Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Mody są tak samo problematyczne jak cheaty - uważa Capcom

Wydawca ma jednak słuszne argumenty.

Dział badań i rozwoju Capcomu opublikował prezentację, w której omawiał problem piractwa oraz oszustów w grach na PC, prezentując też potencjalne rozwiązania najczęściej spotykanych problemów. Uwagę zwraca jednak podejście deweloperów do modowania gier, które również wskazywane jest jako problem na równi z dwiema wspomnianymi kwestiami.

Mody są popularne wśród graczy, ponieważ umożliwiają im dodanie do gry różnych funkcji lub zmianę istniejących elementów. Jednak z perspektywy walki z cheaterami i piratami, wszystkie mody definiujemy jako cheaty” - tłumaczy lektor na nagraniu. „Tak więc jeśli mody nie są oficjalnie wspierane przez grę, to pod kątem technicznym ich odróżnienie od różnych nieuczciwych hacków jest niemożliwe”.

W dalszej części prezentacji deweloperzy zwracają także uwagę, że modowanie gry może powodować także kilka mniej oczywistych problemów. Według prezentacji, niektóre mody zawierające obraźliwe lub niemoralne treści mogą zostać wzięte przez nie do końca obeznaną w temacie gier opinię publiczną za intencjonalny element danej produkcji, co może źle negatywnie wpłynąć na popularność danej produkcji oraz wizerunek firmy.

Tego typu sytuacje zdarzały się już w przeszłości, a najgłośniejszym przypadkiem jest zdecydowanie kontrowersja związana z modem Hot Coffee do GTA San Andreas, który odblokowywał erotyczną mini-grę. Ta co prawda została wyłączona w sklepowej wersji gry, ale wszystkie jej elementy pozostały w plikach tytułu. Medialna burza wywołana pojawieniem się moda nie tylko nadszarpnęła wizerunek Rockstara, ale też spowodowała straty finansowe m.in. z powodu pozwów sądowych i konieczności przygotowania ocenzurowanej wersji gry.

Innym problem, na jaki zwraca uwagę Capcom, są kwestie techniczne wywołane przez niektóre mody. Ich nieprawidłowe działanie może powodować złe działanie gry lub nawet uszkodzić pliki zapisu. „Jeśli jakiś mod uszkodził pliki użytkownika i skontaktuje się z tego powodu z pomocą techniczną, to nasi konsultanci będą musieli poświęcić sporo czasu na zbadaniu sprawy i dotarcia do przyczyny problemu” - tłumaczy narrator dodając, że w tym samym czasie inni gracze muszą dłużej czekać na uzyskanie pomocy.

Wydawca zauważa jednak, że wskazane wyżej problemy dotyczą jedynie niewielkiej części modów, a znaczna większość „może mieć pozytywny wpływ na grę”, to jednak kwestie te są na tyle istotne, że deweloperzy powinni na nie zwracać uwagę podczas projektowania zabezpieczeń przeciwko piratom oraz oszustom. Istnieje także obawa, że z powodu wspomnianych kwestii Capcom może znacznie ograniczyć możliwość modyfikowania swoich przyszłych gier.

Read this next