Skip to main content

Zamów kolekcjonerski ALMANACH i odbierz darmową grę na GOG

Odkryj gatunek gier przygodowych, które oczarowały świat.

Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Spider-Man 2 - walka: co warto wiedzieć

Obrona, uniki, parowanie, ataki, zdolności, gadżety i wykończenia.

Całkiem sporą część Marvel's Spider-Man 2 spędzisz w walce. System walki w grze wydaje się prosty, ale nietrudno o proste błędy, które znacznie zmniejszą twoją szansę na czerpanie przyjemności z potyczek. Na tej stronie dowiesz się, jak powinno się w tej grze walczyć.


Na tej stronie:


Defensywa - kiedy uniki, a kiedy parowanie

Nauczenie się defensywy i dobry refleks to podstawa walki w Spider-Man 2. W późniejszych partiach gry wrogowie będą cię niemal nieustannie atakować, wymagając ciągłych uników.

Moment, w którym powinieneś wykonać unik, jest wskazany nad głową Spider-Mana. Biały (1) wskaźnik oznacza, że możesz już wykonać unik. Po krótkiej chwili zmienia się on w czerwony (2) - to ostatnia szansa na wykonanie uniku.

  • Nie ma sensu wykonywać uników, jeśli nad głową Spider-Mana nie ma wskaźnika, bo oznacza to, że nic ci aktualnie nie grozi.
  • Wykonanie uniku w czerwonym stadium wskaźnika czyni z niego idealny unik. Jeśli ci się to uda, bohater strzeli siecią we wroga, którego ataku właśnie uniknąłeś. Ten bonus nie jest jednak warty zagrożenia, jakie niesie za sobą czekanie do ostatniej chwili z unikiem. W trakcie trudnych walk radzimy wykonywać uniki dość szybko - jeśli masz na to czas.

Niektórzy wrogowie korzystają z mocnych ataków, które są sygnalizowane pulsującym wokół nich okręgiem - najpierw żółtym, a potem czerwonym (3).

  • Twoim zdaniam jest wykonanie parowania (L1) w momencie, kiedy okrąg jest czerwony.
  • Jeśli wykonasz parowanie, kiedy okrąg jest jeszcze żółty, otrzymasz obrażenia.
  • Parować możesz nie tylko mocne ataki, ale też zwykłe - po prostu naciśnij L1, kiedy ikona ostrzeżenia (związana normalnie z unikiem) jest czerwona. Przewagą parowania nad unikiem jest fakt, że po udanym parowaniu przeciwnik jest wytrącony z równowagi. Zamiana uniku na parowanie jest jednak ryzykowna, bo jest większa szansa, że popełnisz błąd.

Najsilniejsi wrogowie korzystają jeszcze z ataków miażdżących, które sygnalizuje pulsujący niebieski okrąg (4). Musisz ich uniknąć, a jeśli tego nie zrobisz, otrzymasz bardzo duże obrażenia.


Wzbijaj się w powietrze i nie zapominaj korzystać z trójkąta

Jedną z najlepszych taktyk walki w Spider-Man 2 jest wzbicie się w powietrze i przyciąganie kolejnych ofiar do siebie. Proces wygląda tak:

  1. Znajdź się w powietrzu (przytrzymaj długo kwadrat przy wrogu bez tarczy lub użyj gadżetu Strzał wzwyż i zaatakuj dowolnego wroga w powietrzu).
  2. Uderzaj pierwszego wroga aż do zakończenia kombinacji.
  3. Wciąż będącec w powietrzu, szybko przyciągnij kolejnego wroga poprzez przytrzymanie trójkąta.
  4. Powtarzaj punkt 2 i 3 do momentu, aż znajdziesz się nisko.

Wielką zaletą tej taktyki jest fakt, że część wrogów nie jest w stanie ci nic zrobić, kiedy jesteś w powietrzu. Zagrażają ci więc tylko przeciwnicy, którzy dysponują atakami dystansowymi.

Właśnie ataków dystansowych będziesz musiał w powietrzu unikać, ale to jedyne zagrożenie. Jeśli ciągle atakujesz kolejne cele, to Spider-Man może zostać w powietrzu naprawdę długo.

Z kolei jeśli chodzi o trójkąt, to jego pojedyncze naciśnięcie wywołuje doskok do wskazanego wroga. To jeden z twoich najważniejszych sprzymierzeńców w walce na ziemi. Oto, jak powinieneś go używać:

  • Nigdy nie dobiegaj „ręcznie” do wroga, który jest poza zasięgiem ataku wręcz. Doskok trójkątem jest szybszy i pozwala zadać pierwszy cios już w locie.
  • To również podstawowa metoda docierania do mocno oddalonych przeciwników (między innymi z bronią palną) oraz świetny sposób szybkiego przemieszczania się po polu walki. Strzelcy zazwyczaj stoją z dala od reszty grupy, więc kiedy wykonasz do niego doskok, to zanim reszta do ciebie podbiegnie, masz szansę na zajęcie się nim. Zawsze szukaj „samotnych owieczek”, które stoją poza główną grupą.

