Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Horizon Forbidden West to next-genowe doświadczenie na PS4 - analiza Digital Foundry

„Starannie wybrane kompromisy”.

Zaprzyjaźniona redakcja Digital Foundry poddała analizie Horizon Forbidden West w wersjach PlayStation 4, PS4 Pro i PS5.

Eksperci zwracają uwagę na liczbę poprawek i usprawnień względem poprzedniej odsłony serii oraz na wysoką jakość wydania PlayStation 4.

Produkcja nawet na sprzęcie poprzedniej generacji utrzymuje stabilne 30 klatek na sekundę - przy identycznym poziomie detali na obu modelach PS4.

Różnicą jest rozdzielczość wyświetlania obrazu: dynamiczne 1080p na PS4 oraz 1800p w trybie CBR (renderowanie połowy pikseli i skalowanie obrazu do docelowego formatu) na PS4 Pro.

PlayStation 5
PlayStation 4 Pro
PlayStation 4
Te same sceny z Horizon Forbidden West, uchwycone na różnych konsolach PlayStation. Zalecamy przełączanie się między widokami pełnoekranowymi, dla zobaczenia największych różnic.
PlayStation 5
PlayStation 4 Pro
PlayStation 4
Te same sceny z Horizon Forbidden West, uchwycone na różnych konsolach PlayStation. Zalecamy przełączanie się między widokami pełnoekranowymi, dla zobaczenia największych różnic.
PlayStation 5
PlayStation 4 Pro
PlayStation 4
Te same sceny z Horizon Forbidden West, uchwycone na różnych konsolach PlayStation. Zalecamy przełączanie się między widokami pełnoekranowymi, dla zobaczenia największych różnic.
PlayStation 5
PlayStation 4 Pro
PlayStation 4
Te same sceny z Horizon Forbidden West, uchwycone na różnych konsolach PlayStation. Zalecamy przełączanie się między widokami pełnoekranowymi, dla zobaczenia największych różnic.
PlayStation 5
PlayStation 4 Pro
PlayStation 4
Te same sceny z Horizon Forbidden West, uchwycone na różnych konsolach PlayStation. Zalecamy przełączanie się między widokami pełnoekranowymi, dla zobaczenia największych różnic.
PlayStation 5
PlayStation 4 Pro
PlayStation 4
Te same sceny z Horizon Forbidden West, uchwycone na różnych konsolach PlayStation. Zalecamy przełączanie się między widokami pełnoekranowymi, dla zobaczenia największych różnic.

W porównaniu z PS5, największe różnice w jakości grafiki obejmują między innymi ograniczenie szczegółów geometrii terenu, rzadszą roślinność i uproszczone cieniowanie zieleni, a także niższy zasięg rysowania obiektów oraz niższą rozdzielczość tekstur.

Dziennikarze zaznaczają, że chociaż może to brzmieć jak znaczne okrojenie produkcji, to w praktyce są to starannie wyselekcjonowane obszary do kompromisów, a uproszczenie tych elementów nie wpływa na odbiór gry.

Wiele efektów cząsteczkowych, jak woda, zostało znacząco poprawionych od czasu Horizon Zero Dawn. PS5 zapewnia najwyższą jakość, ale różnicę widać nawet na bazowym PS4.

Specjaliści zaznaczają, że - w porównaniu do Horizon Zero Dawn - nowa odsłona przygód Aloy zapewnia znaczącą poprawę w mechanikach rozgrywki i w jakości grafiki.

Najbardziej rzuca się w oczy usprawniona animacja postaci - twórcy najprawdopodobniej korzystali z systemu motion capture nie tylko w przerywnikach filmowych, ale również dla postaci tła.

Z tytułu usunięto wiele przypadłości gier z otwartym światem, które dotknęły również poprzednią odsłonę. Według Digital Foundry, „Forbidden West wygląda jak gra z otwartym światem dla ludzi, który nie lubią gier z otwartym światem”. Dla przykładu, ograniczono liczbę aktywności pobocznych i nie są one wymagane do postępów w fabule.

