Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Tibia - handel, Stamina oraz Soul Points

Wymieńmy się towarami.

MMORPG to nie tylko wykonywanie zadań i ciągła walka, czy eksploracja. Ważnym elementem tego typu gier jest handel i Tibia nie jest tutaj wyjątkiem. Wszak gotówka jest potrzebna, by zaopatrzyć się w odpowiedni ekwipunek, pakiet eliksirów, czy nabyć dom.

Ten aspekt można podzielić na trzy różne typy:

  1. Handlowanie z NPC
  2. Wymiana z innymi graczami
  3. Sprzedaż w Markecie

Handel z NPC

Handlowanie z NPC jest najprostszą metodą na zdobycie lub pozbycie się przedmiotów. Wystarczy znaleźć w mieście odpowiedniego NPC, a potem z menu kontekstowego wywołać opcję „trade”. Następnie pojawi się okienko z zakładkami „buy” oraz „sell”, dzięki czemu wiemy, jakie rzeczy możemy kupić, a jakie sprzedać danej postaci. Najeżdżając myszką na interesujący nas obiekt, otrzymamy szczegółowe informacje. Przy nim zaś widzimy cenę za jednostkę oraz wagę. Suwakiem możemy określić, ile sztuk chcemy naraz nabyć.

W okienku pod spodem mamy dane na temat ceny za całość zakupu, posiadane przez nas pieniądze, wagę przedmiotów oraz nasz udźwig. Jeśli brakuje nam plecaków, by wszystko popakować, sprzedawca może zrobić to za nas, ale za dodatkowa opłatą (20 złota od plecaka). Jeśli nie mamy wystarczająco udźwigu, by kupić przedmioty, możemy zignorować ostrzeżenie i nadal dokonać transakcji. Należy się jednak liczyć z tym, że wszystkie nadmiarowe rzeczy zostaną wyrzucone na ziemię. W naszym interesie należy jak najszybsze pozbieranie ich.

Sprzedawcy czasem oferują nie tylko przedmioty

Wymiana pomiędzy graczami

Transakcje pomiędzy dwoma graczami są kluczowym elementem gry. Najlepszych przedmiotów nie nabędziemy bowiem w zwykłym sklepie. Musimy sami je zdobyć, lub odkupić od innych podróżników. W celu znalezienia potencjalnych nabywców, możemy użyć kanału advertising w konsoli rozmowy, by rozejrzeć się po ofertach. Gdy znajdziemy interesującego nas sprzedawcę, spotykamy się z nim w umówionym miejscu . Następnie używamy menu kontekstowego na przedmiocie który chcemy sprzedać i wybieramy „trade with...”, a następnie wskazujemy kupca.

Jeśli będzie zainteresowany transakcją, wybierze przedmiot na wymianę lub ustaloną ilość złota oraz potwierdzi chęć wymiany. Następnie u obu osób pojawi się okno podsumowujące handel z wszystkimi przedmiotami gotówką, która bierze udział w transakcji. Jeśli wszystko się zgadza, klikamy „accept”. Gdy obie strony zatwierdzą, dojdzie do wymiany. Warto zaznaczyć, że w tym okienku nie ma możliwości dokonywania zmian. Możemy zatwierdzić lub odrzucić transakcję. Chcąc zmodyfikować warunki handlu, należy cały proces rozpocząć od początku.

Chcąc sprzedać więcej przedmiotów jednocześnie, musimy umieścić je w odpowiednim worku lub plecaku, a następnie wywołać na nim menu kontekstowe i wybrać opcję „trade with...”. Dalej proces wygląda identycznie, przy czym w ten sposób można sprzedać maksymalnie 100 przedmiotów w jednej chwili.


Zawsze pozostaje Market

Chcąc uniknąć ręcznego szukania sprzedawców i całego procesu handlu, zawsze możemy wystawić rzeczy w Markecie. By przejrzeć oferty w Markecie, należy udać się do depozytu i wybrać trzecią opcję. Wtedy wyskoczy specjalne okienko, które będzie odpowiadało za odpowiednie transakcje.

Market w kliencie Flash i stand-alone różni się kilkoma opcjami, niemniej w obu mechanika handlu wygląda identycznie. Poniżej znajdują się najważniejsze cechy Marketu:

  • Z Marketu może korzystać każdy, jednak jedynie konta Premium mogą wystawiać oferty. Darmowe konta mogą kupować i sprzedawać, ale tylko używając ofert już istniejących na rynku. Wyjątkiem są Tibia Coins, które podlegają wymianie bez względu na status konta.
  • Konto Premium może wystawić maksymalnie 100 ofert w danym czasie. Każda oferta jest ograniczona do 64 000 przedmiotów.
  • Za każdym razem gdy wystawiasz ofertę, płacisz podatek. Podatek wynosi 1% od kwoty danej oferty, jednak nie mniej niż 20 golda, oraz nie więcej niż 1000 golda. Podatek zostanie potrącony z konta bankowego postaci.
  • 999,999,999 to maksymalna cena do wystawienia za ofertę.
  • Oferta jest ważna maksymalnie 30 dni. W przypadku nie kupienia/sprzedania przedmiotu, pieniądze oraz przedmioty trafiają z powrotem na konto lub na skrzynkę pocztową.
  • Następujące przedmioty nie mogą zostać wystawione w Markecie: zapisane dokumenty, zbiorniki z płynem, klucze, zapisane kielichy, czy plecaki lub worki z przedmiotami.
  • Market cały czas monitoruje ceny ofert, dlatego gracze zostaną poinformowani, gdy dana oferta jest tańsza/droższa, niż jej średnia cena. Ma to zapobiec sytuacjom, w którym ktoś życzy sobie za przedmiot więcej, niż jest to ogólnie przyjęte. System na bieżąco analizuje rynek, więc średnie ceny cały czas ulegają zmianom.

