Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Radeon HD 7950 - Test

Digital Foundry: Czy nadejście nowych konsol czyni roczną kartę godną uwagi?

Nvidia szturmuje rynek kart graficznych drugą już generacją układów Kepler. W takiej sytuacji zastanawiające są poczynania AMD. Wiadomo już, że żaden nowy GPU tej firmy nie ujrzy światła dziennego przed końcem 2013 roku. Jak dotąd, zaprezentowano jedynie produkt w przedziale 500-600 zł - doskonałego Radeona HD 7790 i odświeżone wersje ubiegłorocznych kart z wyższej półki cenowej.

Jedną z nich jest interesujący Radeon HD 7950.

Karta kosztuje około 1150-1250 zł, i choć nie jest tak wydajna jak HD 7970, to bardzo łatwo ją podkręcić. Napięcie zostało zablokowane, dzięki czemu nie narazimy jej na potencjalne uszkodzenie. Konkurencyjny GeForce GTX 670 jest nieco mocniejszy, ale też droższy. Za to po podkręcaniu Radeon idealnie plasuje się pomiędzy GTX 670 a 770. Wydajność jest więc podobna do modelu 680, a to bardzo dobry wynik za tę cenę.

Największą ciekawostką są 3GB zamontowanej na karcie pamięci GDDR5. Niestety, dodatkowy 1GB pamięci nie znajduje obecnie żadnego zastosowania w grach i nie daje przewagi względem konstrukcji z 2GB pamięci na pokładzie. Prawdopodobnie jego obecność związana jest z poszerzeniem szyny danych do 384 bitów. Takie posunięcie ze strony AMD było konieczne do nawiązania równej walki rynkowej z mocniejszymi kartami ze stajni Nvidii, radzącymi sobie lepiej, pomimo 256-bitowej szyny i mniejszej ilości dostępnej pamięci.

Dodatkowy gigabajt pamięci przyda się tak naprawdę po premierze konsol nowej generacji. Xbox One i PlayStation 4 mają mieć wspólny blok dla całego systemu o wielkości 8GB. Takie rozwiązanie daje konsolom dużą przewagę względem komputerów, które nadal posiadają oddzielną pamięć systemową i graficzną. Demo Killzone: Shadow Fall pokazane w lutym na prezentacji PlayStation 4 wykorzystywało 3GB RAM na samą grafikę. Gdy zapytaliśmy twórców, jak przygotować komputer na nadchodzącą generację konsol, wszyscy zalecali więc kartę z jak największą ilością pamięci na pokładzie.

Gdyby Radeon HD 7950 mieścił się w przedziale 1300-1500 zł, konkurencja zmiażdżyłaby go pod względem ceny i wydajności. Niepodkręcana wersja ma jednak rozsądną cenę, a dodatkowy gigabajt RAM otrzymujemy praktycznie za darmo. To prawdopodobnie najtańsza karta graficzna z 3GB pamięci na rynku. Dlatego też odświeżona wersja wygląda zachęcająco.

„Wielkość kości GDDR5 i zwiększenie szyny danych do 384 bit wyjaśnia, dlaczego karta ma 3GB pamięci. Niestety, na razie jest ona nieprzydatna, przynajmniej do premiery nowych konsol.”

Gdzie więc plasuje się nowy układ AMD? Najpopularniejsze dzisiaj karty tego producenta to bardzo interesujący Radeon HD 7850 i jego droższy wariant - HD 7870. Obie karty składają kolejno 16 i 20 jednostek obliczeniowych. Opisywany HD 7950 idzie o krok dalej, gdyż jego układ posiada aż 28 jednostek obliczeniowych wspieranych szyną danych o szerokości 384 bit. Dzięki temu przepustowość pamięci wzrosła o 50 proc. w stosunku do tańszych produktów.

Prędkość taktowania rdzenia wynosi 850Mhz, jednak, w zależności od temperatury karty, taktowanie może samodzielnie wzrosnąć do 925Mhz (niestety, nasz model referencyjny nie ma takiej możliwości). Do kupienia są także edycje Gigahertz, ale nawet nasz referencyjny model działał z prędkością 1020MHz na rdzeniu i 1370Mhz na pamięci (efektywna prędkość wyniosła 5,48GHz). By uzyskać takie parametry, wystarczyło przestawić kilka suwaków w panelu kontrolnym AMD Catalyst.

Czego można oczekiwać po karcie bez jej podkręcania? HD 7950 poddaliśmy tym samym testom, co sporo droższego GeForce'a GTX 770. W Crysis 3 włączyliśmy poziom „Witamy w Dżungli” na ustawieniach wysokich, z jakością tekstur ustawioną na bardzo wysoką. Wygładzanie krawędzi w tej grze bardzo negatywnie wpływa na wydajność nawet trzech kart Titan połączonych w SLI. Dlatego też wykorzystaliśmy SMAA 2x wraz z synchronizacją pionową, by wyeliminować ewentualne rozdarcie klatek animacji. Dla naszej karty to bardzo duże wyzwanie, któremu nie podołał produkt o 40 proc. droższy. Ponownie uruchomiliśmy grę w rozdzielczościach 1080p i 2560x1440. Reszta konfiguracji pozostała niezmieniona. Ponownie wykorzystaliśmy podkręconego do 4,3GHz Core i7 3770K i 16GB RAM DDR3 pracujących z prędkością 1600MHz.

