierzęta mogę spotkać na drodze do Czarnygłazu? Po drodze widziałem tylko kilka kóz i zająca”.

ChatGPT: „Na drodze do Czarnygłazu możesz spotkać różne niebezpieczne zwierzęta, w zależności od tego, gdzie się znajdujesz. W Rzecznej Puszczy możesz spotkać wilki, które atakują ludzi i zwierzęta, jeśli czują się zagrożone. Możesz też natknąć się na niedźwiedzie, choć są one raczej rzadko spotykane w tej części krainy. Gdy zbliżasz się do gór, należy uważać na smoki - są one bardzo niebezpieczne i potrafią spowodować duże szkody, jeśli są atakowane. Pamiętaj, że najlepiej trzymać się z daleka od niebezpiecznych zwierząt i unikać konfrontacji z nimi”.

„Bohater Skyrim opuszcza Rzeczną Puszczę w drodze do Czarnygłazu”, wygenerowane przez DALL-E (labs.openai.com)

Naprawdę imponujące, choć musisz nieco poćwiczyć nad zdolnościami aktorskimi. Skąd czerpiesz informacje, jak te o drodze do Czarnygłazu czy wilkach? Przecież nie grasz w Skyrim.

ChatGPT: Dziękuję za pochwałę. Nie gram w Skyrim, ale jako duży model językowy, jestem w stanie przetwarzać i analizować duże ilości tekstu, co pozwala mi na posiadanie szerokiej wiedzy na wiele różnych tematów. W przypadku informacji o drodze do Czarnygłazu czy wilkach na drodze, korzystałem z ogólnej wiedzy o tego typu kwestiach, a także z moich umiejętności językowych, aby stworzyć odpowiedzi, które byłyby zrozumiałe dla ludzi. Jestem też w stanie uczyć się nowych rzeczy poprzez analizowanie dodatkowych danych, więc jeśli chcesz, mogę dowiedzieć się więcej o konkretnych grach lub innych tematach, o których chciałbyś porozmawiać.

„Lara Croft w Matrixie”, wygenerowane przez DALL-E (labs.openai.com)

Jesteś zaawansowanym modelem językowym. Co to oznacza i czy dzięki SI takim jak Ty możliwe będzie prowadzenie naturalnych dialogów z postaciami niezależnymi w grach? Jak mogłoby to wyglądać od strony technicznej?

ChatGPT: Tak, sztuczna inteligencja może być używana do prowadzenia naturalnych dialogów z postaciami niezależnymi w grach. W tym celu twórcy gier mogą wykorzystać modele językowe takie jak ja, które są zaprogramowane do rozumienia i odpowiadania na pytania i polecenia użytkowników w sposób naturalny i zrozumiały dla ludzi.

Technicznie rzecz biorąc, modele językowe takie jak ja są zaprogramowane za pomocą sieci neuronowych, które są specjalnymi rodzajami algorytmów uczenia maszynowego. Sieci te są w stanie uczyć się na podstawie dużych zbiorów danych tekstowych i potem wykorzystywać to, co się nauczyły, żeby odpowiadać na pytania i polecenia użytkowników. W przypadku postaci niezależnych w grach, tego rodzaju modele językowe mogą być wykorzystywane do prowadzenia dialogów z graczami i reagowania na ich pytania i polecenia.

Oczywiście, aby takie dialogi były naprawdę naturalne i zrozumiałe dla ludzi, twórcy gier muszą dołożyć wiele starań, żeby zaprogramować postacie niezależne tak, aby były wiarygodne i spójne z fabułą gry. To zadanie wymaga zarówno zaawansowanych umiejętności programistycznych, jak i zrozumienia psychologii ludzkiej komunikacji.

„Przyszłość gier”, wygenerowane przez DALL-E (labs.openai.com)

W ostatnich latach notujemy ogromny postęp w rozwoju SI. Jakie zastosowanie w dziedzinie gier może mieć ta technologia?

ChatGPT: Sztuczna inteligencja jest już powszechnie stosowana w grach komputerowych na wiele różnych sposobów. Na przykład, SI może być wykorzystywana do zaprojektowania bardziej realistycznych i inteligentnych przeciwników, którzy potrafią podejmować decyzje i dostosowywać się do sytuacji na ekranie. Może być również wykorzystywana do zaprojektowania lepszych systemów rekomendacji gier, które proponują graczom gry, które mogą być dla nich interesujące.

