Skip to main content

Ubisoft może skasować nieaktywne konta - wraz z kupionymi grami

Aktualizacja: konta z kupionymi grami PC są bezpieczne.

Aktualizacja (25.07.2023): Ubisoft postanowił nieco dokładniej wyjaśnić politykę związaną z usuwaniem nieaktywnych kont po wybuchu paniki wśród internautów.

W oświadczeniu przesłanym serwisowi IGN Ubisoft stwierdził, że usuwając nieaktywne konta firma stosuje się do unijnego Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, czyli RODO. Jednocześnie korporacja przygląda się najwyraźniej każdemu przypadkowi i podejmuje decyzję na podstawie kilku czynników.

Ubisoft stwierdził, że „nigdy nie usunął konta, które było nieaktywne przez mniej niż cztery lata”. Ponadto, konta, na których dokonano zakupów gier PC nie mogą zostać skasowane.


Oryginalna wiadomość (24.07.2023): Co jest lepsze, gry pudełkowe czy cyfrowe? Wydaje się, że mocnym argumentem zwolenników wydań fizycznych jest polityka Ubisoftu dotycząca nieaktywnych kont. Mogą one zostać usunięte, wraz ze wszystkimi grami na profilu, również tymi kupionymi.

Taki punkt regulaminu Ubisoftu nie jest nowy, ale temat został ponownie rozpropagowany na Twitterze przez jednego z użytkowników, przez co Ubisoft znów znalazł się pod ostrzałem. Niejaki PC_enjoyer opublikował zrzut ekranu z emaila, z którego dowiedział się, że jego konto Ubisoft jest „tymczasowo zawieszone” ze względu na nieaktywność. Internauta otrzymał 30 dni na zablokowanie kasacji, ale jeśli w tym czasie nie podjąłby żadnych działań, straciłby konto, wraz ze wszystkimi grami. Dla jasności wyjaśnijmy, że usuniętego konta nie da się już odzyskać.

Gracze natychmiast się oburzyli, a tweet zyskał taką popularność, że odpowiedzieć postanowił profil pomocy technicznej Ubisoftu, zapewniając użytkowników, że firma nie chce dla nich źle:

Chcieliśmy tylko dodać, że możecie uniknąć zamknięcia konta, logując się na swoje konto w ciągu 30 dni (od otrzymania wiadomości email) i wybierając link Anuluj Zamknięcie Konta zawarty w wiadomości email. Z pewnością nie chcemy, abyście stracili dostęp do swoich gier lub konta, więc jeśli macie jakiekolwiek trudności z logowaniem, utwórzcie u nas zgłoszenie do pomocy technicznej”.

Pozostaje jeszcze jedno ważne pytanie - jaki okres nieaktywności jest potrzebny, żeby Ubisoft wziął nasze konta na celownik? Warunki użytkowania usług Ubisoftu wspominają, że wystarczy 6 miesięcy nieaktywności, żebyśmy otrzymali wiadomość o nadchodzącym zamknięciu. Ubisoft twierdzi jednak, że ten czas w rzeczywistości jest znacznie dłuższy i firma kasuje tylko te konta, które są nieaktywne przez co najmniej 4 lata - tak przynajmniej czytamy w newsie serwisu PC World z 2021 roku.

Dlaczego w ogóle Ubisoft musi uciekać się do takich - wydawałoby się - antykonsumenckich praktyk? Wynika to z intepretacji Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (General Data Protection Regulation - w skrócie GDPR lub w Polsce RODO), które wspomina między innymi o „obligatoryjnej konieczności ograniczania przechowywanych danych”.

Morał z tej historii jest jednak jeden - gry cyfrowe to zaledwie licencja na ich użytkowanie, więc jeśli dawno nie zaglądaliście na swoje konto Ubisoft, lepiej się tam zalogujcie, żeby wyzerować licznik nieaktywności.

Zobacz także