Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Czy to przyszłość przygodówek? Remake gry kryminalnej z 1983 roku wprowadza partnera SI

Wkrótce porozmawiamy ze wszystkimi NPC.

Już jutro zadebiutuje Square Enix AI Tech Preview: The Portopia Serial Murder Case. Nowa wersja przygodówki sprzed 40 lat zostanie wzbogacona o sztuczną inteligencję, która wcieli się w rolę naszego pomocnika, a za jakiś czas także w inne postaci niezależne.

The Portopia Serial Murder Case to gra Yujiego Horii wydana przez Enix na NEC PC-6001 w czerwcu 1983 roku. To przygodówka kryminalna, w której zadaniem gracza jest rozwikłanie zagadki seryjnego mordercy przez szukanie wskazówek, eksplorację i rozmowy z napotykanymi postaciami. Nowa wersja gry jest darmowa, wprowadza odświeżoną oprawę graficzną oraz obsługę sztucznej inteligencji.

W oryginalnej produkcji wykorzystywano system wprowadzania dowolnego tekstu, za pomocą którego można było na przykład przesłuchiwać świadków czy podejrzanych, ale wiązało się to z pewnymi ograniczeniami - należało odpowiednio formułować zdania i znaleźć właściwy układ słów, który gra mogła zrozumieć i przypisać do konkretnej odpowiedzi. Twórcy remake'u postanowili to zmienić przez implementację technologii przetwarzania języka naturalnego (Natural Language Processing; NLP).

W nowej wersji gry sztuczna inteligencja przejmie rolę naszego asystenta - młodszego detektywa, który rozumie naturalny język i zasadniczo działa trochę jak ChatGPT. Dzięki temu będziemy mogli wydawać mu różne polecenia w naturalny sposób - zupełnie jakbyśmy rozmawiali z żywą osobą. Co więcej, nie będziemy ograniczeni jedynie do wpisywania tekstu.

Twórcy mają w zanadrzu jeszcze jedną sztuczkę - automatyczne rozpoznawanie mowy i zamianę mowy na tekst. Gra zrozumie wypowiadane przez nas słowa, a następnie zinterpretuje je w formie tekstowych komend, dzięki czemu dosłownie będziemy mogli porozmawiać z młodszym detektywem za pośrednictwem mikrofonu. Niestety, twórcy zdecydowali, że chwilowo nie umożliwią rozmowy ze wszystkimi NPC.

Pierwotnie gra pozwalała rozmawiać ze wszystkimi postaciami w naturalny sposób, ale SI generowała „nieetyczne odpowiedzi”, więc zrezygnowano z tej funkcji w premierowej wersji. Twórcy rozważają jednak przywrócenie tej opcji w nieco późniejszym terminie, choć najpierw pragną dokończyć badania i dopracować środowisko, w którym funkcjonować będą NPC wykorzystujące sztuczną inteligencję do rozmów z graczem.

W Square Enix AI Tech Preview: The Portopia Serial Murder Case zagramy całkowicie za darmo, a sama produkcja zadebiutuje już jutro (23 kwietnia) na platformie Steam. Twórcy określają grę mianem „edukacyjnej demonstracji przetwarzania języka naturalnego” i traktują ją jako swoisty eksperyment. Możemy jednak spodziewać się, że już w niedalekiej przyszłości tego typu rozwiązania staną się standardem.


Dlaczego warto sięgnąć po „Legendy gier wideo”?

Dzięki książce poznasz największych twórców gier wideo w historii, a przy okazji dowiesz się, jak wielki był ich wpływ na wszystkie kolejne gry, również dzisiejsze hity, w które grasz na co dzień.

Pobierz darmowy fragment i zamów książkę „Legendy gier wideo” w przedsprzedaży »

Kto pierwszy poruszył postacią na ekranie, jak narodziły się komputerowe RPG-i, dlaczego grom tak blisko do filmów, kto wymyślił otwarte światy, jak narodziły się strzelanki czy wreszcie, który znany twórca poleciał w kosmos jako drugi cywil w historii.

Dowiedz się więcej teraz »

Read this next