Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Skyrim - build, postać: Mag

Walka magią Zniszczenia i Przywołania.

Jak przystało na grę RPG, w The Elder Scrolls V: Skyrim gracz może korzystać z dziesiątek zaklęć, wchodzących w skład pięciu różnych szkół magii, jednakże gra magiem nie należy do najprostszych. W tym rozdziale wyjaśniamy styl gry magiem, doradzamy w kwestii zdolności i ekwipunku oraz przedstawiamy porady, które ułatwią rozgrywkę.


Podstawy gry magiem w Skyrim

Decydując się na rozgrywkę magiem w Skyrim trzeba mieć na uwadze kilka kwestii:

  • Dobór umiejętności - najlepszym wyborem będzie Zniszczenie i Przywołanie do celów ofensywnych, przy wspomaganiu się umiejętnościami Przemiany. Konieczne będzie też zainwestowanie w zdolność Lekki pancerz, Kowalstwo i Zaklinanie - o czym w dalszej części rozdziału.
  • Wybór pancerza - w teorii najlepszym wyborem jest gra z wykorzystaniem szat, w praktyce jednak najlepiej sprawdza się lekki pancerz, z nałożonymi na niego odpowiednimi wzmocnieniami. Oferuje on wysoką klasę pancerza (1) i uwalnia od konieczności ciągłego wzmacniania obrony za pomocą zaklęć.
  • Wykorzystanie broni - build ten zakłada wykorzystanie zaklęć w dwóch rękach, warto jednak mieć pod ręką ofensywny kostur na wypadek wyczerpania się magii i konieczności wykończenia wroga.

Podczas awansowania na wyższe poziomy, warto odpowiednio rozdysponować punkty atrybutów - zdrowia, magii i kondycji. W przypadku maga najlepszy jest podział 3/1/1 - na każde 5 poziomów 3 punkty zainwestować należy w magię i po 1 punkcie w zdrowie i kondycję. Dzięki temu postać będzie dysponować pokaźnym zasobem magii, który umożliwi swobodne rzucanie zaklęć.


Najlepsze umiejętności dla maga

Jeśli chodzi o Zniszczenie, inwestujemy w Nowicjusz - zniszczenie, Uczeń - zniszczenie, Czeladnik - zniszczenie, Ekspert - zniszczenie i Mistrz - zniszczenie, by zmniejszyć koszt zaklęć danych poziomów. Wybieramy potem swój ulubiony żywioł - najlepszym będą błyskawice, na które mało wrogów jest odpornych, a które zadają najwyższe obrażenia. Odblokowujemy więc Przeszywające Pioruny i Dezintegrację.

Również w Zniszczeniu warto odblokować Zniszczenie oburącz i Fala uderzeniowa (2). Dzięki nim będziesz w stanie korzystać z maksymalizacji zaklęć, a każde trafienie nimi wytrąci wroga z równowagi, dając ci kilka sekund wytchnienia. Więcej o maksymalizacji magii poczytasz w rozdziale rzucanie zaklęć: jednoręczne i oburęczne, maksymalizacja.

W drzewku Przywoływanie również zainwestuj w zdolności zmniejszające koszt zaklęć. Potem musisz zdecydować, jakie stwory będziesz przyzywać - jeśli Atronachów, to odblokuj zdolność Atromanta i Potęga żywiołów, jeśli ożywiać będziesz zwłoki, to Nekromantę i Mroczne dusze. Po rozwinięciu zdolności do 100 poziomu odblokuj Bliźniacze dusze, by móc przyzywać dwie istotny jednocześnie.

Kluczowa jest inwestycja w Lekki pancerz. Tutaj odblokowujemy Zwinny wojownik (im więcej poziomów, tym lepiej), a także Dopasowany pancerz i Pełen zestaw. Jeśli zainwestujesz w to drzewko 7 punktów, zwiększysz ilość klasy pancerza z lekkiego pancerza o 150%, uzyskując olbrzymie ilości pancerza z przedmiotów.

Z kolei w szkole magii Przemiana kluczowe są Odporność na magię (wszystkie 3 poziomy) i Atronach. Pierwsza zwiększy odporność na magię postaci o 30%, druga umożliwi 30% pochłanianie magii, co świetnie współgrać będzie z przedmiotami proponowanymi w tym rozdziale. Więcej o odporności na magię znajdziesz w rozdziale obrona przed magią: odporność i pochłanianie.

Gdy wszystkie pozostałe drzewka będą już sensownie rozwinięte, zajrzyj do szkoły magii Przywracanie i odblokuj Nowicjusz - przywracanie, Więź magiczna (przynajmniej 1 punkt) i Uniknięcie śmierci. Najważniejsza jest ostatnia - pozwala raz dziennie wyleczyć 250 punktów zdrowia postaci, gdy wskaźnik ten spadnie poniżej 10%, oferując niejako wskrzeszenie postaci.


