Wiedźmin 3: Dziki Gon Artykuły

Już w listopadzie tego roku ruszają zdjęcia do serialowego Wiedźmina - tak wynika z ostatnich przecieków na temat produkcji Netflixa. Choć doniesienie mówi, że aktorzy mają wejść na plan 5 listopada, to wciąż nie są znane nazwiska odtwórców postaci, a same castingi wciąż trwają. Plotka mówi o rozpoczęciu zdjęć na Węgrzech, a sami twórcy zapewniali, że serial będzie nagrywany w Europie Wschodniej.

Wiedźmin 3: Dziki Gon odniósł niesamowity sukces. To pierwsza gra z Polski, na którą cały świat zwrócił tak dużą uwagę. Geralt z Rivii stał się dzięki tej produkcji jedną z najbardziej rozpoznawalnych bohaterów gier - wiedźmin trafi nawet do bijatyki SoulCalibur 6.

ArtykułCD Projekt, targi E3 i Cyberpunk 2077 - szanse i zagrożenia

„Naszym celem jest robienie najlepszych gier na świecie.”

Wiemy już, że CD Projekt pojawi się na czerwcowych targach E3 w Los Angeles, a z nieoficjalnych informacji wynika, że studio zaprezentuje długo oczekiwany materiał z Cyberpunk 2077. To dla warszawskiej firmy jedno z najważniejszych wydarzeń od czasu premiery Wiedźmina 3.

Assassin's Creed Origins to jedno z największych pozytywnych zaskoczeń tego roku. Popularna seria miała swoje wzloty i upadki, ale narzucony wiele lat temu katorżniczy tryb wydawania kolejnych odsłon co roku przestał działać. Wystarczyła nieco dłuższa przerwa - dwa lata - by studia Ubisoftu stworzyły dopracowaną, ciekawą i znajdującą uznanie grę.

ArtykułTworząc Cyberpunk 2077 - rozmowa z autorem uniwersum

Mike Pondsmith o pierwszym spotkaniu z CD Projektem.

Sukces wydanej w 1988 roku papierowej gry fabularnej Cyberpunk przeniósł wydawnictwo R. Talsorian Games oraz jego szefa - Mike'a Pondsmitha - z pokoju w domu do wynajętego biura. Futurystyczne uniwersum zdominowało prace firmy w następnych latach. Powstawały kolejne dodatki, a wkrótce druga edycja - Cyberpunk 2020. Trzecia ukazała się w 2005 roku.

Wiedźmin 3 ukazał się dwa lata temu. Przygody Geralta zaskoczyły nawet największych sceptyków: CD Projekt przygotował ogromny, piękny i intrygujący świat, ze świetnymi bohaterami, doskonałymi dialogami i porządną fabułą. Od tego czasu żadnej innej grze wysokobudżetowej nie udało się choćby zbliżyć do poziomu realizacji polskiego przeboju.

Niemal na samym początku Wiedźmina 3 nasz bohater wkracza do karczmy w Białym Sadzie, rozpoczynając kolejny rozdział poszukiwań Yennefer. Właśnie tutaj po raz pierwszy pojawia się Gaunter O'Dimm. Na pierwszy rzut oka - zwykły bywalec przybytku, opisujący samego siebie jako „parszywy włóczęga”. Były sprzedawca luster wyjawia, że przylgnął do niego pseudonim Pan Lusterko lub też Szklany Człowiek.

Toussaint wygląda przepięknie na PC, ale nowa kraina z rozszerzenia Krew i Wino do Wiedźmina 3 dotychczas była tajemnicą na konsolach. Na korzyść PlayStation 4 i Xbox One przemawia nowa technika zarządzania pamięcią i ładowania danych, co w teorii powinno poprawić wydajność. Jak jest jednak w rzeczywistości i w porównaniu z komputerami osobistymi?

Nadchodzące rozszerzenie Krew i Wino do Wiedźmina 3 generuje jedne z najładniejszych widoków, jakie widzieliśmy na silniku REDengine 3, a osoby narzekające jeszcze na jakość oprawy z pierwszych zapowiedzi mogą poczuć się nieco lepiej. Akcja toczy się w bogatym w detale, kwiecistym Toussaint, ze stolicą pod niektórymi względami przypominającą Novigrad. W Dzikim Gonie miasto to służyło właśnie za jeden z głównych przykładów, jak zmieniła się wizja w porównaniu z trailerami. Czy CD Projekt znajdzie w Toussaint odkupienie?

ArtykułGraliśmy w Krew i Wino - fascynujące pożegnanie Wiedźmina 3

Dodatek jeszcze lepszy niż Serca z Kamienia?

Serca z Kamienia okazało się świetnym dodatkiem zapewniającym co najmniej kilkanaście godzin satysfakcjonującej przygody. Można było się spodziewać, że kolejne rozszerzenie Wiedźmina 3 będzie reprezentować ten sam poziom jakości. Jest jednak inaczej - Krew i Wino zapowiada się jeszcze lepiej.

Bang! Budzę się z głębokiego snu podczas pierwszej nocy w Szkole Wiedźminów, słysząc wybuchy na zamkowym dziedzińcu. Wiedźmińscy mistrzowie krzyczą, wchodząc po schodach i szeroko otwierają ciężkie drewniane drzwi do sali sypialnej, przepędzając resztki snu. Znajduję swój strój - liche, skórkowane spodnie i koszulę oraz brązową przeszywanicę - i zakładam go na siebie. Jest bardzo zimno.

