Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Metal Gear Solid 5 - Towarzysze

Opis towarzyszy broni oraz ich umiejętności: D-Horse, D-Dog, Quiet oraz D-Walker.

W zdecydowanej większości misji w Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain głównemu bohaterowi pomaga jakiś towarzysz. Nowych kompanów zdobywa się wraz z kolejnymi misjami fabularnymi - każdy z nich dysponuje określonymi premiami pasywnymi oraz umiejętnościami specjalnymi.

Warto mieć to na uwadze i wybierać tych towarzyszy, których predyspozycje najlepiej odpowiadają danej misji. Przed większością zadań będziesz w stanie określić, którego kompana ze sobą weźmiesz - wyboru dokonuje się podczas odprawy, w ekranie przygotowań (to to samo menu, w którym dobiera się broń, pojazdy oraz strój).

Poziom więzi został oznaczony na czerwono

Z chwilą werbunku towarzysza pojawi się przy nim nowy wskaźnik - miernik więzi [Bond Level]. Parametr ten określa, na ile dana postać ufa Big Bossowi - minimalna wartość wynosi 0%, a maksymalna 100%. Więź można zwiększyć poprzez wspólne wykonywanie misji fabularnych oraz pobocznych, jak również wynajdywanie kolejnych ulepszeń dla postaci w Mother Base. Jest to o tyle istotne, że wraz z kolejnymi stopniami więzi towarzysze nabywają nowe umiejętności, które są na ogół bardzo użyteczne.

Warto zadbać o jak najlepsze stosunki z kompanami i nie psuć sobie z nimi relacji (np. strzelając do nich lub wprowadzając ich na miny). Chociaż wszyscy towarzysze są nieśmiertelni, to jednak po otrzymaniu krytycznych obrażeń zostają ewakuowani z pola bitwy - wówczas nie będą już mogli brać udziału w bieżącej misji. W takich sytuacjach warto skorzystać z urządzenia iDroid i w zakładce Missions -> Buddy Support nakazać wezwanie innego kompana.

Wygląd towarzyszy można zmienić nie do poznania

Dla każdego z towarzyszy można wynaleźć kilka alternatywnych strojów lub broni, które w różny sposób modyfikują jego możliwości lub zmieniają ich wygląd (np. psa D-Dog da się przefarbować na lisa). Warto korzystać z tych opcji, ponieważ w pełni rozwinięty kompan stanowi bardzo znaczące wsparcie podczas misji. Dostęp do następnych ulepszeń zdobywa się wraz z kolejnymi poziomami więzi.

Jak już wspomniano, towarzysze gwarantują pasywne premie dla Big Bossa, ale mogą posiadać także umiejętności aktywne (nie dysponuje nimi tylko łazik D-Walker). Aby z nich skorzystać, w czasie misji należy uruchomić menu komend (klawisz Q na PC, lewy trigger na konsolach) i wybrać odpowiednią opcję. W przypadku Quiet istnieje także możliwość zmiany jej lokacji na mapie - znaleźć ją można w urządzeniu iDroid, w zakładce Missions -> Buddy Support.

D-Horse

Koń D-Horse to domyślny towarzysz Big Bossa od samego początku gry. Z powodu swojej szybkości przydaje się podczas przemierzania pustkowi - w cwale jest w stanie prześcignąć dowolny pojazd w grze. Poruszanie się w ten sposób jest dość ryzykowne, ponieważ bohater jeżdżący konno jest łatwo zauważalny - na szczęście można uczepić się boku konia i w ten sposób uniknąć wzroku wroga.

Sporym atutem wierzchowca jest także to, że jadąc w siodle bohater nadal może korzystać ze swoich broni. Ponadto konia można zostawić na drodze, tym samym na krótki czas zatrzymując przejeżdżające pojazdy. Brak premii pasywnych oraz niska przydatność bojowa sprawiają jednak, że z chwilą pozyskania psa D-Dog, Quiet oraz D-Walkera koń staje się najmniej przydatnym z towarzyszy.

Sposób pozyskania: koń D-Horse jest dostępny od pierwszej misji fabularnej.
Ekwipunek: dla konia można wynaleźć dwie skórki - jedna zwiększa jego odporność na obrażenia, podczas gdy druga ma charakter czysto estetyczny.
Umiejętność pasywna: brak
Umiejętności aktywne: koń dysponuje tylko trzema aktywnymi zdolnościami:

  • Whistle (call D-Horse) - Big Boss może przywołać konia poprzez słyszalne tylko dla niego gwizdnięcie;
  • Stay back - rozkaz nakazujący zwierzęciu pozostać na miejscu, w którym stoi. Przydaje się do zatrzymywania przejeżdżających pojazdów wroga;
  • Do it (defecate) - nakazuje zwierzęciu wypróżnić się. Mimo pozorów zdolność ta jest całkiem użyteczna - lekkie pojazdy oraz postaci ślizgają się na odchodach, przez co łatwiej je wyeliminować.