„Płynność animacji w Crysis 3 może nie jest idealna, ale w tej cenie jest jak najbardziej w porządku.”

Crysis 3 uruchomiony na wysokich ustawianiach z dwukrotnym wygładzaniem krawędzi SMAA i synchronizacją pionową. Porównujemy tu wydajność w rozdzielczości 1920x1080 i 2560x1440 na karcie taktowanej standardowo.Zobacz na YouTube
Alternatywne porównanie. Crysis 3: GeForce GTX 770 vs Radeon HD 7990 vs Radeon HD 7990 (podkręcony)Zobacz na YouTube

Wydajność jest bez wątpienia adekwatna do ceny. Nie trudno się domyślić, że nowy Radeon na standardowym taktowaniu wypada gorzej od GTX 770. Za to po podkręceniu karta niebezpiecznie zbliża się do swojego rywala. By to zobrazować, nagraliśmy film w rozdzielczości 1440p, który doskonale obrazuje te różnice. Niestety, na standardowym taktowaniu nawet w 1080p pełno było opóźnień w wyświetlaniu klatek. Obraz był przez to niespójny. Co ciekawe, choć w 2560x1440 klatek było mniej, to nie doświadczyliśmy tego efektu.

Weźmy jednak pod uwagę cenę i możliwości, jakie może dać dodatkowy gigabajt pamięci po premierze nowych konsol. Wówczas okazuje się, że HD 7950 jest bardzo dobrym produktem w swojej klasie cenowej. Jedyną wadą testowanej przez nas wersji firmy XFX był dość głośny, podwójny wentylator. Nawet potężna dmuchawa z referencyjnego GTX 670 nie daje się tak we znaki. Pamiętajmy także, że AMD prowadzi wojnę cenową. Nowe karty z serii GTX 700 nie będą miały konkurencji ze strony AMD, toteż cena HD 7950 jeszcze spadnie.

Jak więc nasza karta wypada w grach na tle droższej konkurencji? Benchmarki wbudowane w Metro 2033, Sleeping Dogs, Tomb Raider, Bioshock Infinite, Hitman: Rozgrzeszenie i Metro: Last Light doskonale ukazują potencjał wszystkich GPU. Test rozpoczęliśmy od rozdzielczości 1080p i najwyższych detali (za wyjątkiem technologii TressFX w Tomb Raider i PhysX). By pokazać, gdzie karta sobie radzi, a gdzie animacja zwalnia, zamieściliśmy filmik prezentujący wszystko w czasie rzeczywistym.

Benchmark graficzny pokazuje suchą wydajność wszystkich testowanych kart. Widzimy tutaj, jak taktowany standardowo Radeon HD 7950 skutecznie konkuruje z droższą konkurencją - GeForce GTX 670, 680 i nowym 770. Po podkręceniu, karta bez problemu zapewnia nam wydajność na poziomie GTX 680.Zobacz na YouTube

„HD 7950 przegrywa z droższą konkurencją ze stajni Nvidii w praktycznie wszystkich testach. Za to po podkręceniu jest w stanie nawiązać z nią równorzędną walkę.”

1920x1080 GTX 670 GTX 680 GTX 770 Radeon HD 7950 Radeon HD 7950 (OC)
BioShock Infinite, DX11 Ultra DDOF 69.7FPS 75.1FPS 77.3FPS 58.6FPS 66.6FPS
Tomb Raider, Ultra, FXAA 78.7FPS 89.7FPS 94.2FPS 75.3FPS 87.6FPS
Metro 2033, Very High, 4x MSAA 31.0FPS 32.5FPS 33.5FPS 33.5FPS 36.5FPS
Metro: Last Light, Very High, SSAA 26.5FPS 31.5FPS 33.5FPS 27.0FPS 30.5FPS
Hitman: Rozgrzeszenie, Ultra, 8x MSAA 31.4FPS 33.4FPS 33.7FPS 32.4FPS 36.7FPS
Sleeping Dogs, Extreme 39.1FPS 44.9FPS 48.0FPS 40.8FPS 46.8FPS

OC (Overclocking) - wyniki po podkręceniu karty.

Karta spisuje się nadzwyczaj dobrze, jak na swoją, dużo niższą od produktów konkurencji cenę. Radeon HD 7950 jest bowiem tańszy nawet od GTX 670. Nvidia króluje zwłaszcza w Bioshock Infinite. Za to w Tomb Raider różnica jest praktycznie żadna, a w pozostałych benchmarkach HD 7950 nawiązuje wręcz równorzędną walkę. Szkoda, że nie mieliśmy do porównania GTX 660. Dowiedzielibyśmy się wówczas, jak tańszy produkt Nvidii radzi sobie w tym zestawieniu.