Wykończenia i leczenie - zarządzanie koncentracją

Paski pod stanem życia to segmenty koncentracji (5). Koncentracja odnawia się poprzez atakowanie wrogów, a używamy jej do wykonywania wykończeń i leczenia. Jedno wykończenie lub jedno leczenie zużywa jeden pełny segment koncentracji.

Od razu, gdy wykończenie (lub leczenie) jest dostępne, nad głową najbliższego wroga pojawia się podpowiedź dotycząca wykonania wykończenia (trójkąt plus kółko), więc kuszące może być natychmiastowe pozbycie się przeciwnika, ale nie zawsze jest to dobre wyjście.

Wykonując wykończenie natychmiast, kiedy tylko staje się możliwe, pozbawiasz się możliwości leczenia. Radzimy więc robić tak tylko wtedy, gdy walka jest łatwa i czujesz się pewnie. Natomiast w trakcie wymagającej walki wykonuj wykończenie dopiero przy drugim załadowanym pasku koncentracji, aby zawsze móc skorzystać z awaryjnego leczenia.

Walka w Spider-Man potrafi być wymagająca i czasami kilka chwil nieuwagi skutkuje otrzymaniem kombinacji ciosów, która pozbawia nas większości paska zdrowia. Właśnie dlatego warto mieć „poduszkę bezpieczeństwa” w postaci awaryjnego segmentu koncentracji do leczenia.

WSKAZÓWKA: pozostając w temacie wykończeń, jeszcze jedna wskazówka. Nie marnuj ich na podstawowych przeciwników, czyli takich bez broni lub z niegroźnym wyposażeniem. Wykończenie jest w stanie wyeliminować wszystkich mniejszych wrogów, więc użyj go np. na wrogu, którego normalnie trudniej jest pokonać - np. z miotaczem płomieni, tarczą itp.


Mądrze wykorzystuj gadżety i zdolności

Zdolności to dość potężne moce specjalne, które nie tylko pozwalają ci zadać celowi spore obrażenia, ale też odetchnąć, kiedy walka robi się zbyt gorąca. Kiedy czujesz się otoczony lub przyparty do muru bez możliwości ucieczki, zdolność będzie świetnym sposobem, by znów przechylić szalę zwycięstwa na swoją stronę.

Pamiętaj też o używaniu gadżetów, najlepiej sprytnym. Naucz się, jak działają konkretne gadżety i zapamiętaj kombinacje potrzebne do ich wywoływania. Zwróć szczególną uwagę na gadżet zwany Sieciołapem:

  • Sieciołap pozwala ci na zebranie grupy okolicznych wrogów w jednym miejscu.
  • To świetna okazja, żeby użyć na nich jakiejś zdolności.

Gadżety w walkach z bossami

Gadżety nie działają na bossów w standardowy sposób - np. Strzał wzwyż nie spowoduje, że wielki boss poderwie się w górę. Nawet jeśli boss jest jednak niewrażliwy na działanie gadżetu, to i tak wytrąci go on z równowagi, dając ci kilka sekund oddechu i okazję na atak. W praktyce warto więc wykupić wszystkie gadżety, by mieć czym wytrącać z równowagi trudniejszych przeciwników.

W walkach z bossami kluczowe jest mądre wykorzystanie gadżetów. Nie używaj wszystkich na raz. Przykład: oplącz bossa wyrzutnią sieci, wykonaj kilka ciosów. Kiedy się wyswobodzi, użyj jednego z innych gadżetów i uderzaj go, kiedy jest wytrącony z równowagi. Kiedy wróci do siebie i będzie chciał zaatakować, użyj kolejnego gadżetu - itd.

Więcej o tych aspektach walki przeczytasz na naszej stronie o zdolnościach i mocach specjalnych oraz naszej stronie o gadżetach.


Od razu eliminuj wrogów przy ścianie

Może będzie to dla ciebie zaskoczeniem, ale możesz w kilka sekund wyeliminować niemal każdego wroga, który znajduje się przy ścianie lub większym obiekcie, np. samochodzie, latarni, śmietniku itp.

Wystarczy kilka strzałów z wyrzutni sieci (R1), a wróg niemal natychmiast zostanie przyklejony do ściany na stałe, nawet jeśli ma pełne życie i nie otrzymał od ciebie żadnego ciosu. To zaawansowana, ale dość łatwa metoda kontrolowania pola walki i szybkiego przerzedzania szeregów wroga.

Nieco bardziej wprawieni gracze mogą nawet próbować sami ustawiać wrogów tak, by stali się podatni na szybkie przyklejenie do ściany. Jeśli widzisz, że przeciwnik jest całkiem blisko jakiegoś obiektu, ale jeszcze nie na tyle, żeby go przykleić, to ustaw się tak, żeby był między tobą a ścianą, a następnie wymierz mu kilka ciosów, by zbliżyć go do ściany.

Spis treści: Spider-Man 2 - Poradnik, Solucja

Read this next