Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Gracze optymalizują Starfield. Lepszy komputer nie pomoże

Na razie na Linuksie.

Wbrew sugestiom samego Todda Howarda, nawet lepszy komputer może nie poradzić sobie ze spadkami wydajności w Starfield. Jeden z graczy sugeruje, że gra ma pewne fundamentalne braki w optymalizacji, z którymi sam stara sobie teraz poradzić.

Źródłem szczegółów jest deweloper pracujący nad Vkd3d, czyli biblioteką graficzną „tłumaczącą” polecenia DirectX 12 na Vulkan. Rozwiązanie przydaje się zwłaszcza do grania na Linuksie, lecz pozwala także rzucić okiem „pod maskę” kosmicznej produkcji Bethesdy.

Hans-Kristian Arntzen - o nim mowa - w ramach prac nad usprawnionym systemem opisał kilka problemów, jakich dopatrzył się w sterowniku graficznym po włączeniu gry. Po pierwsze, produkcja niepoprawnie alokuje pamięć stronicową w procesorze. Jeśli nasza karta graficzna nie jest na to gotowa, możemy spodziewać się losowego wyrzucania do pulpitu.

Po drugie, Starfield „nadużywa” rzekomo opcji o nazwie „ExecuteIndirect”, dostępnej w ramach bibliotek DirectX 12. Jak rozumiemy, funkcja ta potrzebuje „wskazówek” ze strony gry, by odpowiednio przygotować sterownik graficzny do pracy. Problem w tym, że gra Bethesdy wysyła fałszywe wskazówki, przez co GPU zostaje „zaskoczone” i zostawia puste miejsce w kolejce poleceń.

Natknięcie się na taką „przerwę” sprawia, że karta graficzna musi przerwać aktualne zadanie, ponownie przeliczyć polecenia w ramach ExecuteIndirect i zacząć od nowa. Co więcej, Starfield tworzy wiele poleceń tego typu, zamiast je grupować - co tylko potęguje problem. Być może właśnie to przekłada się na regularne spadki wydajności nawet na sprzęcie klasy RTX 4090.

Arntzen rozwiązał już te opisywane kwestie w Vkd3d w wersji 2.10. Ta czeka jeszcze na premierę, ale powinna zainteresować zapewne użytkowników Protona (a więc choćby na Steam Deckach).

W przypadku „standardowych” PC musimy uzbroić się w cierpliwość i mieć nadzieję, że Bethesda skorzysta z pracy dewelopera-hobbysty. Vkd3d można zainstalować także na Windowsie, lecz proces nie należy do szczególnie prostych, a wydajność i kompatybilność zostawiają wiele do życzenia.

Read this next