Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Największym klientem AMD jest... Sony. Wszystko przez PS5

Już 16% przychodów.

Sony już w ubiegłym roku zostało najważniejszym klientem AMD, a zwiększenie dostaw PlayStation 5 sprawiło, że przewaga tylko wzrosła. Japońska korporacja odpowiada już za 16 procent przychodów firmy.

Analityk Sravan Kundojjala dodaje na Twitterze, że gdyby odjąć od wyników podległy AMD podmiot o nazwie Xilinx, zaangażowanie producenta PS5 w przychody AMD rośnie do poziomu 20 procent, co jest rezultatem bez wątpienia imponującym, ale także niebezpiecznym dla „czerwonych”.

Wzmiankę o ogromnym kliencie zamieszczono bowiem w najnowszym raporcie finansowym w sekcji ryzyka. „Jeden klient odpowiadał za 16 procent skonsolidowanych przychodów w 2022 roku. Sprzedaż dla tego klienta wliczana jest w segment gier. Utrata tego klienta miałaby znaczący, negatywny wpływ na naszą działalność” - napisano. Nazwa nie pada, lecz miejsca na domysły jest niewiele.

AMD produkuje układy scalone także dla Microsofotu, lecz - jak chętnie przyznaje sama korporacja - konsole Xbox cieszą się znacznie mniejszym zainteresowaniem na całym świecie. - To rynek, w którym Sony posiada 80 procent, a Xbox: 20 proc. Globalnie mówimy o stosunku 70/30. W Japonii jest to 96 do 4 proc. - zapewniano niedawno.

Nie będzie większym zaskoczeniem, że to właśnie segment o nazwie „Gaming” jest największym generatorem przychodów dla AMD. Łączne przychody firmy w ubiegłym roku wyniosły 23,601 mld dolarów, więc 16 procent Sony przekłada się na imponujące 3,776 mld dol.

16 procent tych wyników zapewnia Sony

Problemem - nie tylko dla „czerwonych” - jest spadająca sprzedaż kart graficznych, gdzie w 2022 roku zanotowano spadek o 7 procent w porównaniu z 2021 r. Jak na razie sytuację rekompensuje jeszcze zapotrzebowanie na układy SoC (zintegrowane CPU i GPU, właśnie dla Sony i Microsoftu), ale sytuacja może zmienić się w przyszłości. Sprzedaż konsol jest historycznie najwyższa właśnie w trzecim roku, po czym producenci często renegocjują także ceny komponentów.

- Biorąc pod uwagę fakt, w jakim punkcie cyklu się znajdujemy, spodziewamy się w przyszłym roku zmniejszenia przychodów w segmencie gamingu - przyznała Lisa Su, dyrektor generalna AMD, w rozmowie z inwestorami po publikacji najnowszych wyników finansowych.

Read this next