Skip to main content
Jeśli klikniesz link i dokonasz zakupu, możemy otrzymać małą prowizję. Zobacz politykę redakcyjną.

Horizon Forbidden West - Napad maszyn: jak grać, zasady

Podstawy gry w Napad maszyn.

Napad maszyn to popularna rozrywka w świecie gry Horizon Forbidden West. Stworzona przez Tenakthów planszówka przypomina nieco szachy, jednak z większą liczbą zmiennych, na które trzeba zwracać uwagę.


Na tej stronie:


Podstawy

W rozgrywce Napadu bierze udział dwóch graczy. Naszym celem jest strącić z planszy wszystkie figury przeciwnika lub zdobyć siedem punktów zwycięstwa (1), przyznawanych za zdejmowanie z planszy różnych bierek oponenta.

Przed rozpoczęciem gry obie strony dobierają z puli wszystkich posiadanych w kolekcji figur zestaw (2), który wykorzystają w danym pojedynku.

Każda figura posiada siłę określoną w punktach. Łączna siła naszej armii nie może przekroczyć 10 punktów. Co więcej, nie możemy jednocześnie umieścić na planszy więcej niż czterech sztuk jednej figury.

Każdą rozgrywkę zaczynamy od rozmieszczenia figur na wybranych polach (3). Nie możemy wykonać ruchu ani ataku, dopóki wszystkie nasze pionki nie znajdą się na polu bitwy.

Plansza, na której rozgrywamy partię, ma rozmiar 8×8 kwadratowych pól. Każde pole odpowiada jednemu z kilku rodzajów terenu (4,5,6), co zapewnia figurom różne bonusy lub kary. Szczegóły odnośnie rodzajów terenu opisujemy poniżej.

Każda figura posiada określoną liczbę punktów wytrzymałości (7) oraz punktów ataku (8).

To, ile zadamy danej figurze obrażeń, zależy od:

  • Różnicy siły ataku naszej figury do siły obrony pionka przeciwnika;
  • Właściwości terenu, na jakim stoi każda z bierek;
  • Specjalnych cech każdej z figur.

W każdej turze musimy wykonać dwa ruchy: przemieszczenie figury w obrębie określonego zasięgu lub atak. Dodatkowo, raz użytą w turze figurę możemy przeciążyć, aby wykonać dodatkowy ruch. Kosztuje to jednak dwa punkty wytrzymałości naszego pionka.

Dodatkową mechaniką jest tu sprint (9).

W pierwszym ruchu tury możemy przemieścić figurę dalej, niż pozwala na to jej zasięg, jednak tracimy wówczas drugi ruch.


Właściwości figur, opancerzenie i słabe punkty

Pionki dzielą się na różne rodzaje, dające im przewagę w konkretnych sytuacjach. Rozróżniamy następujące typy figur:

  • Maszyny walczące w zwarciu - uderzają w pierwszą figurę przeciwnika w zasięgu ataku;
  • Maszyny taranujące - uderzają w pierwszą figurę przeciwnika w zasięgu ataku. Spychają ją z pola i zajmują jej miejsce. Gdy bezpośrednio za spychaną maszyną znajduje się inna, ona też zostaje przesunięta i otrzymuje obrażenia;
  • Maszyny szarżujące - w ataku przemieszcza się na ostatnie pole swojego zasięgu, zadając obrażenia wszystkim figurom po drodze, włącznie z sojuszniczymi. Nie mogą zaatakować, jeśli ścieżka ataku nie kończy się na wolnym polu;
  • Maszyny strzelające - uderzają w najdalszą figurę przeciwnika w zasięgu ataku;
  • Maszyny latające - uderzają i przesuwają pierwszą maszynę w zasięgu ataku. Mogą ignorować kary od niektórych rodzajów terenu;
  • Maszyny przyciągające - atakują pierwszą maszynę w zasięgu i przyciągają ją o jedno pole do siebie. Jako jedyne mogą swobodnie przemieszczać się bo terenie bagiennym.

Dodatkowo, niektóre figury posiadają specjalne właściwości (10), których powinniśmy używać do zdobycia przewagi w walce.

Każda figura otoczona jest ze wszystkich czterech stron pancerzem. Miejsce, gdzie pancerz jest najsilniejszy, oznaczone jest na figurze kolorem niebieskim (11). Atak od tej strony zada przeciwnikowi mniej obrażeń. Istotną taktyką jest ustawianie własnych pionków w taki sposób, by atakować słabe punkty maszyn przeciwnika - kolor czerwony (12).

W przypadku, gdy siła ataku naszej figury jest równa lub niższa od siły ataku pionka przeciwnika, obie bierki zostają od siebie odsunięte i tracą po jednym punkcie wytrzymałości.


Rodzaje terenu i ich właściwości

Na planszy Napadu znajdziemy sześć rodzajów terenu:

  • Przepaść, kolor brązowy (13) - dostępny tylko dla maszyn latających i zabiera dwa punkty ataku;
  • Bagno, kolor niebieski (14) - zabiera jeden punkt ataku, a stanięcie na nim unieruchamia figurę na jedną turę;
  • Trawa, kolor jasnozielony (15) - podstawowy rodzaj terenu, który nie zapewnia żadnych modyfikatorów;
  • Las, kolor ciemnozielony (16) - dodaje jeden punkt do siły ataku;
  • Pagórki, kolor szary (17) - dodaje dwa punkty do siły ataku;
  • Góry, kolor biały (18) - dodaje trzy punkty do siły ataku.

Taktyczne rozmieszczenie pionków na optymalnych polach zapewnia znaczną przewagę w walce.

Poprzednio: Horizon Forbidden West - Droga do domu

Spis treści: Horizon Forbidden West - Poradnik, Solucja

Poprzednio: Horizon Forbidden West - Brzmienie metalu

Read this next