Dzięki szerszej szynie danych i większym wymaganiom co do mocy, HD 7950 wiele zyskuje. Wydajność wzrasta zwłaszcza po podkręceniu zegarów do 1020MHz dla rdzenia i 1370Mhz dla pamięci. W rezultacie moc układu wzrasta do poziomu GTX 680, a w skrajnych przypadkach karta dorównuje nawet GTX 770. Bardzo możliwe, że podobną wydajność będą miały edycje Gigahertz.

Następnie przeprowadziliśmy wszystkie testy ponownie w rozdzielczości 2560x1440, we wszystkich tytułach zmniejszając jakość grafiki o jeden stopień. Chcieliśmy w ten sposób sprawdzić tylko, jak karta zachowa się w ekstremalnie wysokich rozdzielczościach. Najwyższe ustawienia graficzne przy tak dużym obrazie są bowiem zarezerwowane wyłącznie dla konfiguracji z kilkoma GPU. Dodatkowo uruchomiliśmy benchmark w Hitman: Rozgrzeszenie w wersji z wygładzaniem krawędzi MSAA 2x i 8x, by pokazać, ile mocy zżera wygładzanie krawędzi metodą multi-samplingu.

Rezultaty mówią same za siebie. Różnica pomiędzy AMD i Nvidią w Bioshock Infinite jest stosunkowo niewielka. W Tomb Raider wyniki HD 7950 nie powalają, ale w pozostałych grach karta radzi już sobie bardzo dobrze.

„Wyniki testu mówią same za siebie. Nvidia jest bardziej wydajna i pokonuje HD 7950 pod względem wydajności mimo węższej szyny danych. Niestety, za wydajność trzeba zapłacić.”

2560x1440 GTX 670 GTX 680 GTX 770 Radeon HD 7950 Radeon HD 7950 (OC)
BioShock Infinite, DX11 Very High 62.9FPS 69.0FPS 74.7FPS 59.9FPS 68.4FPS
Tomb Raider, High, FXAA 76.5FPS 82.8FPS 93.1FPS 68.4FPS 78.4FPS
Metro 2033, High, 4x MSAA 24.0FPS 25.0FPS 26.5FPS 26.5FPS 30.5FPS
Metro: Last Light, High, No SSAA 34.0FPS 39.5FPS 43.0FPS 35.4FPS 40.0FPS
Hitman: Rozgrzeszenie, High, 8x MSAA/2x MSAA 21.2FPS/ 40.3FPS 21.8FPS/ 41.8FPS 22.8FPS/ 45.2FPS 21.8FPS/ 40.3FPS 25.6FPS/ 48.7FPS
Sleeping Dogs, High 46.5FPS 52.7FPS 56.8FPS 48.1FPS 55.3FPS

OC (Overclocking) - wyniki po podkręceniu karty.

Radeon HD 7950 3GB: werdykt Digital Foundry

W pogoni za najnowszym sprzętem komputerowym często zapominamy, że producenci mają wciąż do wyprzedania mnóstwo starszych układów. Te najlepsze często rok po premierze stają się najkorzystniejszym wyborem. Radeon HD 7950 jest interesującym wyborem z dwóch powodów. Po pierwsze, układ ten ma już rok, a poza tym - powoli ustępuje nowym produktom Nvidii. Co gorsze dla AMD, firma nie posiada żadnego układu, który by go zastąpił. W tej sytuacji „czerwonym” pozostaje jedynie obcięcie cen. W ciągu roku cena HD 7950 spadła o jedną trzecią. Nie wróży to najlepiej budżetowi firmy, ale to dobra wiadomość dla łowców okazji.

Za najlepszy wybór pod względem ceny i wydajności uznawane są obecnie HD 7850 i 7870. Uważamy jednak, że nowy Radeon jest lepszy ze względu na większą ilość pamięci na karcie i dodatkową moc. Nie wiemy, niestety, jakie korzyści przyniesie nam ten dodatkowy gigabajt RAM-u po premierze konsol następnej generacji. Zdecydowana większość gier w rozdzielczości Full HD działa bowiem tak samo na Radeonie HD 7850, który nadal jest świetną propozycją. Większa różnica w wydajności objawia się dopiero w Skyrimie, na ustawieniach ultra. Na pewno niewiele zmieni się po premierze pierwszych tytułów na najnowsze konsole, gdyż prawdopodobnie będą to konwersje z PC. Bardzo możliwe też, że karty z 2GB pamięci nie wystarczą, by pograć w nowe tytuły na najwyższych detalach, gdy rynek znów skupi się na konsolach.

Zastanawia nas także, jaki konkurencyjny produkt w tym przedziale cenowym przedstawi Nvidia. Odpowiedź nastąpi z pewnością już niedługo.

Nie jesteś zalogowany!

Utwórz konto ReedPop, dołącz do naszej społeczności i uzyskaj dostęp do dodatkowych opcji!

Powiązane tematy
O autorze
Awatar Richard Leadbetter

Richard Leadbetter

Technology Editor, Digital Foundry

Rich has been a games journalist since the days of 16-bit and specialises in technical analysis. He's commonly known around Eurogamer as the Blacksmith of the Future.
Komentarze