D-Dog

Pies to jeden z najprzydatniejszych towarzyszy, wartościowy zwłaszcza w misjach wymagających dyskrecji oraz poszukiwawczych. Jego pasywna umiejętność pozwala na wykrywanie wszystkich postaci w promieniu 100 metrów - wliczając w to zakamuflowanych przeciwników oraz jeńców znajdujących się w budynkach (węch działa także przez ściany). Zwierzę nie dysponuje co prawda zbyt dobrymi zdolnościami aktywnymi, ale jako zwiadowca jest absolutnie niezastąpiony - i to praktycznie przez całą grę.

Sposób pozyskania: z psem zaprzyjaźnisz się bardzo szybko - spotkasz go na początku którejś z misji fabularnych 3: A Hero's Way, 4: C2W lub 5: Over the Fence. Kiedy usłyszysz szczekanie, podejdź do jego źródła, a znajdziesz jednookiego szczeniaczka. Porwij go przy pomocy urządzenia Fulton, a po zaliczeniu kilku następnych misji głównych lub pobocznych zwierzę zdąży podrosnąć i stanie się twoim towarzyszem.
Ekwipunek: poza skórkami o charakterze estetycznym, psu można przypisać jeden z trzech strojów, które wpływają na jego odporność oraz modyfikują działanie jednej z jego umiejętności aktywnych.
Umiejętność pasywna: wykrywanie postaci, ładunków wybuchowych, zwierząt oraz roślin w promieniu 100 metrów.
Umiejętności aktywne: lista jest dość długa, ale zdolności są do siebie dość podobne:

  • Whistle (call) - gwizd słyszalny tylko dla psa, przywołujący go do bohatera;
  • Wait - rozkaz nakazujący psu pozostanie w miejscu. Piechota wroga, która natknie się na zwierzę, zatrzyma się na chwilę aby je przepędzić;
  • Do it - w zależności od wybranego stroju, pies może odwrócić uwagę wybranego wroga, ogłuszyć go lub poważnie zranić. W dwóch ostatnich przypadkach stojący w pobliżu przeciwnicy otworzą ogień do zwierzaka;
  • DD (call) - podobnie jak w przypadku gwizdu, przywołuje psa do głównego bohatera;
  • Bark - szczekanie przykuwa uwagę wrogów, co może skłonić ich do opuszczenia dotychczasowej pozycji.

Quiet

Kobieta-snajper to towarzyszka, do której trzeba się nieco przyzwyczaić. Przez większość czasu znajduje się z dala od Big Bossa, zajmując korzystne dla siebie lokacje (na ogół wzniesienia) i celując do najbliższych wrogów. Pozycję zmienia dopiero po zlikwidowaniu wszystkich przeciwników w okolicy lub po wydaniu specjalnego rozkazu za pośrednictwem urządzenia iDroid: Missions -> Buddy Support -> Quiet (Attack).

Jako strzelec wyborowy, Quiet znakomicie sprawdza się podczas eliminowania wrogiej piechoty i zaznaczania pojedynczych przeciwników. W zależności od wybranego ekwipunku, pociski mogą być zabójcze, lub tylko usypiać przeciwników. Karabin Quiet nie dysponuje jednak tłumikiem, przez co każdy strzał powoduje zamieszanie w szeregach wroga: wojacy rozbiegają się na wszystkie strony i szukają osłon. Zraniona przez atakujących żołnierzy, dziewczyna zwykle przemieszcza się na nową pozycję.

Quiet jest opcjonalnym towarzyszem - może dołączyć do Diamond Dogs po misji 11: Cloacked in Silence (pod warunkiem, że jej wówczas nie zabiłeś). Dziewczyna jest także jedynym kompanem, który może opuścić Big Bossa: jeśli po zaliczeniu misji 43: Shining Lights, Even in Death spełniłeś kilka specjalnych warunków, odblokujesz zadanie Side Ops 150: Secure Quiet, a następnie misję fabularną 45: A Quiet Exit. W tym momencie kobieta przestanie być dostępna jako towarzysz. Istnieje jednak nietypowy sposób na odzyskanie Quiet jako towarzysza broni. Po siedmiokrotnym przejściu misji 11: Cloacked in Silence dziewczyna będzie ponownie dostępna jako kompan Big Bossa.

