Skip to main content

Google usunie nieaktywne konta. Firma ogłasza wielkie porządki

Pierwsze profile znikną pod koniec roku.

Google zapowiedziało, że pod koniec roku zacznie usuwać nieaktywne konta w obrębie ekosystemu swoich usług. Firma tłumaczy, że nieaktywne profile są znacznie częściej narażone na przejęcie i tym samym wykorzystanie to niewłaściwych celów. Konta będą usuwane etapowo, a właściciele zostaną wcześniej poinformowani.

Nieużywane lub zapomniane konta często zabezpieczone są starymi albo ponownie używanymi hasłami, które mogą wyciec. Nie mają włączonego uwierzytelniania dwuskładnikowego, a użytkownik rzadziej interesuje się ich bezpieczeństwem” - czytamy na blogu Google. „Oznacza to, że są często podatne na ataki, a gdy konto zostanie przejęte, można je wykorzystać do wszystkiego: od kradzieży tożsamości, po rozpowszechnianie niechcianych lub szkodliwych treści, takich jak spam”.

Usunięciu będą podlegać konta, do których nie logowano się co najmniej od dwóch lat. Skasowany zostanie nie tylko adres e-mail, ale też zawartość chmury Google Workspace (Dysk, Dokumenty, Meet, Kalendarz) oraz zdjęcia z chmury Google Photos. Na ten moment nie jest planowane usuwanie kont z filmami w serwisie YouTube, najpewniej dlatego, że doprowadziłoby to do wymazania wielu wartościowych treści. Zmiany dotyczą także jedynie kont prywatnych, a nie profili instytucji lub firmowych.

Gmail zadebiutował w 2004 roku i od tego czasu stał się najpopularniejszą usługą pocztową w internecie

Chociaż powiązane z tym zmiany regulaminu wchodzą w życie już teraz, to pierwsze konta zostaną skasowane w grudniu 2023 roku. Usuwanie będzie przeprowadzane etapowo, a zacznie się od adresów, które zostały założone, ale nigdy nawet ich nie użyto. Właściciele pozostałych uśpionych kont otrzymają następnie „liczne wiadomości” w miesiącach poprzedzających usunięcie - zarówno na adres przeznaczony do skasowania, jak i na powiązane e-maile, jeśli zostały podane.

Google wyjaśnia, że sposobem na utrzymanie konta jest po prostu logowanie się na niego co najmniej raz na dwa lata. Innymi metodami aktywności - informującymi firmę, że konto pozostaje aktywne - jest między innymi korzystanie z Dysku Google, oglądanie filmów na YouTube, pobieranie aplikacji ze sklepu Google Play, korzystanie z wyszukiwarki Google, używanie funkcji „Zaloguj się przez Google” na innych stronach lub posiadanie wykupionej subskrypcji, na przykład Google One.

Zobacz także