Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Najlepsze gry MOBA na PC

Nie tylko League of Legends - zestawienie ciekawych sieciowych gier MOBA.

Nietrudno zauważyć, że w ciągu ostatnich kilku lat gatunek MOBA stał się jednym z najpopularniejszych - szczególnie na PC. Nic zresztą dziwnego, w końcu powstał na komputerach. Co tak naprawdę oznacza MOBA? To skrót od pełnej nazwy: Multiplayer Online Battle Arena. Gatunek ten należy do rodziny gier RTS (strategii czasu rzeczywistego, jak choćby WarCraft czy Red Alert) - dlatego niektórzy używają tu zamiennej nazwy ARTS, czyli Action Real-Time Strategy.

Wszystko zaczęło się od zmodyfikowanej mapy w pierwszej części StarCrafta. Aeon of Strife proponował inne założenia rozgrywki niż tradycyjna formuła znana ze strategii firmy Blizzard. Gracze nie sterowali armiami, a pojedynczymi herosami. Celem było tylko zniszczenie wrogiej bazy, a bohaterom pomagały nieco słabsze jednostki sterowane przez komputer. Modyfikacja zdobyła uznanie graczy, ale oferowała nieco zbyt mało, by przyciągnąć dużą publiczność.

W 2003 roku pojawił się „duchowy następca” Aeon of Strife - tym razem była to modyfikacja (czy też: mapa, na której rozgrywka oparta była na zasadach innych, niż w podstawowej grze) gry WarCraft 3. Mapa nazywała się Defense of the Ancients, czyli w skrócie - DotA. Zyskała większą popularność i przyciągnęła użytkowników na dłużej, przede wszystkim dzięki zaimplementowaniu systemu zdobywania doświadczenia i kolejnych poziomów oraz nowych umiejętności.

Rozgrywkę urozmaicała także obecność przedmiotów, które nabywało się w trakcie meczu. Elementy ekwipunku wpływały na statystyki herosów. Wiele możliwych kombinacji przedmiotów stanowiło o dużej sile przyciągania. Po premierze dodatku do WarCraft 3 pojawiały się ulepszone wersje Doty, chociażby najpopularniejsza - DotA Allstars.

Podstawy rozgrywki w większości współczesnych gier MOBA są wzorowane właśnie na formule ustanowionej przez Defence of the Ancients. Mamy więc do czynienia z dwiema drużynami, symetryczną mapą, a celem jest zawsze zniszczenie głównego budynku w bazie wroga. W większości przypadków akcję obserwujemy z lotu ptaka, pod lekkim kątem - jak w strategiach. Każdy gracz steruje jednym bohaterem dysponującym kilkoma umiejętnościami, a obydwu zespołom pomagają małe jednostki stale wychodzące z bazy.

Dlaczego gry MOBA są tak bardzo popularne? Zapewne z tych samych powodów, co piłka nożna czy inne sporty drużynowe. Rywalizacja i ogromne emocje. Poza tym - wymagająca rozgrywka, mnóstwo możliwości i tysiące dostępnych kombinacji herosów, przedmiotów i talentów - to przemawia do graczy z całego świata. Wielu gatunek ten odstrasza, ale wydaje nam się, że każdy powinien choć raz spróbować swoich sił w produkcji tego typu. Mamy nadzieję, że nasza lista pomoże Wam w ewentualnym wyborze pierwszej gry MOBA.

Zobacz także: Najlepsze gry na PC - poradnik zakupowy, różne gatunki

*

Popularne MOBA na PC z najdłuższym stażem

Tutaj opisujemy gry, które mogą pochwalić się najsilniejszą pozycją na rynku, albo przynajmniej dużą grupą wiernych fanów i długim stażem. Chodzi o produkcje, w które cały czas bez problemu zagramy - dlatego klasyki gatunku wymieniamy w osobnej kategorii.

Dota 2

League of Legends (LoL)

Heroes of Newerth (HoN)

Klasyki MOBA z PC

Często mówi się, że trzeba znać historię swojego kraju. Święta racja. Trzeba też znać historię swojego ulubionego gatunku, a przynajmniej ją szanować. Poniższe tytuły to klasyki, które w pewien sposób ukształtowały charakter i formułę MOBA, jaką znamy dziś.

Demigod

Defense of the Ancients (Dota Allstars)

Nieco inne MOBA na PC

Najpopularniejsza formuła zabawy w MOBA? Rzut izometryczny, jedna mapa, przedmioty, sterowanie niczym z gry RTS. Są jednak tytuły, które w jakiś sposób starają się przełamywać schematy i tradycyjne zasady. To często produkcje, które mogą spodobać się użytkownikom stroniącym od bardziej typowych reprezentantów gatunku.

