Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Cyberpunk 2077 z łatką 1.5 to fundament do dalszego rozwoju - analiza Digital Foundry

„Gra działa lepiej niż kiedykolwiek.”

Nasi koledzy z redakcji Digital Foundry przetestowali działanie Cyberpunka 2077 z najnowszym patchem 1.5 na konsolach PS5 oraz Xbox Series X/S. Next-genowa aktualizacja znacząco poprawia działanie tytułu na platformach obecnej generacji.

Najmniej usprawnień doświadczą użytkownicy Xbox Series S. Tańsza konsola Microsoftu nie oferuje przełączania trybu graficznego i zawsze działa w 30 klatkach na sekundę.

Dynamiczne skalowanie dostosowuje rozdzielczość wyświetlanego obrazu w przedziale od 2304×1296 pikseli do 2560×1440 pikseli.

Redakcja zauważa, że chociaż wydanie na Series S nie obsługuje trybu 60 FPS (CD Projekt RED pracuje nad odpowiednimi poprawkami), to tytuł jest i tak zdecydowanie bardziej grywalny.

Posiadacze konsol PS5 oraz Xbox Series X otrzymują natomiast dostęp do dwóch trybów graficznych: jakości ze śledzeniem promieni oraz wydajności. Cyberpunk 2077 w trybie RT działa w natywnej rozdzielczości 1440p i 30 kl/s na obu platformach. Nie doświadczymy tu jednak poziomu cieniowania i refleksów świetlnych znanych graczom PC.

PlayStation 5 w trybie jakości
Xbox Series X w trybie jakości
Xbox Series S
Przykład efektu RT na PS5 i Xbox Series X, w porównaniu do trybu domyślnego na Xbox Series S.
PlayStation 5 w trybie jakości
Xbox Series X w trybie jakości
Xbox Series S
Pomijając śledzenie promieni, większość ustawień graficznych na wszystkich trzech platformach jest taka sama .
PlayStation 5 w trybie jakości
Xbox Series X w trybie jakości
Xbox Series S
Inny przykład poprawionego cieniowania. Zwróć uwagę na kanapę.
PlayStation 5 w trybie jakości
Xbox Series X w trybie jakości
Xbox Series S
Ambient Occlusion pozostaje niezmienione, niezależnie od platformy.
PlayStation 5 w trybie jakości
Xbox Series X w trybie jakości
Xbox Series S
Różnice rozdzielczości są ledwie widoczne. Zarówno PS5 i Series X w trybie jakości, jak i Series S, działają w 1440p.
PlayStation 5 w trybie jakości
Xbox Series X w trybie jakości
Xbox Series S
Xbox Series S radzi sobie wyjątkowo dobrze, przy zastosowanych domyślnie ustawieniach.

Ulepszone oświetlenie na konsolach daje bardziej subtelny efekt - o ile w otwartych lokacjach jest trudne do zauważenia, to znacznie poprawia wizualia w zamkniętych pomieszczeniach, gdzie cienie rzuca wiele drobnych obiektów. W wielu przypadkach mocno zacienione pomieszczenia dają głęboki, bogaty obraz.

Niestety, eksperci zauważyli, że włączenie trybu RT znacznie zwiększa opóźnienia kontrolera, co sprawia wiele trudności podczas strzelania oraz jazdy samochodem. Tryb śledzenia promieni wydaje się ciekawą opcją do zrobienia pięknych zrzutów ekranu, jednak nie powinno się w nim prowadzić głównej części rozgrywki.

Analiza Digital Foundry w formie wideo. Materiał w języku angielskim

W trybie wydajności tytuł działa w 60 FPS i ponownie korzysta z dynamicznego skalowania rozdzielczości, tym razem w przedziale od 1260p do 1728p na PS5 oraz od 1382p do 1728p na Series X - co w ocenie Digital Foundry jest przyzwoitym wynikiem dla wymagającej strzelanki z otwartym światem.

Nie jest to, co prawda 4K (2160p), jednak ostrość obrazu znacznie poprawiono w stosunku do wcześniejszego uruchamiania gry w trybie kompatybilności wstecznej. Przypomnijmy, że gra wcześniej działała w rozdzielczościach 1200p na konsoli Sony oraz 1296p na sprzęcie Microsoftu.

PlayStation 5 w trybie jakości
PlayStation 5 w trybie wydajności
Porównanie trybu jakości i trybu wydajności na PlayStation 5.
PlayStation 5 w trybie jakości
PlayStation 5 w trybie wydajności
Nawet małe obiekty w mieszkaniu V rzucają znacznie dokładniejsze cienie.
PlayStation 5 w trybie jakości
PlayStation 5 w trybie wydajności
Cienie realistycznie reagują na różnice w poziomach oświetlenia.
Xbox Series X RT Mode
Xbox Series X Performance Mode
To samo porównanie, tym razem dla konsoli Xbox Series X.
Xbox Series w trybie jakości
Xbox Series X w trybie wydajności
Odbicia wyglądają niezaprzeczalnie lepiej w trybie śledzenia promieni.
Xbox Series X w trybie jakości
Xbox Series X w trybie wydajności
Jeszcze jeden przykład poprawy odbić na Series X.

Trzeba dodać, że płynność rozgrywki nie jest całkowicie stabilna. Chociaż przez większość czasu faktycznie mamy do czynienia z 60 FPS, to w bardziej zaludnionych obszarach klatki spadają do przedziału ok. 45-50.

Mimo wszystko, tytuł na wszystkich trzech platformach obecnej generacji zyskuje wiele ulepszeń, poprawiających ogólny odbiór tytułu. Po mieście przechadza się teraz znacznie więcej postaci niezależnych i bardzo ciężko trafić na „puste” lokacje.

Zasięg rysowania przełącza się między trzema trybami, zależnie od prędkości poruszania się postaci, a obsługa dynamicznego odświeżania VRR na Xbox Series X sprawia, że wszelkie spadki wydajności są praktycznie niezauważalne.

Deweloperzy w pełni wykorzystali też potencjał dysków SSD, skracając czasy ładowania z ok. 50 sekund, do ok. 15 sekund.

Zdaniem dziennikarzy, łatka 1.5 do Cyberpunka 2077 tworzy stabilną bazę do dalszego rozwoju produkcji, w tym oczekiwanych DLC. Gracze, którzy już ukończyli przygody w Night City nie znajdą tu niestety wiele nowości, jednak dla osób, które nie miały jeszcze okazji zagrać, to idealny moment by poznać historię V i Johnny'ego.

O autorze

Awatar Maciej Żbik

Maciej Żbik

News Writer

Maciek interesuje się technologią od momentu, kiedy zepsuł swój pierwszy komputer. Szczególnie pasjonuje go elektronika z lat 90. i 80. Miłośnik anime oraz majsterkowicz-samouk.

Komentarze