Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Silnik Unity wkrótce wykorzysta SI. Deweloperzy zaniepokojeni

Niejasne pochodzenie danych, którymi „karmiono” SI.

Twórcy popularnego silnika Unity ogłosili plany związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (SI) w swoich narzędziach - firma wprowadzi dwie platformy oparte na uczeniu maszynowym, z których jedna martwi programistów i artystów tworzących gry.

Pierwszą nowością jest Unity Muse, czyli w zasadzie specjalna wersja ChatGPT pozwalająca użytkownikom uzyskiwać natychmiastowe odpowiedzi na pytania związane z kodowaniem czy zasobami. Muse można uznać za pewnego rodzaju wirtualnego pomocnika opartego o SI, który może okazać się bardzo przydatny podczas pracy oraz w trakcie nauki obsługi pakietu Unity.

Drugą nowością jest Unity Sentis, które „umożliwia osadzanie modelu sztucznej inteligencji w środowisku wykonawczym Unity dla gier lub aplikacji”, co w założeniu ma pomóc w ulepszeniu rozgrywki oraz innych funkcji na platformach docelowych, a więc i w domach graczy czy użytkowników aplikacji. To właśnie narzędzie wywołało wiele kontrowersji i wzbudziło wątpliwości wśród twórców gier.

Deweloperzy domagają się od Unity sprecyzowania między innymi tego, jakie bazy danych i modele zostały wykorzystane w procesie uczenia maszynowego, czy twórcy silnika pozyskali wszelkie niezbędne licencje oraz pozwolenia na wykorzystanie rzeczonych informacji, oraz w jaki konkretnie sposób SI była szkolona. Obawy twórców są zrozumiałe i dotyczą tak naprawdę dwóch potencjalnych problemów związanych z prawami własności intelektualnej.

Pierwszym jest wykorzystanie pracy artystów i programistów bez ich wiedzy i zgody w celu „wyszkolenia” SI. Drugi problem dotyczy hipotetycznej sytuacji, w której sztuczna inteligencja przygotuje na nasze polecenie na przykład animację postaci, która oparta jest na pracy kogoś innego, co może oznaczać poważne problemy z prawami autorskimi. Co ciekawe, firma Unity do tej pory nie ustosunkowała się oficjalnie do pytań twórców gier.

Warto jednak zauważyć, że narzędzia znajdują się obecnie w fazie beta i choć użytkownicy mogą pomóc w testach, to wykorzystanie wyników pracy SI w obecnie prowadzonych projektach komercyjnych jest zabronione, o czym wspomniał na forum Unity jeden z pracowników. Nie wiadomo, jak kwestie prawne rozwiązane zostaną w pełnej wersji Sentis.

Read this next