Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Eksplozja popularności szachów. Serwery nie wytrzymują

10 mln użytkowników dziennie.

Choć od premiery szachów mija kilkanaście wieków, słynna gra nadal cieszy się ogromną popularnością, nawet jeśli nie imponuje oprawą graficzną i fabułą. W ostatnich latach przeniosła się do sieci, za czym nie zawsze nadążają serwery popularnej platformy Chess.com.

Mały renesans szachów zawdzięczamy wielu czynnikom: streamerom, bardziej medialnym arcymistrzom, serialowi „Gambit królowej”, lockdownom podczas koronawirusa, czy też właśnie szerszej dostępności do przeciwników na podobnym poziomie, co zapewnia internet.

Chess.com stało się swego rodzaju „domyślną platformą” dla klasycznej gry, ale ogromne zainteresowanie przekłada się na regularne problemy, gdy serwery odmawiają posłuszeństwa. Serwis wydał oficjalne oświadczenie w tej sprawie, ale w chwili pisania wiadomości nie było one dostępne - z powodu... przeciążanej bazy danych.

Jak cytuje serwis PC Gamer, który trafił na mniejsze obciążenie, w dniu 20 stycznia na stronie zalogowało się 10 milionów użytkowników. 31 grudnia było to jeszcze „tylko” 7 mln. „Ruch niemal podwoił się od początku grudnia i nasze serwery sobie nie radzą, zwłaszcza w godzinach szczytu” - napisano. Mowa o 20:00-22:00 polskiego czasu.

Skąd taki nagły skok? Włodarze Chess.com wyjaśniają, że dedykowana aplikacja mobilna strony dotarła na drugie miejsce w sekcji darmowych gier na iOS w USA. Świetnym pomysłem okazało się także codzienne wyzwania, które od 5 grudnia rozwiązywane są 1 milion razy dziennie.

Są też inne powody: najpopularniejszy post społecznościowy 2022 roku przedstawiał Lionela Messiego i Cristiano Ronaldo grających w szachy (w kampanii Louis Vuitton), w mediach „głównego nurtu” szeroko komentowano skandal z oszukiwaniem w oficjalnych meczach, a popularność zdobył też chessboxing, czyli połączenie szachów i... boksu.

Właściciele portalu zapewniają, że robią wszystko, co w ich mocy, by poradzić sobie z natężeniem. Jak wyjaśniają, problemem są nie tyle moce obliczeniowe, co baza danych, gdzie każda modyfikacja potrzebuje sporo czasu na przesunięcie ogromnego nagromadzenia danych. Nie wspominając o ponad 250 tysiącach nowych kont, powstających każdego dnia.

„Pewne kluczowe zmiany powinny być gotowe za 2-3 tygodnie, co - mamy nadzieję - pozwoli nam poradzić sobie z kolejną falą entuzjazmu w temacie szachów” - napisano na oficjalnym blogu.

Nie jesteś zalogowany!

Utwórz konto ReedPop, dołącz do naszej społeczności i uzyskaj dostęp do dodatkowych opcji!

Powiązane tematy
O autorze
Awatar Daniel Kłosiński

Daniel Kłosiński

News Editor

Daniel współpracuje z Eurogamer.pl od początku istnienia serwisu. Obecnie zajmuje się głównie wiadomościami i tłumaczeniami Digital Foundry.
Komentarze