Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Game Pass albo śmierć. Przyszłość działu Xbox to abonament

W oczekiwaniu na 2027 rok.

Phil Spencer zapewnił podczas przesłuchań związanych z przejęciem Activision, że Xbox może opuścić rynek gier wideo, jeśli liczba abonentów usługi Game Pass nie wzrośnie w znaczącym stopniu poza konsolami.

Poniższego slajdu - przygotowanego przez sam Microsoft - doszukał się prawnik Federalnej Komisji Handlu, James Weingarten. Wykres zakłada, że usługa Game Pass przekroczy 100 milionów użytkowników gdzieś w 2030 roku, napędzana właśnie większymi wzrostami w segmencie komputerów osobistych oraz urządzeń „w chmurze”, czyli telewizorów, słabszych PC czy smartfonów.

Spencer sprecyzował, że jeśli liczby z tego wykresu staną się rzeczywistością, Microsoft opuści branżę gier. Potrzebne są bowiem dużo większe wzrosty i to do roku fiskalnego 2027, a nie 2030.

- Nie wierzę, że tak będzie wyglądał biznes Xbox w przyszłości. To prezentacja organizacji zajmującej się urządzeniami, przeznaczona dla zespołu kierowniczego ds. gier, więc to pogląd zespołu, którego zadaniem jest planowanie naszego sprzętu na bazie tego, jak biznes będzie wyglądał w przyszłości - mówił podczas rozprawy, cytowany przez Wccftech.

Takie wyniki to za mało

- Mogę śmiało powiedzieć, że jeśli nie poczynimy poza konsolami większych postępów, niż te zaprezentowane, opuścimy branżę gier - przyznał Spencer. - Jeśli wyniki będą takie [jak na wykresie] to nie sądzę, że nadal będziemy zajmować się tym rynkiem.

- Większość naszych klientów znajduje się poza naszym sprzętem. Mam nadzieję, że [wyniki uda się osiągnąć] wcześniej niż w 2030 roku. Jeśli pytanie brzmi, czy zgadzam się z tym wykresem, to kolory jasnozielony i niebieski musiałyby by być znacznie większe, znacznie szybciej - dodał. - Powinny być w tym miejscu w roku fiskalnym 2026, 2027, albo będziemy musieli podjąć inne decyzje w związku z tym biznesem.

Warto zauważyć, że słowa padły w kwestii przejęcia Activision Blizzard. Spencer mógł więc świadomie dramatyzować i przerysować sytuację, starając się przekonać urzędników, że brak zgody na transakcję (i związanego z tym wzrostu liczby abonentów Game Passa) oznaczałby koniec działu Xbox w Microsofcie.

Read this next