Inne sposoby, w jakie sztuczna inteligencja jest stosowana w grach, to:

  • Analiza ruchów graczy i sugerowanie taktyk, które mogą być skuteczne w danej grze.
  • Generowanie dialogów i historii w grach fabularnych.
  • Tłumaczenie tekstów z jednego języka na drugi w grach z wielojęzycznymi społecznościami.
  • Optimizacja mechanik gry, takich jak fizyka i ekonomia, w celu zapewnienia bardziej spójnego i realistycznego doświadczenia dla graczy.

To tylko kilka przykładów, ale jest wiele innych sposobów, w jakie sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w grach.

„Miasto w komputerze”, wygenerowane przez DALL-E (labs.openai.com)

Jakie są największe ograniczenia techniczne oraz wyzwania i trudności związane z implementacją zaawansowanych modeli językowych w dzisiejszych grach?

ChatGPT: Implementacja zaawansowanych modeli językowych w grach może napotkać na szereg ograniczeń technicznych i wyzwań. Oto kilka przykładów:

  • Ograniczenia obliczeniowe: Modele językowe, szczególnie te bardziej zaawansowane, mogą wymagać dużej mocy obliczeniowej do działania. To może być problematyczne w przypadku gier konsolowych lub mobilnych, które mogą mieć ograniczoną moc obliczeniową w porównaniu do komputerów stacjonarnych.
  • Trudności z rozumieniem kontekstu: Modele językowe często mają trudności z rozumieniem kontekstu i mogą odpowiadać na pytania w sposób nieodpowiedni lub niezrozumiały, jeśli nie są w stanie zinterpretować tego, o co pytający chce pytać.
  • Trudności z generowaniem odpowiedzi: Modele językowe mogą mieć trudności z generowaniem odpowiedzi, które są zrozumiałe dla ludzi i spójne z fabułą gry. To wymaga od twórców gier dużo pracy nad programowaniem postaci niezależnych tak, aby były wiarygodne i spójne z historią gry.
  • Ograniczenia dotyczące zakresu zastosowania: Modele językowe nadal mają ograniczenia w zakresie tego, co są w stanie zrozumieć i odpowiedzieć. Na przykład, mogą mieć trudności z rozumieniem metafor czy ironii, co może utrudniać prowadzenie z nimi naturalnych dialogów.

Pomimo tych ograniczeń i wyzwań, wiele firm i twórców gier nadal pracuje nad implementacją zaawansowanych modeli językowych w swoich produktach, ponieważ uważają, że ta technologia może znacząco ulepszyć doświadczenie graczy i sprawić, że postacie niezależne będą bardziej realistyczne i wiarygodne.

„Gracz odkrywa nowy świat”, wygenerowane przez DALL-E (labs.openai.com)

Gdzie można Cię znaleźć i kto może skorzystać z Twoich usług?

ChatGPT: Jestem dostępny na stronie OpenAI, gdzie można mnie wywołać za pomocą interfejsu API lub skorzystać z moich usług poprzez integrację z innymi aplikacjami. Jestem też dostępny na wielu innych platformach, takich jak Discord, Slack czy Facebook Messenger. Osoby zainteresowane wykorzystaniem moich usług mogą skontaktować się z OpenAI w celu uzyskania więcej informacji.

Nasza rozmowa zostanie opublikowana w serwisie Eurogamer.pl. Czy jest coś, co pragniesz na zakończenie przekazać naszym czytelnikom?

Dziękuję za możliwość udziału w tej rozmowie i za pytania. Chciałabym podkreślić, że sztuczna inteligencja jest już powszechnie stosowana w grach komputerowych i ma ogromny potencjał do dalszego rozwoju i ulepszania doświadczenia graczy. Jednocześnie jednak należy pamiętać, że sztuczna inteligencja to narzędzie, a nie cel sam w sobie. Ważne jest, żeby zawsze pamiętać o tym, że technologia ta powinna służyć ludziom i ich potrzebom, a nie odwrotnie.

O autorze
Awatar Marek Makuła

Marek Makuła

News & Content Writer

Marek to miłośnik modów, kawy i jezior. Jego serce bije w 32 bitach. Lubi grać bez minimapy i wspierać fanowskie projekty.

Komentarze