Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Elden Ring wreszcie z ray tracingiem na PC i konsolach

Ale zmiany są kosmetyczne.

Twórcy Elden Ring obiecywali, że gra po premierze otrzyma funkcję śledzenia promieni i wreszcie dotrzymali obietnicy. Niewielka aktualizacja wprowadzającą dodatkową opcję graficzną na PC i konsolach obecnej generacji już trafiła na serwery.

Ponad rok po premierze twórcy dodali do Elden Ring możliwość włączenia śledzenia promieni. Po pobraniu stosunkowo niewielkiej łatki (około 7 GB), w ustawieniach gry pojawi się dodatkowa opcja „Ray Tracing”. W przypadku konsol PS5 i Xbox Series X/S gra automatycznie przestawi się w tryb jakości, a zatem zagramy w 30 klatkach na sekundę.

Aktualizacja trafiła na serwery stosunkowo niedawno, więc chwilowo trudno jeszcze znaleźć konkretne porównania grafiki i framerate'u, a w opisie zmian nie podano szczegółów, jednak na pierwszy rzut oka zmiany zdają się dość niewielkie. Najwyraźniej w przypadku konsol mamy do czynienia wyłącznie z ray tracingiem cieni, a odbicia nie zostały uwzględnione.

Elden Ring (XSX) - porównanie trybu RT i wydajności nad jeziorem

Choć jakość cieniowania oraz ambient occlusion wyglądają po aktualizacji znacznie lepiej, to nieco szkoda, że twórcy nie pokusili się o dodanie lepszych odbić. Z drugiej strony należy pamiętać, że konsole obecnej generacji nadal nie radzą sobie najlepiej ze śledzeniem promieni, więc najwyraźniej nie było innego wyjścia, niż pójść na pewien kompromis.

Elden Ring (XSX) - porównanie trybu RT i wydajności w lesie

W przeciwieństwie do zmiany ustawień z jakości na wydajność, przy włączeniu ray tracingu konieczne jest wyjście do ekranu tytułowego i ponowne wczytanie zapisu. Twórcy zaznaczają też, że w trybie śledzenia promieni rozdzielczość i płynność rozgrywki mogą być niższe niż w przypadku standardowego trybu jakości. W przypadku PC podano też minimalne i zalecane wymagania sprzętowe do obsługi śledzenia promieni.

Minimalne:

  • System: Windows 10
  • Procesor: Intel Core i5-10600K lub AMD Ryzen 5 3600XT
  • Pamięć: 16 GB RAM
  • Karta graficzna: NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti (8 GB) lub AMD Radeon RX 6700 XT (12 GB)
  • Zalecane ustawienia graficzne: 1080p - Niska jakość - Ray Tracing Niski

Zalecane:

  • System: Windows 11
  • Procesor: Intel Core i7-10700K lub AMD Ryzen 7 3800XT
  • Pamięć: 16 GB RAM
  • Karta graficzna: NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti (8 GB) lub AMD Radeon RX 6900 XT (16 GB)
  • Zalecane ustawienia graficzne: 1080p - Wysoka jakość - Ray Tracing Wysoki

Dlaczego warto sięgnąć po „Legendy gier wideo”?

Dzięki książce poznasz największych twórców gier wideo w historii, a przy okazji dowiesz się, jak wielki był ich wpływ na wszystkie kolejne gry, również dzisiejsze hity, w które grasz na co dzień.

Pobierz darmowy fragment i zamów książkę „Legendy gier wideo” w przedsprzedaży »

Kto pierwszy poruszył postacią na ekranie, jak narodziły się komputerowe RPG-i, dlaczego grom tak blisko do filmów, kto wymyślił otwarte światy, jak narodziły się strzelanki czy wreszcie, który znany twórca poleciał w kosmos jako drugi cywil w historii.

Dowiedz się więcej teraz »

Nie jesteś zalogowany!

Utwórz konto ReedPop, dołącz do naszej społeczności i uzyskaj dostęp do dodatkowych opcji!

W tym artykule

Elden Ring

PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, PC

Powiązane tematy
O autorze
Awatar Marek Makuła

Marek Makuła

News & Content Writer

Marek to miłośnik modów, kawy i jezior. Jego serce bije w 32 bitach. Lubi grać bez minimapy i wspierać fanowskie projekty.

Komentarze