Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Twórca Cyberpunk 2077 o kryzysie gier RPG. „W końcu wszyscy zderzymy się ze ścianą”

Uzasadnione obawy.

Paweł Sasko - projektant zadań w CD Projekt Red - nie wróży zbyt optymistycznej przyszłości dla wysokobudżetowych gier RPG. Zdaniem dewelopera, ambicje twórców i rosnące oczekiwania graczy doprowadzą ostatecznie do rozczarowań i bolesnego zderzenia z rzeczywistością.

Sasko pojawił się na tegorocznej konferencji GDC, gdzie wziął udział w panelu dyskusyjnym zorganizowanym przez redakcję PC Gamer. Grupa zasłużonych deweloperów wymieniała się wspomnieniami i opiniami odnośnie tworzenia gier RPG. Wśród polskiego akcentu nie mogło więc zabraknąć porównań między Wiedźminem 3, a Cyberpunkiem 2077.

- Wiedźmin 3 ma masę sztuczek. Jest na przykład gość, który siedzi za barem, w połowie zanurzony w teksturze, bo nie mieliśmy odpowiedniej animacji - opowiadał Sasko. - Ale wygląda i działa to dobrze. A teraz spójrz na Cyberpunka. Żadnych cięć i ciemnych ekranów. Zawsze widzisz perspektywę V. Stworzenie czegoś takiego wymaga o wiele większej liczby zasobów. W porównaniu do tego, Wiedźmin był łatwizną.

Jak się okazuje, ograniczenia budżetowe dotknęły nie tylko warstwy graficznej, ale i narracyjnej. - Chodzi też o skalę opowieści. Chcesz żeby fabuła była długa, ale jednocześnie rozbudowana, dlatego tworzysz wybory i ich konsekwencje. Ale ograniczają cię koszty, co bardzo poczuliśmy przy tworzeniu Cyberpunka. Sporo dyskutowaliśmy o tym, jak pogodzić budżet z zaprojektowaniem wszystkich wątków i możliwych decyzji - wyznał projektant.

Nie jest tajemnicą, że koszty stworzenia wysokobudżetowych produkcji potrafią sięgać kilkudziesięciu, a nawet setek milionów dolarów. Z tego powodu deweloperzy często muszą stawiać na rozwiązania, które nie zawsze przypadną do gustu graczy.

- Sądzę, że zgadzamy się z tą tezą. Przynajmniej w przypadku tytułów AAA. Wszyscy biegniemy w kierunku cholernej ściany. I myślę, że prędzej czy później, wszyscy się z nią zderzymy - podsumował Sasko.

W rozmowie podniesiono także mniej pesymistyczne tematy. Jednym z gości panelu był projektant John Sawyer, który poświęcił kilka chwil wspomnieniom o serii Pillars of Eternity. Deweloper opisał swoje doświadczenia z pracy nad jedną z popularniejszych serii RPG, ujawniając przy okazji, że pierwsza i druga część miały wyglądać zupełnie inaczej.


Dlaczego warto sięgnąć po „Legendy gier wideo”?

Dzięki książce poznasz największych twórców gier wideo w historii, a przy okazji dowiesz się, jak wielki był ich wpływ na wszystkie kolejne gry, również dzisiejsze hity, w które grasz na co dzień.

Pobierz darmowy fragment i zamów książkę „Legendy gier wideo” w przedsprzedaży »

Kto pierwszy poruszył postacią na ekranie, jak narodziły się komputerowe RPG-i, dlaczego grom tak blisko do filmów, kto wymyślił otwarte światy, jak narodziły się strzelanki czy wreszcie, który znany twórca poleciał w kosmos jako drugi cywil w historii.

Dowiedz się więcej teraz »

Read this next