Skip to main content

Returnal - premiera i najważniejsze informacje

Gatunek, świat, gameplay.

Returnal to nowy projekt studia Housemarque, twórców Resogun. Opowiada o astronautce, która wciąż na nowo przeżywa rozbicie swojego statku na obcej planecie.

Deweloperzy połączyli trzecioosobową strzelankę science fiction z elementami psychologicznego horroru oraz gatunkiem roguelike. Mieszanka jest więc dość nietypowa, wręcz nowatorska.

Gra jest dostępna tylko na PlayStation 5, dołącza więc do powiększającego się katalogu tytułów na wyłączność Sony. Twórcy podkreślają, że to najambitniejszy projekt w historii studia Housemarque.

  • Premiera: 19 marca 2021
  • Platforma: PS5
  • Gatunek: akcja, TPP, roguelike
  • Wersja językowa: polska (napisy)
  • Producent: Housemarque
  • Wydawca: Sony Interactive Entertainment Polska

Data premiery i edycje gry

Returnal zadebiutuje 19 marca 2021 roku. Trafi wyłącznie na konsolę PlayStation 5.

Zobacz na YouTube

W PS Store są dostępne dwie edycje gry - standardową wyceniono na 339 zł, a Specjalną na 389 zł.

Oprócz gry, Cyfrowa Edycja Specjalna zapewnia dostęp do następujących bonusów:

  • broń: Miotacz elektroprętów
  • broń: Pustkostrzał
  • 1 stymulator refleksu
  • 1 artefakt: pulsująca masa
  • 1 dawka adrenaliny
  • cyfrowa ścieżka dźwiękowa

Składając zamówienie przedpremierowe otrzymamy w prezencie dwa skafandry dla głównej bohaterki: taktyczny ASTRA model 14 oraz prototypowy ASTRA model 9.

Szczelny skafander zdecydowanie się przyda

Fabuła i świat

W Returnal wcielamy się w Selene - astronautkę kosmicznej agencji ASTRA. W wyniku awarii statku, bohaterka musiała awaryjnie wylądować na niebezpiecznej planecie Atropos, gdzie natychmiast została zaatakowana przez obce formy życia.

Mieszkańcy nie należą do gościnnych istot

Z niewyjaśnionych przyczyn protagonistka utknęła w pętli czasowej. Po każdej śmierci odradza się na nowo, ponownie przeżywając awarię pojazdu i wypadek. Jej zadaniem jest zbadanie tajemnic planety, na której się znalazła, oraz uwolnienie się z klątwy.

Za każdym razem, kiedy Selene budzi się po porażce, Atropos zmienia się, co zmusza postać do adaptacji do nowych warunków. W miarę kolejnych prób bohaterka nabiera doświadczenia, ale jednocześnie czuje, że jej zdrowie psychiczne mocno cierpi. Świat, w którym się znalazła, infekuje jej umysł, a nawet modyfikuje wspomnienia.

Świat Returnal jest dość nietypowy, co jest związane z pomysłem na rozgrywkę. Z jednej strony krajobraz jest niezwykle mroczny, a przeciwnicy, których spotyka Selene, przypominają postacie z horroru. Z drugiej strony mamy tu też mnóstwo jaskrawych i żywych barw - a to za sprawą licznych pocisków, które wrogowie wystrzeliwują w stronę astronautki. Omijanie tych ataków to rdzeń zabawy.

Bullet hell w nietypowym wydaniu

Deweloperzy przekonują, że mimo zręcznościowego charakteru gry, fabuła jest tu dojrzała i istotna.


Rozgrywka

Nowy projekt studia Housemarque to trzecioosobowa strzelanka, połączona z gatunkami roguelike i bullet hell. Oznacza to, że po śmierci rozpoczynamy zabawę od nowa, a walka przepełniona jest omijaniem mnóstwa pocisków wystrzelonych w stronę bohaterki.

Potyczki z mieszkańcami planety są niezwykle dynamiczne i wymagają ciągłego ruchu. W boju Selene posługuje się bogatym arsenałem (bronie palne i do walki wręcz), gadżetami czy plecakiem odrzutowym, pozwalającym wykonywać uniki i wysokie skoki.

Za każdym razem, kiedy Selene zginie, świat generowany jest proceduralnie na nowo, co uniemożliwia „nauczenie się” świata i rozkładu lokacji. Losowy jest również loot, który napotykamy.

Światło i mrok

Każda śmierć oznacza też utratę niemal całego zdobytego w poprzedniej sesji wyposażenia - dotyczy to zdolności i przedmiotów. Jednak pewne elementy zachowujemy nawet po porażce - mowa o tajemniczym urządzeniu, które przy nowym starcie generuje jedną losową broń, a dodatkowo w miarę kolejnych podejść dodaje do ekwipunku przydatne gadżety. Ich również Selene nie traci w przypadku klęski.

Zobacz także: Returnal - Poradnik, Solucja

Bohaterka może przenosić tylko jedną główną broń jednocześnie, więc za każdym razem, gdy pojawia się okazja do zdobycia nowego wyposażenia, warto chwilę się zastanowić. Bronie są również podatne na liczne ulepszenia i modyfikatory, zapewniające bonusy do ataku lub obrony. Karabin może przykładowo zyskać atak upodabniający go do granatnika, przy ostrzale uwalniać pod przeciwnikami kałuże kwasu lub osłaniać główną postać tarczą. Dodatkowo, takie same modyfikatory można kumulować, uzyskując wzmocnione efekty.

Każdy oręż ma atak podstawowy oraz alternatywny. W trybie domyślnego sterowania na PS5, naciśnięcie L2 do połowy pozwala przycelować, a wciśnięcie lewego spustu do końca aktywuje tryb alternatywnego ostrzału.

Potężne artefakty czekają

Mnogość i różnorodność broni i dodatków sprawia, że każde podejście jest inne. Twórcy przygotowali 10 bazowych broni, 90 modyfikatorów i 10 alternatywnych trybów ataku.

W grze jest też mechanika ryzyka i nagrody. Selene znajduje na Atropos tzw. pasożyty, które po przyczepieniu do bohaterki zapewniają zarówno pozytywny, jak i negatywny efekt. Przykładowo jeden z nich regeneruje życie bohaterki, ale jednocześnie sprawia, że zabici wrogowie zostawiają na ziemi kwas.

Gracz może też zdecydować się na otworzenie „przeklętej” skrzyni, która może zawierać cenny loot, ale jednocześnie obarczona jest ryzykiem wywołania losowej usterki kombinezonu, przykładowo raniącej astronautkę za każdym razem, gdy korzysta z drzwi.

Zobacz także