PlayStation 5 tryb jakości
PlayStation 5 tryb wydajności
Spojrzenie na tryby rozdzielczości i jakości w wydaniu PS5. Chociaż różnice mogą wydawać się niewielkie, to w praktyce mamy do czynienia ze znaczącą poprawą w trybie jakości.
PlayStation 5 tryb jakości
PlayStation 5 tryb wydajności
Spojrzenie na tryby rozdzielczości i jakości w wydaniu PS5. Chociaż różnice mogą wydawać się niewielkie, to w praktyce mamy do czynienia ze znaczącą poprawą w trybie jakości.
PlayStation 5 tryb jakości
PlayStation 5 tryb wydajności
Spojrzenie na tryby rozdzielczości i jakości w wydaniu PS5. Chociaż różnice mogą wydawać się niewielkie, to w praktyce mamy do czynienia ze znaczącą poprawą w trybie jakości.
PlayStation 5 tryb jakości
PlayStation 5 tryb wydajności
Spojrzenie na tryby rozdzielczości i jakości w wydaniu PS5. Chociaż różnice mogą wydawać się niewielkie, to w praktyce mamy do czynienia ze znaczącą poprawą w trybie jakości.
PlayStation 5 tryb jakości
PlayStation 5 tryb wydajności
Spojrzenie na tryby rozdzielczości i jakości w wydaniu PS5. Chociaż różnice mogą wydawać się niewielkie, to w praktyce mamy do czynienia ze znaczącą poprawą w trybie jakości.
PlayStation 5 tryb jakości
PlayStation 5 tryb wydajności
Spojrzenie na tryby rozdzielczości i jakości w wydaniu PS5. Chociaż różnice mogą wydawać się niewielkie, to w praktyce mamy do czynienia ze znaczącą poprawą w trybie jakości.

Jeśli gracz zamierza się skupić jedynie na wykonywaniu misji głównych, jest to w pełni możliwe - chociaż tytuł wymaga konkretnego poziomu postaci do rozpoczęcia niektórych zadań. Same side-questy znacząco rozbudowano, dzięki czemu nie wydają się sztucznie wydłużać czasu rozgrywki.

Świat Zakazanego Zachodu tętni życiem również dzięki poprawionemu działaniu flory. Roślinność dynamicznie reaguje na wiatr i kontakt z bohaterką (sama siła wiatru jest teraz losowa). Podobnie trawa, śnieg i piasek poruszają się lub deformują w oparciu o ruch postaci, maszyn i zwierząt.

Czasy ładowania znacznie skrócono na PS5, co jest przydatne do szybkiej podróży. Ponieważ wydanie na nowszą platformę zawiera bogatszy w detale świat, różnica jest jeszcze bardziej imponująca.

Z sześciu „pór dnia” do dwunastu rozszerzono również podział cyklu dobowego, co zapewnia większą różnorodność rutyn postaci niezależnych i efektów świetlnych. Wydaje się także, że zwiększono częstotliwość próbkowania obrazu, co przekłada się na dokładniejsze efekty post-processingu.

Według dziennikarzy, Horizon Forbidden West prezentuje jeden z najładniejszych wizualnie i szczegółowych otwartych światów, jakie do tej pory widzieliśmy w grach. Pomimo wysokiej jakości konwersji na PlayStation 4, Digital Foundry zaleca rozgrywkę na PS5, głównie ze względu na wyższy poziom efektów wizualnych oraz znacznie krótsze czasy ładowania.

O autorze

Awatar Maciej Żbik

Maciej Żbik

News Writer

Maciek interesuje się technologią od momentu, kiedy zepsuł swój pierwszy komputer. Szczególnie pasjonuje go elektronika z lat 90. i 80. Miłośnik anime oraz majsterkowicz-samouk.

Komentarze

More Artykuły

Najnowsze artykuły