Umiejętności Quiet warto wykorzystać przede wszystkim w misjach, w których pojawiają się oddziały Skulls - dziewczyna bez problemu radzi sobie z tymi elitarnymi oddziałami, przez co Big Boss może skupić się na ucieczce oraz regenerowaniu zdrowia. Ponadto warto wspomnieć, że w drugim akcie gry pojawiają się misje oznaczone symbolem „[Total Stealth]". W ich trakcie wykrycie Big Bossa przez przeciwników kończy się natychmiastową przegraną - działania Quiet nie są w nich jednak traktowane jako wszczęcie alarmu, przez co nie przerywają zadania.

Sposób pozyskania: aby przyłączyć Quiet, musisz pokonać ją w pojedynku snajperskim w misji fabularnej 11: Cloacked in Silence (uważaj, aby nie zabić jej podczas cutscenki!).
Ekwipunek: dziewczyna dysponuje kilkoma strojami o czysto estetycznym charakterze. Poza tym da się także wynaleźć dla niej kilka karabinów snajperskich - zarówno na ostrą amunicję, jak i z pociskami usypiającymi.
Umiejętność pasywna: automatyczne poszukiwanie i zaznaczanie aktualnie namierzonego przeciwnika.
Umiejętności aktywne: wszystkie zdolności Quiet mają charakter bojowy:

  • Fire - po krótkiej chwili oddaje strzał w kierunku aktualnie oznaczonego celu;
  • Take Aim - celuje w stronę aktualnie oznaczonego celu, ale nie strzela do momentu, w którym Big Boss sam nie otworzy ognia;
  • Cover Me/Cease Cover - Quiet samodzielnie wybiera cele i eliminuje je (niestety zdarza jej się strzelać do ciężkich pojazdów, którym nie jest w stanie nic zrobić);
  • Shoot This (Grenade Ricochet) - wystrzeliwuje granat w stronę najbliższego wroga.

D-Walker

Tego towarzysza pozyskasz w ostatniej kolejności - pojawia się dopiero po zaliczeniu misji fabularnej 13: Pitch Dark. Jest o tyle nietypowy, że nie działa przy nim mechanika więzi [Bond Level] - wszystkie funkcje urządzenia odblokowuje się poprzez wynajdywanie nowych ulepszeń w Mother Base.

Dobierając odpowiedni sprzęt, można z łazika stworzyć zarówno potężną i prawie niezniszczalną machinę do zabijania, jak również sprawnego zwiadowcę potrafiącego samodzielnie identyfikować cele i strzelać urządzeniami Fulton na spore dystanse.

Ze względu na dostępne ulepszenia, D-Walker jest zdecydowanie najbardziej uniwersalnym ze wszystkich towarzyszy. Z drugiej strony odblokowanie wszystkich jego funkcji zajmuje sporo czasu i pochłania gigantyczne ilości pieniędzy. Maszyna jest nieco wolniejsza od konia D-Horse i dysponuje gorszą zwrotnością (zwłaszcza w trybie sprintu na łyżworolkach), ale jej potencjał jest na tyle duży, że warto w nią zainwestować.

Wyposażenie łazika dostosowuje się nie w trakcie odprawy (jak w przypadku pozostałych towarzyszy), lecz za pośrednictwem urządzenia iDroid. W zakładce Mother Base należy wybrać opcję Customize, a następnie kliknąć na Buddy Equipment.

Sposób pozyskania: pojawia się automatycznie po wykonaniu misji fabularnej 13: Pitch Dark (towarzyszy temu osobna animacja).
Ekwipunek: D-Walker dysponuje najszerszym wachlarzem ulepszeń ze wszystkich towarzyszy. Można nie tylko polepszyć jego statystyki, ale także wyposażyć w zaawansowaną broń (zabójczą lub usypiającą) oraz dodatkowy sprzęt dodający premie pasywne oraz nowe funkcje. Najbardziej przydaje się rozszerzenie umożliwiające wykrywanie postaci (podobne do węchu psa D-Dog) oraz wyrzutnia balonów Fulton.
Umiejętność pasywna: zależna od ulepszeń
Umiejętności aktywne: domyślnie istnieje tylko jedna:

  • Whistle (D-Walker) - przywołuje urządzenie do Big Bossa.

Następnie: Metal Gear Solid 5 - Forward Operating Base (FOB)

Powrót do spisu treści: Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain - Poradnik, Solucja - opis przejścia, wszystkie misje i sekrety

Read this next