Market generalnie dzieli się na dwie opcje: „Market Offers” oraz „My Offers”. W pierwszej zakładce szukamy ofert innych graczy, a w drugiej wystawiamy własne. Sprzedawanie przedmiotów jest procesem łatwym. Wybieramy opcję „Create New Offer”, a następnie „sell” w „Offer Type” decydujemy się na przedmiot z naszego depozytu, a następnie wybieramy cenę. Jeśli nie mamy wystarczającej ilości gotówki na pokrycie podatku, oferta nie zostanie wystawiona. Gdy ktoś wystawi ofertę kupna (nie sprzedaży!) przedmiotu, który my wystawiliśmy, za cenę tę samą lub wyższą, nasza oferta zostanie zakończona - nabywca otrzyma przedmiot, a my pieniądze.

Market bywa przydatny do zarobku

Analogicznie wygląda sytuacja, gdy chcemy wystawić ofertę kupna przedmiotu. Może się bowiem zdarzyć, że ceny na Markecie nie będą nas satysfakcjonowały i chcemy daną rzecz kupić, ale za inną kwotę. Wtedy tworzymy ofertę w „Create New Offer”, ale wybieramy opcję „buy”. Jeśli ktoś wystawi ofertę sprzedaży danego przedmiotu za tę samą cenę lub niższą, nasza oferta kupna zostanie zakończona.

Oczywiście, wcale nie musimy wystawiać żadnych ofert. Możemy po prostu przeglądnąć Market i wybrać z dostępnych ofert interesujący nas przedmiot, ewentualnie sprzedać go za pożądaną cenę. Przypominam, że tylko taką możliwość mają konta darmowe, więc są one uzależnione od ofert wystawianych przez konta Premium.


Stamina i Soul Points, czyli kilka ograniczeń

Soul Points oraz Stamina są jedynymi cechami postaci, które nie zwiększają się wraz z kolejnymi poziomami postaci. Nie można również ich „wyskillować”, jak ma to miejsce z innymi zdolnościami. Skoro zostaliśmy uprzedzeni, czas dowiedzieć się, co do czego służy.

Soul Points to drugi obok many zasób energii magicznej. Jest potrzebny do korzystania z magii runicznej oraz niektórych zaklęć (głównie tych, co tworzą przedmioty, czy jedzenie). Normalni herosi posiadają 100 Soul Points, a klasy po promocji (opcja dostępna dla kont Premium) mają 200 Soul Points. W efekcie ten zasób energii ma sprawić, by postacie magiczne nie mogły w nieskończoność korzystać z czarów.

Nawet regeneracja Soul Points nie jest tak banalna. Punkty te otrzymujemy bowiem wtedy, gdy zdobywamy punkty doświadczenia równe przynajmniej poziomowi naszej postaci, licząc za jedno zabójstwo. Dla przykładu, jeśli mamy poziom 10, musimy polować na potwory, które dadzą nam 10 punktów doświadczenia - należy przy tym brać pod uwagę fakt, że walcząc w drużynie, doświadczenie się dzieli.

W efekcie chcąc regenerować Soul Points, zazwyczaj musimy pomęczyć się sami. To jednak nie koniec! Gdy już zdobędziemy to przykładowe 10 punktów doświadczenia, nasze Soul Points zaczną regenerować się przez 4 minuty. Normalne postacie otrzymają 1 punkt co 2 minuty, a herosi po promocji 1 punkt co 15 sekund. Wszyscy bohaterowie zdobywają również 1 Soul Point za każde 15 minut snu. Jak zatem widzicie, uzupełnianie tego zasobu jest czasochłonne.

Stamina i Soul Points są niezwykle istotne

System Staminy to kolejne ograniczenie dla naszej postaci. Ten system istnieje po to, byśmy nie poświęcali całego swojego wolnego czasu na grę w Tibię. Twórcy mają świadomość, że gry MMORPG są uzależniające, dlatego wprowadzili pewne obostrzenia, mające odstraszyć od ciągłego polowania na potwory.


Spis treści: Tibia - poradnik i najlepsze wskazówki

Następnie: Tibia - podstawy walki, Skull System oraz śmierć


Herosi są w stanie walczyć z przeciwnikami przez maksymalnie 42 godziny (pełny pasek Staminy), zanim przestaną otrzymywać punkty doświadczenia za zabijanie. W ciągu pierwszych 2 godzin postacie Premium zdobywają 50% więcej expa za potwory. Po wybiciu 14 godzin, otrzymamy jedynie połowę normalnej ilości punktów doświadczenia. Po przekroczeniu tego czasu, pokonany przeciwnik nie będzie miał w sobie żadnych przedmiotów.

Stamina regeneruje się, gdy postać jest wylogowana. Za każde 3 minuty poza grą, otrzymujemy 1 minutę do paska Staminy, gromadząc tak maksymalnie do 40 godzin. Ostatnie dwie godziny musimy być wylogowani przynajmniej przez 10 minut, by zyskać 1 punkt Staminy. Warto jednak pamiętać, że proces regeneracji zaczyna się dopiero po pierwszych 10 minutach poza Tibią.

Komentarze

More On Tibia

Najnowsze artykuły