Ekwipunek i jego zaklinanie

Jak zostało wspomniane we wstępie, najlepszym wyborem będzie tutaj lekki pancerz. Dzięki niemu nie będzie konieczności rzucania zaklęć Przemiany - jak Ebonowe ciało - co pozwoli ci zaoszczędzić sporo magii. Zaklęcia wzmacniające z drzewka Przemiany trwają także tylko 60 sekund - odpada więc aspekt ciągłego monitorowania stanu wzmocnienia.

Nie obędzie się tutaj bez umiejętności Kowalstwa, by móc wykuwać i wzmacniać własny pancerz. Tutaj do odblokowania będzie Kowalstwo stalowe, Kowalstwo Elfów, Kowalstwo szklane i Smocza zbroja, które umożliwią wykuwanie coraz lepszego pancerza lekkiego i jego ulepszanie. Należy również odblokować zdolność Magiczny kowal - pozwoli ci to ulepszać zaklęte przedmioty.

Kluczowa będzie również zdolność Zaklinania - tam należy zainwestować 5 punktów w zdolność Zaklinacz, po jednym punkcie w Misterne zaklinanie i Zaklinanie pancerzy, a także na 100 poziomie odblokować Bliźniacze zaklinanie. Zdolności te zwiększą moc nakładanych zaklęć i pozwolą nałożyć dwa efekty jednocześnie.

Twórz coraz lepszy ekwipunek za sprawą Kowalstwa i ulepszaj go, a dzięki Zaklinaniu nakładaj następujące efekty:

  • Zbroja - zmniejszenie kosztu zaklęć Zniszczenia i zwiększenie regeneracji magii.
  • Buty - odporność na dwa żywioły spośród mrozu, błyskawic i ognia.
  • Rękawice - premia do magii i do Lekkiego pancerza.
  • Hełm - zmniejszenie kosztu zaklęć Zniszczenia i zwiększenie regeneracji many.
  • Amulet i pierścień - odporność na magię i odporność na jeden z żywiołów.

Dzięki powyższemu zestawowi (wspomaganym przez opisane wcześniej umiejętności) postać zyska niemalże niewrażliwość na magię i ataki fizyczne oraz spore zmniejszenie kosztu rzucania zaklęć Zniszczenia. Jeśli zechcesz, możesz podmienić efekt odporności na żywioł z amuletu i pierścienia na zmniejszenie kosztu zaklęć Zniszczenia - zaklęcia będziesz wtedy w stanie miotać za darmo (3).


Rozgrywka magiem i porady

Na koniec kilka porad dotyczących rozgrywki przy pomocy tak zbudowanej postaci:

  • Skup się na rozwoju Zniszczenia i Przywołania - zdolności te będą kluczowe i musisz jak najszybciej je awansować. Nie zapominaj jednak o Lekkim pancerzu, Przywracaniu, Przemianie, Kowalstwie i Zaklinaniu.
  • Odpowiednio przydzielaj punkty umiejętności - priorytetowe są Zniszczenie i Przywołanie, potem Lekki pancerz, ważne są także Kowalstwo i Zaklinanie. Przemianę i Przywracanie rozwijaj na końcu.
  • Atakuj wrogów z dużego dystansu - dzięki temu zmniejszysz szansę na walkę w zwarciu, z którą twoja postać nie będzie radzić sobie zbyt dobrze przez pierwsze kilkanaście godzin gry.
  • Pilnuj regeneracji magii - pamiętaj, iż punkty magii nie regenerują się gdy „trzymasz” zaklęcie gotowe do rzucenia i jak aktywnie czarujesz, a tylko wtedy, gdy kompletnie nie korzystasz z magii. Staraj się od razu wyrzucać zaklęcia i nie trzymać ich „na odpowiednią chwilę”.
  • Korzystaj z zaklęć uzdrawiających i mikstur - gdy postać odniesie rany w czasie walki, staraj się korzystać z zaklęć uzdrawiających ze szkoły Przywrócenia, by rozwijać te zdolność. Nie zapominaj jednak o miksturach, które w krytycznej sytuacji sprawdzą się lepiej.
  • Przyzywaj istoty do pomocy - przywołane stwory są w stanie zadawać sensowne obrażenia, lecz przede wszystkim odciągają uwagę wrogów od twojej postaci, pozwalając ci na bezpieczne atakowanie.
  • Rozważ korzystanie z towarzysza w pierwszych godzinach gry - przyda się tutaj towarzysz z ciężkim pancerzem, jak Lydia z Białej Grani. Obecność towarzysza znacząco ułatwi rozgrywkę na niższych poziomach - potem, gdy rozwiniesz już postać, bez problemu poradzisz sobie w pojedynkę.
  • Wstąp do Akademii w Zimowej Twierdzy - jest to Gildia Magów w Skyrim, gdzie znajdziesz nauczycieli wszystkich szkół magii, przez co rozwój tych zdolności jak i kupno nowych zaklęć nie będzie stanowić problemu. Akademię znajdziesz na północno-wschodnim kraju mapy (4).

Następnie: Skyrim - Umiejętność: Kowalstwo

Spis treści: Skyrim - Poradnik, Solucja

Poprzednio: Skyrim - Umiejętność: Broń dwuręczna

Read this next