Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

ZeniMax pozywa Oculus VR

Firma miała przywłaszczyć sobie sekrety handlowe id Software i wiedzę Carmacka.

Po kilku ostrzegawczych zapowiedziach, ZeniMax postanowiło pozwać do sądu Oculus VR, firmę odpowiedzialną za produkcję zestawu rzeczywistości wirtualnej Oculus Rift.

„ZeniMax Media wraz z podmiotem zależnym - id Software - złożyło dzisiaj pozew przeciwko Oculus VR oraz założycielowi tej firmy - Palmerowi Lucky'emu - z powodu nielegalnego przywłaszczenia sobie sekretów handlowych związanych z technologią rzeczywiści wirtualnej” - napisano w informacji prasowej. „Naruszono własność intelektualną oraz znaki handlowe ZeniMax.”

John Carmack - kość niezgody

„Własność intelektualna stanowi podstawę naszego biznesu” - komentuje Robert Altman, dyrektor generalny ZeniMax. „Nie możemy zignorować bezprawnego wykorzystania stworzonej przez nas i należącej do nas własności intelektualnej.”

Składająca pozew firma zarzuca Oculus VR nielegalne przywłaszczenie „sekretów handlowych, zastrzeżonych kodów źródłowych i wiedzy technicznej, związanej z rzeczywistości wirtualną.”

Ten ostatni punkt jest zapewne związany z osobą Johna Carmacka, który interesował się tą technologią jeszcze zanim odszedł z id Software do Oculus VR. Opublikowany w sieci pozew pełen jest przykładów na jego rzekomą współpracę, a prawnicy ZeniMax skrupulatnie udokumentowali każdy wywiad Carmacka na temat VR i cały proces produkcji gry Doom 3: BFG Edition na urządzenie rzeczywistości wirtualnej.

Z pozwu można dowiedzieć się na przykład, że ZeniMax testowało rzeczywistość wirtualną na „wielu popularnych markach, w tym The Elder Scrolls”, a w tym czasie Carmack gromadził wiedzę na temat tej technologii.

„Własność intelektualna ZeniMax stała się podstawą technologiczną, na której Oculus Rift bazuje od samego początku” - czytamy dalej w informacji prasowej. „Pomimo tego, pozwani odrzucili wszystkie zapytania o rozsądną kompensację i nadal korzystali z własności intelektualnej bez pozwolenia.”

Oculus już wcześniej odpierał wszystkie te zarzuty pod swoim adresem. Warto jednak zauważyć, że John Carmack rzeczywiście miał spory wkład w budowę urządzenia w okresie, gdy ZeniMax było jeszcze zainteresowane technologią rzeczywistości wirtualnej.

Na początku 2012 roku legendarny programista skontaktował się z Luckey'em, który w tym czasie tylko eksperymentował na uniwersytecie w Karolinie Południowej, kierując grupą naukowców. Już wtedy - według ZeniMax - Carmack miał szeroką wiedzę na temat VR, zebraną podczas prac na własną rękę, w id Software.

Luckey wysłał prototyp swojego urządzenia do Carmacka, a w czerwcu tego samego roku to właśnie on prezentował pierwszy model - jeszcze bardzo prymitywny - na targach E3, co także udokumentowano w pozwie.

Carmack przyznał w jednym z wywiadów, że pomógł przekształcić prototyp w działające urządzenie, a w tym samym okresie Luckey założył firmę Oculus VR, przejętą już dwa lata później przez Facebooka.

„To niefortunne, ale w przypadku tego typu transakcji pojawiają się ludzie z różnymi śmiesznymi i absurdalnymi żądaniami. Zamierzamy aktywnie bronić Oculus i naszych inwestorów” - zapewniała firma Oculus VR na początku tego miesiąca, po pierwszych oskarżeniach.

ZeniMax Media - amerykański koncern - jest właścicielem znanych studiów deweloperskich i wydawców, m.in. wspomnianego id Software (Doom, Quake), Bethesdy (seria The Elder Scrolls, Fallout 3) czy choćby szwedzkiego studia MachineGames, które odpowiada za ostatnią odsłonę Wolfenstein: The New Order, a także japońskiego Tango Gameworks - twórców nadchodzącego The Evil Within.

Read this next