Skip to main content

The Last of Us 1 - wszystkie artefakty

Gdzie są mapy, notatki i dzienniki.

Na tej stronie znajdziesz spis wszystkich artefaktów w The Last of Us oraz wskazówki ich zdobycia. To jeden z rodzajów znajdziek dostepny w grze.

Poniżej lista, przy czym podzieliliśmy ją na rozdziały, abyś łatwiej mógł odnaleźć to, czego szukasz.

Jeśli szukasz pełnej listy wszystkich przedmiotów do zebrania, zajrzyj na naszą stronę o wszystkich znajdźkach i sekretach.


Strefa kwarantanny: Poza murem

  • Artefakt #1 (Mapa strefy kwarantanny) - Dostajesz z plecakiem.
  • Artefakt #2 (Broszurka wojskowa) - Również masz ją od razu w plecaku, który zakładasz.
  • Artefakt #3 (Notka do brata) - Przed wyjściem na podwórze z budynku, w którym pierwszy raz walczyłeś z zainfekowanymi, w pokoju po lewej od dziury w ścianie.

Strefa kwarantanny: Slumsy

  • Artefakt #4 (Powiadomienie o służbie) - Po przejściu przez autobus miń alejkę, dokument jest przy plastikowych skrzynkach po lewej.
  • Artefakt #5 (List gończy) - Na tablicy ogłoszeń po prawej od miejsca, w którym leżał poprzedni Artefakt.
  • Artefakt #6 (Klucz do magazynu) - Weźmiesz z ciała wroga, którego udusisz po wcześniejszym zlikwidowaniu patrolującego przeciwnika i wejściu przez okno.
  • Artefakt #7 (Manifest ładunkowy) - Na prawo od miejsca, w którym staje Joel po scence przerywnikowej, przy barierce znajdziesz listę załadunkową.
  • Artefakt #8 (Notatka z doków) - Trzymaj się prawej strony portu załadunkowego, trafisz na notatki, gdy miniesz zieloną butlę z gazem i podejdziesz do małego niebieskiego kontenera.

Peryferie: Na zewnątrz

  • Artefakt #9 (Lista Tess) - Na stoliku, przy którym spał Joel.
  • Artefakt #10 (Mapa tramis patroli) - Po zjechaniu windą skręć w prawo, mapa leży przy ścianie.

Pertferie: Śródmieście

  • Artefakt #11 (Zawiadomienie o ewakuacji) - Ulotka leży przy latarni po prawej stronie na skrzyżowaniu z widokiem na przekrzywiony wieżowiec.
  • Artefakt #12 (Dziennik operacji w terenie) - Obok ciała żołnierza w budynku biurowca, na schodach.
  • Artefakt #13 (Mapa Świetlików) - Na przywalonych gruzem schodach metra obok ciała Świetlika.
  • Artefakt #14 (Notatka dla Dereka) - Wchodzisz do podziemnego pawilonu, przed tobą przechodzi Klikacz. W sklepie na lewo, za ladą jest liścik do Dereka.

Peryferie: Muzeum

  • Artefakt #15 (Broszurka lekarska) - W białej naczepie z namalowanym homarem, przez którą musisz przejść.

Peryferie: Budynek Ratusza

  • Artefakt #16 (Rozkazy dla Świetlików) - Pod schodami, po których schodzisz na początku etapu.
  • Artefakt #17 (Notatka przemytnika) - W ostatniej części podtopionego tunelu, przy ciele na chodniku po prawej stronie.

Miasteczko Billa: Las

  • Artefakt #18 (Notatka dotycząca tabletek) - W ceglanym budynku naprzeciw budki z Klikaczem, w największym pokoju w rogu.
  • Artefakt #19 (Notka dotycząca zwiadu) - W sklepie muzycznym na końcu ulicy.
  • Artefakt #20 (Notatka do Boba) - Na zardzewiałej barykadzie na końcu ulicy, za białym kempingowym busem.
  • Artefakt #21 (Notatka do Rachel) - Na piętrze domu, z którego coś dobija się od środka do drzwi.

Miasteczko Billa: Kryjówka

  • Artefakt #22 (Mapa Billa) - Na stoliku, po rozmowie z Billem.
  • Artefakt #23 (Notatka dotycząca ogrodzenia) - Po rozmowie z Billem sprawdź pomieszczenie z tyłu restauracji.
  • Artefakt #24 (Notatka o łowcach) - W jednym z pomieszczeń na górze, kiedy wyjdziesz za Billem, na okrągłym stoliku.

