Picture of Rafał Dziduch

Rafał Dziduch

Autor

Rafał jest freelancerem od lat piszącym o grach w różnych mediach. Jako współpracownik Eurogamera, przygotowuje dla Was recenzje gier oraz relacje z pokazów prasowych.

Featured articles

ArtykułDrugi pokaz The Last of Us: „Cały czas czujemy presję”

Graliśmy w wersje demonstracyjne i rozmawialiśmy z game designerem z Naughty Dog.

ArtykułRelacja z pokazu GTA V w Polsce

Gigantyczny teren działań, skoki między bohaterami i złożone misje.

Haunted Hollow - Recenzja

Potworna strategia turowa na urządzenia z iOS-em od studia Firaxis.

ArtykułHellraid: graliśmy w mroczne dark fantasy twórców Dead Island

„Mocno podkręcamy tempo” - mówi Marcin Kruczkiewicz, producent gry w studiu Techland.

ArtykułWrażenia z pokazu Dead Island: Riptide

Techland: „To nie jest nowa jakość. Świadomie zdecydowaliśmy się na drogę ewolucji.”

ArtykułPonowne spotkanie z The Last of Us

Przestraszyć, zaszczuć i uniemożliwić racjonalne myślenie - Naughty Dog potrafi to zrobić.

Przestraszyć, zaszczuć i uniemożliwić racjonalne myślenie - zapewne takie cele przyświecały Naughty Dog w czasie prac nad The Last of Us. Po prezentacji w Los Angeles, w której uczestniczył dziennikarz z naszej brytyjskiej redakcji, jakiś czas temu zagraliśmy w ten sam fragment w polskim oddziale Sony. Przypomnijmy sobie, co już wiemy o grze - emocji oczywiście też nie zabrakło.

Sniper: Ghost Warrior 2 - Recenzja

Bez wyraźnego rozmachu i emocji kontynuacja przeboju sprzed lat pozostaje przeciętną grą.

Nawet jeśli właśnie tak wygląda praca prawdziwego snajpera na froncie, grze Sniper: Ghost Warrior 2 przydałoby się więcej emocji, zaangażowania i zróżnicowanych akcji. Jednostajna i w gruncie rzeczy uboga rozgrywka sprawia, że nie interesują nas motywacje bohaterów, bez przekonania oglądamy przerywniki i beznamiętnie posyłamy do piachu kolejnych przeciwników.

ArtykułWrażenia z pokazu i rozmowa z twórcami Heroes & Generals

Strategia, strzelanka i II wojna światowa.

Heroes & Generals to przeglądarkowa, darmowa strzelanka z elementami strategii, osadzona w realiach II wojny światowej. Przyjrzeliśmy się bliżej grze podczas jednodniowych, zamkniętych testów, które w tamtym tygodniu odbyły się w studiu Reto-Moto w Kopenhadze. Oprócz udziału w sesjach pokazowych, porozmawialiśmy również z twórcami gry.

ArtykułGraliśmy w Gears of War: Judgment

Waylon Brinck i Arcade Berg ze studia People Can Fly opowiadają o szczegółach produkcji.

Wszyscy spragnieni krwi Locustów mogą już odkurzyć Lancery, bo szykuje się kolejna rzeźnia. Gears of War: Judgment nadchodzi. Pokaz prasowy w siedzibie People Can Fly utwierdza w przekonaniu, że tryb multiplayer ponownie pochłonie rzeszę graczy, a kampania fabularna ma kilka asów w rękawie.

ArtykułGodzina z kampanią God of War: Wstąpienie

Kratos naostrzył śmiercionośne zabawki.

Godzina z kampanią fabularną God of War: Wstąpienie podczas krótkiego pokazu w biurze polskiego oddziału Sony utwierdza w przekonaniu, że tytuł kontynuuje tradycję serii i zabiera nas w brutalną, pełną akcji i efektowną przygodę z Kratosem w roli głównej.

Crysis 3 - Recenzja

Wspaniała wizualnie, przeciętna fabularnie. Solidna strzelanka, z atrakcyjnym trybem sieciowym.

Seria Crysis nigdy nie aspirowała do tytułów ambitnych pod kątem fabularnym czy innowacyjnych w zakresie projektu poziomów. Podążała raczej w kierunku czysto rozrywkowej, rzetelnie zrealizowanej produkcji wysokobudżetowej. Crysis 3 nie zboczył z tej ścieżki. Utrwalił obraz serii, która jest wspaniała wizualnie i przeciętna fabularnie, lecz zaoferował całkiem wciągającą, choć bardzo krótką kampanię dla jednego gracza. Całość uzupełnia solidny tryb sieciowych, sięgający po wszystkie sprawdzone rozwiązania konkurencji.

ArtykułGraliśmy w BioShock Infinite

Trzy godziny pokazu. Kilka tygodni czekania. Udana przejażdżka magicznym rollercoasterem.

Przez ponad trzy godziny zwiedzaliśmy Columbię w grze BioShock Infinite. Podczas pokazu prasowego w Warszawie udostępniono początkowy etap, który znamy już z innych eventów, a jego fragmenty znajdują się w Internecie. Nie zmienia to faktu, że zanurzenie się w świat gry Kena Levine'a od początku zachwyca spójnością i głębią wykreowanego świata.

