Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Po 20 latach - historia ludzi, którzy stworzyli Tomb Raider

Początek i koniec Lary Croft w Core Design oraz losy studia.

W lipcu 2010 roku, w mieście Derby w centrum Anglii otwarto ulicę Lara Croft Way. Nazwę części obwodnicy wybrano w publicznym głosowaniu, w którym aż 89 procent osób opowiedziało się właśnie za postacią stworzoną przez lokalne studio deweloperskie - Core Design. Na miejscu pojawili się dziennikarze BBC, a miejscowy polityk mówił o „dumie z tego miejsca w centrum kreatywnej branży”. Droga Lara Croft Way miała być „fantastycznym sposobem na uczczenie tego”.

W samym Core Design powodów do świętowania było już mniej. Deweloperzy, którzy przez lata pracowali nad postacią Lary Croft teraz kręcili głowami, dowiadując się o Lara Croft Way. Studio - czy też to, co z niego zostało - zamknięto kilka miesięcy wcześniej i wydawało się, że nikt nawet o tym nie wie.

Rosnąca popularność serii Tomb Raider jest dobrze udokumentowana. Wszyscy wiemy, jak archeolog awansowała z zimnych Wysp Brytyjskich do gorącego Hollywoodu, widzieliśmy okładki magazynów z jej wirtualnym wizerunkiem czy reklamy w telewizji z jej udziałem. Mniej znana jest historia osób, które zbudowały Larę w Core Design. Pojawiły się pieniądze, a za nimi presja, by ciągle poprawiać wyniki. Jak można się domyślić, szybko doprowadziło to do upadku. Duma miasta Derby została wydarta z rąk deweloperów i powędrowała za ocean, co miało być karą za porażkę, jaką było Tomb Raider: The Angel of Darkness z 2003 roku. Po tej premierze, Core Design - i sama Lara - już nigdy nie było takie samo.

Rozmawiamy z ludźmi, którzy byli na miejscu, gdy Tomb Raider było tylko prototypowym etapem z szarymi wielokątami. Rozmawiamy z tymi, którzy widzieli, jak twórca postaci - Toby Gard - opuszcza Core Design po zaledwie jednej grze, zostawiając za sobą ogromne potencjalne zyski. Są też ci, którzy stali się bogaci po sukcesie serii w latach 90. oraz ci, którzy zarywali dni i noce przez mordercze terminy wyznaczane przez wydawcę z obsesją na punkcie giełdowego kursu. Są również świadkowie horroru, jakim był upadek imperium archeolog. Po 20 latach od debiutu, oto opowieść o tym, jak bohaterka żyła - i umarła - w mieście Derby.

Niniejszy artykuł jest obecnie dostępny w formie darmowego ebooka, który możesz pobrać na stronie: www.legendygier.pl - zapraszamy!