Miasteczko Billa: Cmentarz

  • Artefakt #25 (Notatka o bombach) - W pokoju przy kaplicy.
  • Artefakt #26 (Dziennik chłopca) - W sypialni pokoju, do którego wejdziesz po przejściu przez domek na drzewie.

Miasteczko Billa: Ucieczka z budynku szkoły

  • Artefakt #27 (Notatka Franka) - W pokoju na końcu domu Franka, na biurku.
  • Artefakt #28 (Notatka Franka) - Ta sama notatka, tylko zabrana po tym, jak damy ją Billowi, a ten wyrzuci wiadomość.

Pittsburgh: Samotna i porzucona

  • Artefakt #29 (Wąż do benzyny) - Dostajesz od Billa przed scenką, automatycznie.
  • Artefakt #30 (Spis dobytku turystów) - Za pierwszymi garażowymi dużymi drzwiami.
  • Artefakt #31 (Mapa zasadzki) - Za drzwiami na końcu korytarza tego samego budynku.
  • Artefakt #32 (Notatka dot. straconego miasteczka) - W budce strażniczej po przejściu przez autobus blokujący bramę.
  • Artefakt #33 (Ulotka o zdrajcach) - Na metalowej ścianie z drutem kolczastym, na prawo od wejść do budynku.
  • Artefakt #34 (Wojskowa lista kontrolna) - Na parterze budynku, po prawej stronie pod drewnianymi schodami.
  • Artefakt #35 (Lista kapitana) - Na parterze tego samego budynku, w pomieszczeniach na wprost od drewnianych schodów.
  • Artefakt #36 (Mapa straconych obszarów) - Na piętrze księgarni, za drzwiami, które trzeba otwierać nożem.
  • Artefakt #37 (List matki) - Przy podtopionej ulicy, za drzwiami z czerwonym „X" po lewej. Trzeba je otworzyć nożem.
  • Artefakt #38 (Zapisek o skrytce) - Na piętrze budynku, do którego wpłynąłeś przez kontener, na małej szafce.

Pittsburgh: Hotelowy hol

  • Artefakt #39 (Notka dla personelu) - Gdy wejdziesz po drabinie, idź w lewo nad zawalonymi schodami.
  • Artefakt #40 (Hotelowa karta) - Na piętrze nad czerwonym generatorem, w pomieszczeniu z monitorami.

Pittsburgh: Dzielnica biznesowa

  • Artefakt #41 (Notatka dot. Świetlików) - W restauracji po prawej stronie obszaru, w którym walczysz ze Świetlikami, a Ellie cię osłania.
  • Artefakt #42 (Notka dotycząca ostatecznego natarcia) - Na piętrze budynku, z którego okna widzisz zabójstwo uciekającej pary.
  • Artefakt #43 (Notatka dotycząca ataku motłochu) - Za ladą w budynku z wyrwą w ścianie, w którym zauważasz łowców, których potem likwidujesz.
  • Artefakt #44 (Notatka z ciężarówki) - W sklepie „HS&L", obok wozu pancernego, przy końcu ulicy, na której walczysz z kolejną grupą bandytów.

Pittsburgh: Ucieczka z miasta

  • Artefakt #45 (Notatka z rozprawy) - W budynku, do którego weszliście z dachu, w pokoju konferencyjnym z podłużnym stołem.

Przedmieścia: Kanały

  • Artefakt #46 (Notka z łódki) - W kabinie rozbitego statku na początku etapu.
  • Artefakt #47 (Notatka ze ścieków) - Gdy pójdziesz prawą odnogą kanałów z Ellie, idź do końca, otwórz małą kratę, notka jest w pomieszczeniu, które dziewczyna otworzy od środka.
  • Artefakt #48 (Notka ze spotkania) - Po przepłynięciu pod bramą i wejściu po drabinie, przejdź drzwiami, które trzeba otworzyć nożem. Pokonaj Klikaczy i zabierz notatkę.
  • Artefakt #49 (Notka o naczyniach na wodę) - Pomieszczenie po prawej stronie, z niebieskimi beczkami, w miejscu, w którym zostałeś zaatakowany przez zainfekowanych.
  • Artefakt #50 (Notatka Kyle'a) - Pomieszczenie z zamkniętymi drzwiami po lewej stronie po wejściu po schodach za barykadą.
  • Artefakt #51 (Rysunek dziecka) - Na samym końcu pomieszczenia z wieloma Klikaczami, przy „kąciku zabaw" z kolorowym dywanikiem.

