Rynek PC rośnie w siłę, a gry-usługi wciąż kuszą deweloperów. Branżowa ankieta ujawnia kilka ciekawostek
Twórcy gier odpowiadają.
Ankieta przeprowadzona przez organizatorów Game Developers Conference ujawnia kilka ciekawych informacji na temat rynku gier i kierunku, w którym chcą podążać deweloperzy.
W sondażu przeprowadzonym przez wspomniane GDC wzięło udział ponad 3000 twórców gier, a badacze podsumowali uzyskane wyniki następująco:
„Odkryliśmy, że coraz więcej studiów wdraża generatywną sztuczną inteligencję, mimo że traci ona na popularności wśród deweloperów” - czytamy. „Zwolnienia w branży utrzymują się na wysokim poziomie - w ciągu ostatniego roku co dziesiąty deweloper stracił pracę”.
„Opinie na temat modelu gier-usług są podzielone, a ekstremalne zjawiska pogodowe, takie jak huragan Milton i pożary w południowej Kalifornii, zwracają uwagę deweloperów na rosnący wpływ katastrof klimatycznych” - wyjaśniono. Tak natomiast prezentują się odpowiedzi deweloperów, jeśli przedstawić je w liczbach:
- nawet 80% deweloperów pracowało w zeszłym roku - lub pracuje obecnie - nad grą, która trafi na PC. W ankiecie z zeszłego roku ich liczba była o 16% mniejsza
- co trzeci z zapytanych deweloperów (33%) przyznał, że pracuje nad grą-usługą. 41% zapytanych oświadczyło, że nie jest zainteresowane stworzeniem tego rodzaju produkcji
- 30% deweloperów uważa, że AI ma szkodliwy wpływ na branżę (w zeszłym roku było to 18%). Ponad połowa zapytanych (52%) pracuje w firmie wykorzystującej narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji
- 11% procent ankietowanych straciło w zeszłym roku pracę w masowych zwolnieniach. Najwięcej z nich zajmowało się projektowaniem narracji, najmniej pracowało w dziale finansów
- ponad 56% deweloperów wyłożyło własne środki na rozpoczęcie prac nad grą. Dla aż 89% z nich decyzja okazała się „w pewnym stopniu sukcesem”
- 16% ankietowanych przyznało, że zmiany klimatyczne wpłynęły na funkcjonowaniu ich firmy. Wśród najbardziej dotkliwych katastrof pogodowych wymieniono huragany, powodzie, sztormy czy pożary

Warto na chwilę zatrzymać się przy temacie gier-usług. Zeszłoroczna ankieta, także zorganizowana przez GCD, ujawniła, że nawet 70% deweloperów miało obawy co do rosnącej popularności gier-usług. Tutaj pojawia się jednak problem definicji, ponieważ grą-usługą można nazwać każdą produkcję, która otrzyma po premierze płatną zawartość. Tytułem takim będzie więc zarówno fatalny Concord, jak i powszechnie cenione Path of Exile 2.