Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Test next-genowego Wiedźmina 3 - porównanie wersji PS5 i Xbox Series X

Pierwszy rzut oka na Geralta w nowych szatach.

W Warszawie odbyła się obszerna prezentacja Wiedźmina 3 w wersji na PlayStation 5 i Xbox Series X. Na miejscu byli nasi koledzy z Digital Foundry, którzy przygotowali szczegółowe porównanie prezentowanych wersji gry.

Choć dziennikarzom umożliwiono granie przez około 4 godziny, to nie można było bezpośrednio nagrywać rozgrywki. Zamiast tego udostępniono nagranie prezentujące pierwsze 15 minut gry w trybach wydajności oraz jakości z włączonym śledzeniem promieni. Należy mieć na uwadze, że prezentowane materiały pochodzą z rozwojowej wersji aktualizacji i w dniu premiery pewne elementy mogą wyglądać i działać inaczej.

PlayStation 5
Xbox Series X
PC
PS5 i Xbox Series X W porównaniu wypadają podobnie, choć PC pokazuje dodatkowe szczegóły dzięki rozszerzonym ustawieniom Ultra Plus - zwiększono odległość rysowania obiektów i gęstość roślinności, dostępnych jest też więcej funkcji śledzenia promieni.
PlayStation 5
Xbox Series X
Geralt on Horse, TW3NG
PC
PS5 i Xbox Series X oferują globalne oświetlenie i okluzje otoczenia dzięki śledzeniu promieni lub 60 klatek na sekundę.

Wiedźmin 3 w wersji na Xbox Series X oraz PlayStation 5 oferuje dwa tryby graficzne: tryb graficzny przy 60 klatkach na sekundę, oraz tryb śledzenia promieni w 30 FPS. Gra w obu trybach korzysta z technologii skalowania obrazu AMD FSR 2.1, by uzyskać dynamiczną rozdzielczość 4K. FSR 2.1 zastępuje też FXAA i TAA, dając w zamian bardziej stabilny obraz.

W trybie jakości zastosowano dwie formy ray tracingu - globalne oświetlenie pozwala światłu odbijać się od powierzchni, dzięki czemu cienie wyglądają bardziej naturalnie, oraz okluzję otoczenia pozwalającą mocniej osadzić prezentowane obiekty w świecie gry. Śledzenie promieni nie we wszystkich scenach jest równie dobrze widoczne - najlepiej wypadają zamknięte pomieszczenia.

Niestety, nawet moc najnowszych konsol okazała się niewystarczająca, by obsłużyć pełnię funkcji oferowanych przez ray tracing, choć CD Projekt wybrał prawdopodobnie najkorzystniejszy zestaw. Brak odbić rekompensują bogate odbicia przestrzeni ekranu SSR, których jakość mocno podniesiono w stosunku do starszej generacji konsol. Pełne odbicia i cieniowanie za pomocą śledzenia promieni zobaczą tylko posiadacze mocnych PC - nowa wersja gry oferuje takie opcje.

Tryb wydajności nie oferuje żadnej formy ray tracingu, ale daje w zamian 60 klatek na sekundę i zapewnia dużo większą responsywność. Niezależnie od wybranego trybu, na ekranie zobaczymy nowe tekstury w 4K i ulepszoną roślinność. Podczas testów wydajności zaobserwowano drobne spadki poniżej 60 FPS, zwłaszcza w Novigradzie, ale do premiery aktualizacji zostało jeszcze trochę czasu.

Pomiędzy najnowszymi konsolami Sony i Microsoftu nie ma zauważalnych różnic w jakości oprawy i płynności rozgrywki, jednak nie było okazji sprawdzić wersji na Xbox Series S, więc nie wiadomo jak „najsłabszy next-gen” wypadnie w porównaniu z mocniejszymi maszynami. Wiadomo jedynie, że XSS zaoferuje tryb wydajności w 60 FPS oraz tryb jakości z wyższą rozdzielczością, ale bez śledzenia promieni.

Oprócz poprawionej grafiki łatka wprowadzi też mnóstwo usprawnień i nowości do samej rozgrywki. Między innymi będzie można skorzystać z nowego ustawienia kamery, minimapy bez znaków zapytania, czy rzucania znaków bez wchodzenia do kołowego menu. Darmowa next-genowa aktualizacja Wiedźmina 3 zadebiutuje 14 grudnia.

Inne porównania next-genowego Wiedźmina 3 opublikowane po prezentacji:

O autorze
Awatar Marek Makuła

Marek Makuła

News & Content Writer

Marek to miłośnik modów, kawy i jezior. Jego serce bije w 32 bitach. Lubi grać bez minimapy i wspierać fanowskie projekty.

Komentarze