Przedmieścia: Przedmieścia

  • Artefakt #52 (Notatka o szabrownikach) - W brązowym domu, stojącym między dwoma innymi, na pierwszym piętrze.
  • Artefakt #53 (Notatka ojca) - Na piętrze ceglanego domu na lewo od samochodu z lodami.
  • Artefakt #54 (Notatka ocalałych) - Ba piętrze białego domu, stojącego po lewej stronie ulicy z samochodem z lodami.
  • Artefakt #55 (Pudełko zapałek) - Na poddaszu tego samego domu.

Tama Tommy'ego: Hydroelektrownia

  • Artefakt #56 (Mapa elektrowni) - W małej budce przed bramą, na wprost od buldożera.
  • Artefakt #57 (Schemat hydroelektrowni) - Po pokonaniu bandytów możesz zabrać schemat ze stołu, przy którym wcześniej stali pracownicy w żółtych kaskach.

Uniwersytet: Do boju, Big Horns

  • Artefakt #58 (Dziennik z gniazda snajperów) - Po przejechaniu przez pierwszą bramę, w budynku po prawej, na piętrze, w rogu balkonu.
  • Artefakt #59 (Notatka ze ściany) - Po scence po usłyszeniu zainfekowanych, weź kartkę ze ściany po prawej stronie.
  • Artefakt #60 (Mapa kampusu) - Gdy dojedziesz do zamkniętej bramy, wejdź do pomieszczenia po prawej, którego wejście zawalone jest meblami. Mapa jest na ladzie.
  • Artefakt #61 (Dziennik studenta) - Na piętrze tego samego budynku, do którego weszliście przywalonymi drzwiami.
  • Artefakt #62 (Wycinek z gazety) - Gdy wrócisz z niższego poziomu budynku (z zarodnikami w powietrzu), na piętro, wejdź do pokoju po prawej stronie korytarza.

Uniwersytet: Budynek naukowy

  • Artefakt#63 (Dyktafon biurowy) - Po wejściu po schodach przeszukaj wszystkie pokoje za szarymi podwójnymi drzwiami, w pierwszym z lewej jest dyktafon.
  • Artefakt #64 (Zdjęcia rentgenowskie) - W pokoju, do którego wchodzisz „korytarzem” z prześcieradeł.
  • Artefakt #65 (Dyktafon laboratoryjny) - W pomieszczeniu, w którym natkniesz się na małpy.

Kurort nad jeziorem: Polowanie

  • Artefakty #66 - #75 (jest to dziesięć artefaktów, które znajdziesz od razu w swoim plecaku. Musisz je obejrzeć, by zaliczyły się do Trofeum).

Kurort nad jeziorem: Kurort z domkami

  • Artefakt #76 (Mapa kurortu nad jeziorem) - W twoim plecaku po scence z dwoma łowcami.
  • Artefakt #77 (Plecak Ellie) - Weźmiesz go po wejściu do budynku, do którego trafisz pod koniec etapu, przedzierając się przez miasteczko, trzymając się lewej strony, mijając płonące beczki.
  • Artefakt #78 (Wykaz mięsa) - Obok plecaka Ellie.

Zajezdnia: Autostrada

  • Artefakt #79 (Fotografia rodzinna) - W busie kempingowym na środku ulicy.
  • Artefakt #80 (Wiadomość dla żony) - W budynku dworca, przy bagażach na lewo od drzewka rosnącego na środku pomieszczenia.
  • Artefakt #81 (Mapa strefy kwarantanny Salt Lake) - W białym namiocie po prawej stronie lokacji, na końcu.

Laboratorium Świetlików: Szpital

  • Artefakt #82 (Dyktafon chirurga) - Na ladzie w pomieszczeniu, do którego wejdziesz po schodach, po zastawieniu podwójnych drzwi krzesłem.
  • Artefakt #83 (Dyktafon Marlene 1) - W tym samym pomieszczeniu, w pokoju na prawo od wejścia ze schodów.
  • Artefakt #84 (Dziennik Marlene) - W oświetlonym namiocie chirurgicznym.
  • Artefakt #85 (Dyktafon z pokoju Ellie) - Kiedy trafisz na korytarz, który Joel zablokuje szafką, wejdź do pokoju za szarymi drzwiami po prawej stronie.

Następnie: The Last of Us 1 - wszystkie podręczniki szkoleniowe

Spis treści: The Last of Us - Poradnik, Solucja

Poprzednio: The Last of Us 1 - wszystkie nieśmiertelniki Świetlików

Zobacz także