ArtykułWrażenia z wersji beta SimCity

Niech się mury pną do góry, niech kominy mają pion.

SimCity olśniewa, zachwyca i zapiera dech w piersiach. Podczas zamkniętego pokazu dla prasy trudno było oderwać się od komputera, a rozmowa z producentem Jasonem Haberem ze studia Maxis tylko utwierdziła mnie w przekonaniu, że twórcy realizują projekt dla pokolenia graczy spragnionego symulacji, a nie kolorowych bajek.

Podczas targów Consumer Electronics Show 2013 w Las Vegas lider produkcji układów graficznych, firma Nvidia, zaprezentowała Project Shield - bazujący na Androidzie przenośny system do grania. Wszystkie zmienne równania wskazują, że ten eksperyment biznesowy może się udać. Jest tylko jedno „ale”. Nvidia nie jest na gruncie androidowych rozwiązań dla graczy prekursorem, a zaledwie dołącza do producentów, którzy stawiają na podobne urządzenia.

Ravensword: Shadowlands - Recenzja

Skyrim na urządzenia mobilne?

Ravensword: Shadowlands jest jak „duże” RPG na PC czy konsole. Rzecz nie w tym, że gra jest tak ogromna, równie piękna i wspaniała jak choćby The Elders Scrolls V: Skyrim. Chodzi o efekt skali. Na miarę możliwości tabletów jest fantastyczna i przywodzi na myśl najpiękniejsze gry fabularne. Na przenośnych urządzeniach takiej gry po prostu jeszcze nie mieliśmy.

Siedzę nad pustą kartką edytora tekstu i myślę, jak zmierzyć się z tym kultowym, wielkim tytułem. Jestem w kropce. Czegokolwiek bym nie napisał, nie odda to z pewnością uczuć i myśli, które mnie dręczą. Baldur's Gate: Enhanced Edition na iPada to gra tak znakomita, tak pochłaniające jak przed laty. Z drugiej strony, jest wyraźnie niedopracowana pod kątem technicznym.

Flashout 3D - Recenzja

Wipeout na tablety i komórki.

Flashout 3D to klon kultowego Wipeouta w wydaniu na urządzenia przenośne. Autorzy nawet nie kryją inspiracji: szybkie wyścigi w rytm dynamicznej muzyki techno mają pompować w żyły adrenalinę. I tak właśnie się dzieje!

Real Boxing - Recenzja

Unik, prawy sierpowy i konkurenci na deskach.

Polskie studio Vivid Games z Bydgoszczy stworzyło grę bokserską, która już z chwilą premiery stała się bezkonkurencyjna wśród podobnych tytułów na urządzenia mobilne. Real Boxing nokautuje rywali. Jest to nokaut techniczny, a precyzyjniej - technologiczny, ze znakomitą oprawą wizualną i intuicyjnym, sprawiającym wiele radości sterowaniem.

Need For Speed: Most Wanted - Recenzja

Szaleństwo z konsol teraz na urządzeniach mobilnych.

Siadam za kierownicą czerwonego Lamborghini Countach 5000 QV, odpalam nitro i wchodzę w zakręty z piskiem opon, nie zwracając uwagi na goniące mnie radiowozy, ani mijanych po drodze konkurentów. Uliczne szaleństwo znane z konsol obecnej generacji przeniesione na małe ekrany? Udało się jak diabli! Gra jest tak rewelacyjna, że miałem wrażenie, iż za moment poczuję swąd palonej na zakrętach gumy.

Borderlands Legends - Recenzja

Prosta i monotonna gra, która ma niewiele wspólnego z uznaną serią.

Gra Borderlands Legends na iPhone'a i iPada powstała na bazie sukcesu obu części Borderlands na konsole i pecety. Żeby była jasność: to nie jest gra z zakręconą fabułą, setką misji pobocznych i zwariowanym klimatem. To bardzo prosta sieczka, z malutkimi elementami rozwoju postaci.

Funky Smugglers to gra skazana na sukces, choćby za nietuzinkową, zabawną rozgrywkę. To, co podoba mi się w niej najbardziej, to karykaturalny humor, luz i wciągające, choć bardzo proste zasady.

NBA 2K13 (Mobile) - Recenzja

Najlepsza koszykówka na tablety i smartfony Apple'a.

NBA 2K13 to pierwsza odsłona serii, która ukazała się na urządzeniach przenośnych Apple'a. Jest to również najlepsza, najbardziej dynamiczna i najładniejsza koszykówka, w jaką obecnie możemy zagrać na tablecie oraz smartfonie.

Bad Piggies - Recenzja

Twórcy Angry Birds nadal w formie.

Bad Piggies jest grą trudniejszą i wymagającą więcej uwagi niż Angry Birds. Przez to jest jednak produkcją ciekawszą i bardziej wciągającą. Autorzy zrealizowali kilka niezłych pomysłów, tworząc bardzo spójną, świetną grę na urządzenia mobilne.