Heroes of the Storm (HotS)

Smite


Krótka historia gatunku

MOBA to gatunek niezwykle popularny, ale stosunkowo młody. Jego historia jest więc krótka, a także niezbyt skomplikowana. Cały czas czekamy na tytuł, który naprawdę zrewolucjonizuje zasady przyjętego stylu rozgrywki, a jednocześnie zachowa jej ducha i wszystkie zalety. Tymczasem, oto historia gatunku w pigułce:

1989 - Herzog Zwei - Mało znany tytuł od japońskiego studia Technosoft uważany jest przez niektórych za prekursora gatunku MOBA, choć ciężko powiedzieć, czy twórcy modyfikacji StarCrafta i WarCrafta w ogóle o tej grze słyszeli. Choćby dlatego, że trafił tylko na konsolę Sega MegaDrive. Gracz nie tylko kieruje potężnym mechem, ale produkuje słabsze pojazdy atakujące bazę wroga. To właśnie położenie nacisku na jedną główną jednostkę sprawia, że produkcja różniła się od tradycyjnych strategii. Na polu bitwy umieszczono natomiast przyczółki z zasobami - pełniące rolę podobną do „dżungli” z gier MOBA.

2003 - Defense of the Ancients - DotA. Większość graczy słyszała ten akronim i większość pewnie kojarzy go z popularną produkcją studia Valve. Kto wie, być może wielu uważa też, że to właśnie twórcy Half-Life'a odpowiadają za pierwowzór? Śpieszymy więc z wyjaśnieniem, że nie. Pierwsza DotA to dodatkowa mapa do WarCraft 3, modyfikacja stworzona przez niejakiego Eula. Wraz z rozwojem strategii Blizzarda i ulepszaniem narzędzi modderskich, miłośnicy moda produkowali coraz to lepsze wersje. Najlepszą okazała się DotA Allstars, której ostateczny kształt nadał deweloper ukrywający się za ksywką IceFrog. Wielkim osiągnięciem Doty było wejście do świata e-sportu.

2009 - Demigod - Krótko przed pojawieniem się na rynku League of Legends, do sklepów trafiła produkcja Demigod, czyli pierwszy w miarę duży tytuł inspirowany zasadami Doty. Symetryczna mapa, potężny bohater sterowany przez gracza i armia małych jednostek. Gra mogła pochwalić się niezłą oprawą i udźwiękowieniem, choć niestety nie utrzymała przy sobie na dłużej zbyt wielu użytkowników. Oferowała zbyt mało postaci, a część odbiorców narzekała też na dosyć powolne tempo rozgrywki. Nie pomogły też problemy techniczne związane z rozgrywką sieciową - w przypadku gry MOBA to ogromny kłopot, który początkowo odrzucił graczy i przyczynił się do negatywnych recenzji. Kto wie, gdyby ten element został dopracowany, może Demigod zyskałby większą popularność. Za produkcję odpowiadali twórcy strategii takich jak Supreme Commander.

2009 - League of Legends - Wielki hit. Kolejny tytuł, który zainspirowała DotA. Riot Games dobrze wiedziało jak zabrać się do lekkiego uwspółcześnienia formuły gatunku. Dziś League of Legends to jedna z najpopularniejszych produkcji MOBA. Zarabia miliony i stale przyciąga nowych graczy. Produkt jest też nieustannie rozwijany, a co jakiś czas pojawiają się nawet nowi bohaterowie. To także jedna z ważniejszych dyscyplin dzisiejszego e-sportu, a pule nagród mistrzostw świata przekraczają dwa miliony dolarów.

2010 - Heroes of Newerth - HoN może pochwalić się społecznością mniejszą, niż LoL, ale to cały czas tytuł popularny i istotny. W przeciwieństwie do gry od Riot, proponował rozgrywkę nieco bardziej zbliżoną do oryginalnej Doty, przede wszystkim jeżeli chodzi o poziom trudności. Twórcy nie pozbyli się na przykład elementu dobijania własnych stworków i sojuszników, który stał się istotną częścią gry. Dopiero w 2011 roku deweloperzy przerzucili się na model Free to Play. Elementem wyróżniającym HoN-a jest bez wątpienia wsparcie dla fanowskich modyfikacji.

2013 - Dota 2 - Dziesięć lat musieliśmy czekać na prawdziwego następcę Doty. Zapewne, gdyby nie pewne komplikacje prawne, tytuł ujrzelibyśmy nieco szybciej. Valve miało jednak pewne problemy z Blizzardem, który ubiegał się o prawa do akronimu. Stanęło na tym, że oficjalnie słowo „Dota” w przypadku Doty 2 nie jest żadnym skrótem. Tytuł od razu zdobył rzeszę fanów, dziś to najpopularniejsza gra na Steamie. Nie bez znaczenia okazał się świetny model Free to Play - mikropłatności związane są wyłącznie z przedmiotami zmieniającymi nieco wygląd herosów. Podobnie jak w przypadku League of Legends, turnieje e-sportowe Doty 2 należą do tych największych.

2015 - Heroes of the Storm - Chociaż produkcja Blizzarda dostępna jest jeszcze w wersji beta, postanowiliśmy umieścić ją na naszej liście. Nie da się ukryć, że tytuł ten jest istotny dla historii i przyszłości gatunku. Proponuje bowiem dosyć nietypowe rozwiązania. Twórcy WarCrafta chcą uczynić gry MOBA bardziej przystępnymi, a zbiorowisko bohaterów wszystkich serii kalifornijskiej firmy stanowi o dużej sile przyciągania i sporym potencjale produkcji. Dopiero gdy tytuł zostanie udostępniony dla wszystkich chętnych przekonamy się, czy faktycznie pokona starszych - i bardziej konserwatywnych - braci.

O autorze

Awatar Redakcja

Redakcja

Eurogamer.pl

Bardzo lubimy pracę zespołową.

Komentarze