Granie za pomocą mimiki. Google udostępnia darmowy kontroler bezdotykowy
Rewelacyjne rozwiązanie dla graczy z niepełnosprawnościami ruchowymi.
Google opracowało pomysłowe narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, które pozwala zastąpić komputerową myszkę ruchami oczu oraz mimiką twarzy. Aplikacja może pomóc graczom z niepełnosprawnościami w codziennym korzystaniu z PC, a nawet grać w gry.
Otwarte oprogramowanie stworzone przez Google pozwala przekładać ruchy twarzy i głowy na konkretne akcje kursora na ekranie. Poszczególne funkcje urządzenia można przypisać do dowolnych min czy ruchów, czyli można na przykład wywołać kliknięcie prawym przyciskiem myszy za pomocą uśmiechu czy kiwnięcia głową. Jedyne, czego potrzeba, to kamerka internetowa - choćby ta wbudowana w posiadane już przez użytkowników laptopy.
Project Gameface wykorzystuje zwykłą kamerkę internetową do identyfikowania 468 punktów na twarzy użytkownika, co pozwala na szerokie dostosowanie schematu sterowania do indywidualnych potrzeb. Sztuczna inteligencja pomaga natomiast w interpretowaniu ruchów czy wykonywanych min. Czasami wystarczy dosłownie ruch brwią, by złapać i przeciągnąć ikonę po pulpicie, czy nawet wymierzyć i wystrzelić z broni w grze FPS.
Co więcej, Google udostępniło kod oprogramowania za darmo w wersji open source, co oznacza, że kolejni deweloperzy mogą nieodpłatnie rozwijać system i opracowywać własne rozwiązania, które w dalszym stopniu mogą ułatwiać korzystanie z komputera osobom cierpiącym choćby na niedowład kończyn. Twórcy aplikacji znajdą niezbędne pliki w repozytorium na GitHubie.
Projekt nadal znajduje się w fazie rozwojowej, ale można już pobrać wersję zapoznawczą, która również znajdziecie na GitHubie. W pracach nad rozwojem Gameface uczestniczył cierpiący na dystrofię mięśniową streamer Lance Carr, który nie ma kontroli nad żadną częścią ciała poniżej ramion.
Warto też wspomnieć, że ostatnimi czasy coraz więcej firm technologicznych pracuje nad rozwiązaniami pozwalającymi osobom z niepełnosprawnościami nie tylko normalnie funkcjonować w sieci i korzystać z komputerów, ale też grać w gry. Przykład mogą stanowić kontrolery adaptacyjne opracowywane obecnie przez Sony czy szerokie opcje dostępności dla niewidomych i niedowidzących, jakie znajdą się w grze Forza Motorsport na Xboksach i PC.
Dlaczego warto sięgnąć po „Legendy gier wideo”?
Dzięki książce poznasz największych twórców gier wideo w historii, a przy okazji dowiesz się, jak wielki był ich wpływ na wszystkie kolejne gry, również dzisiejsze hity, w które grasz na co dzień.
Kto pierwszy poruszył postacią na ekranie, jak narodziły się komputerowe RPG-i, dlaczego grom tak blisko do filmów, kto wymyślił otwarte światy, jak narodziły się strzelanki czy wreszcie, który znany twórca poleciał w kosmos jako drugi cywil w historii.