Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Seria GTA ma 25 lat. Nawet twórcy nie wierzyli w sukces

Gra zaczynała jako demo o dinozaurze.

Dokładnie 25 lat temu - 28 listopada 1997 roku - na rynku ukazała się pierwsza odsłona serii Grand Theft Auto, które do dzisiaj pozostaje jedną z największych i najważniejszych licencji w świecie gier wideo.

Nie wszyscy wierzyli w sukces „jedynki”, o całym cyklu nie wspominając. W rozmowie z BBC sytuację wspomina Colin Macdonald, który dołączył do studia DMA Design z Dundee na kilka miesięcy przed premierą.

„W trakcie prac przeprowadzono nieoficjalną ankietę, w której można było wskazać, który z siedmiu rozwijanych wtedy tytułów będzie najbardziej i najmniej udanym” - mówi deweloper, który odszedł z firmy w 2000 roku, już po przejęciu przez Take-Two Interactive i przeniesieniu części pracowników do nowego zespołu, pod nazwą Rockstar.

„Grand Theft Auto było produkcją najczęściej wskazywaną jako ta, które odniesienie najmniejszy sukces. Było tak dlatego, że w połowie prac nie wiedziano jeszcze, czym dokładnie jest ten tytuł. Nie brakowało także błędów” - wyjaśnia. „Nie dało się pograć kilka minusów bez awarii”.

W dostrzeżeniu potencjału przeszkadzał zapewne fakt, że projekt zaczynał jako... gra o przygodach dinozaura rujnującego budynki. Autorem pierwszego prototypu był programista Mike Dailly, jeden z założycieli oryginalnego DMA Design.

„Prowadził techniczny eksperyment, starając się pokazać, że budynki renderowane z lotu ptaka mogą wyglądać trójwymiarowo, jeśli dodać nieco perspektywy” - wspomina Macdonald. „Wymyślił więc grę o dinozaurze. Miasto przemieszczało się w jakiejś formie 3D, a gracz kierował dinozaurem, który biegał i niszczył budowle. Tak zaczęło się Grand Theft Auto.

Następnie programista dodał samochody, by tchnąć w miasto nieco życia. Potem akcja potoczyła się już szybko, ponieważ inny pracownik zaproponował, by kierować właśnie auta, a nie dinozaura i całość otrzymała nawet tytuł - Race 'n' Chase. Potrzebny był jeszcze jeden krok, którzy wkrótce nadszedł - dodano możliwość wyjścia z pojazdu, biegania, skakania i kradzieży.

Reszta - jak to mówią - jest historią. GTA 5 bije rekordy popularności już przez ponad dekadę, stanowiąc najbardziej dochodowy produkt rozrywkowy w historii. Mowa o całej branży rozrywkowej, nie tylko o grach wideo. Tytuł wygenerował ponad 6 mld dolarów przychodów dla Take-Two, które we wrześniu 1999 roku zapłaciło 11 milionów dolarów za DMA Design. Dzisiaj byłoby to około 18,2 mln dol. Niezła inwestycja.

Nie jesteś zalogowany!

Utwórz konto ReedPop, dołącz do naszej społeczności i uzyskaj dostęp do dodatkowych opcji!

W tym artykule

Grand Theft Auto V

Video Game

Powiązane tematy
O autorze
Awatar Daniel Kłosiński

Daniel Kłosiński

News Editor

Daniel współpracuje z Eurogamer.pl od początku istnienia serwisu. Obecnie zajmuje się głównie wiadomościami i tłumaczeniami Digital Foundry.
Komentarze