ArtykułWirtualna rzeczywistość i nagrody Wiedźmina

Przegląd najciekawszych wydarzeń.

Włodarze Sony z pewnością czytają polską edycję Eurogamera. Wystarczyło trochę ponarzekać w zeszłym tygodniu na liczbę gier tworzonych z myślą o PlayStation VR, a na paryskim Games Week zostaliśmy uraczeni kilkoma prezentacjami tytułów wykorzystujących gogle wirtualnej rzeczywistości. Przypadek? Nie sądzę.

ArtykułGwiezdne testy i kamienne serca

Krótkie spojrzenie na miniony tydzień.

Cały świat z zapartym tchem czeka na debiut siódmego epizodu Gwiezdnych Wojen. Komercyjna machina towarzysząca filmowej premierze powoli się rozpędza, co zaobserwować może każdy, kto w ostatnim czasie odwiedził najbliższą galerię handlową - odzież i buty z podobiznami bohaterów Star Wars coraz częściej pojawiają się na półkach, a sklepy z zabawkami pękają wprost w szwach od zestawów klocków, maskotek i gier planszowych sygnowanych logiem sagi George'a Lucasa.

Aktualizacja 1.10 to największa z dotychczasowych łatek do Wiedźmina 3, obejmująca na PlayStation 4 około 15 GB danych. Lista ponad 600 zmian wymienia głównie błędy w zadaniach i mniejsze modyfikacje, bez poprawek w wydajności na konsolach. Każdy patch niesie jednak ze sobą spore oczekiwania w kwestii liczby klatek na sekundę - czy coś zmienia się w przypadku wersji 1.10?

ArtykułZa kulisami premiery Wiedźmina 3

O powstaniu i wydaniu gry.

Majowa premiera Wiedźmina 3 to z pewnością największe tego typu wydarzenie w historii polskich studiów deweloperskich. Dla nas, graczy w Polsce i miłośników prozy Sapkowskiego, gra CD Projektu to spełnienie marzeń. Jednak nie tylko my, w kraju, uważamy warszawską firmę za wyjątkowe miejsce, w którym rodzą się wyjątkowe rzeczy. Ciekawe jest także to, w jaki sposób odbierana jest działalność CD Projektu zagranicą.

Patch 1.08 do Wiedźmina 3 poprawia wydajność na konsolach

Wśród licznych zmian w opublikowanej w ubiegłym tygodniu aktualizacji 1.08 do Wiedźmina 3 znalazła się także wiele mówiąca pozycja: „poprawiono ogólną wydajność gry i usunięto problemy, które mogły pojawić się w aktualizacji 1.07”. Przypomnijmy: wcześniejszy patch pogorszył działanie gry u części osób, zwłaszcza przez wprowadzenie blokady 20 FPS na bagnach w wersji Xbox One, gdzie wcześniej notowano około 28 klatek na sekundę. Na szczęście nasze testy potwierdzają, że nowa łatka poprawia wydajność na konsolach.

Na sprzęcie Microsoftu oznacza to usunięte spadków do 20 FPS. Płynność działania przypomina bardziej tą z wersji 1.05, gdzie gra działała w bagiennej lokacji w przedziale 20-30 FPS. Innymi słowy, deweloperzy dotrzymali słowa, a wprowadzona blokada 20 FPS została zastąpiona zmienną, ale zawsze wyższą liczbą klatek na sekundę. Tym samym powraca też przewaga Xbox One nad PlayStation 4 w bardziej wymagających sekcjach - platforma Sony nadal nie pozbyła się tej samej blokady.

Jednak PS4 także zyskuje na 1.08. Konna przejażdżka przez Novigrad nadal generuje rzadkie zacinanie (nieobecne na Xbox One), ale zniknął stały spadek do 25 FPS na placu targowym, zauważalny w 1.07. Notujemy tutaj teraz 30 klatek na sekundę, a ogólna wydajność jest ponownie podobna do tej z wersji 1.05. Usunięto negatywne efekty i na dobrą sprawę powracamy do punktu wyjściowego.

Czytaj więcej...

Czy warto instalować konsolowy patch 1.07 do Wiedźmina 3?

Patch 1.07 to największa z dotychczasowych aktualizacji Wiedźmina 3, obejmująca na PlayStation 4 i Xbox One około 7,3 GB danych. Równie imponująca jest jednak lista zmian i poprawek, zawierająca między innymi oczekiwane schowki na przedmioty i alternatywny system animacji, z Geraltem szybciej reagującym na polecenia. Jednak - pomimo zapowiedzi - ulepszenie płynności działania gry nie jest widoczne na pierwszy rzut oka. Co więcej, w wielu przypadkach liczba klatek na sekundę jest niższa niż przed instalacją łatki. Tego się nie spodziewaliśmy.

Zacznijmy od Xbox One. Nasza analiza pokazuje, że sprzęt Microsoftu zachował przewagę nad konsolą Sony, ale przejście z 1.05 na 1.07 wprowadza też pewne zmiany na gorsze. Przejażdżka po Novigradzie obywa się bez większych spadków - tak jak poprzednio. Jednak już szybki galop po bagnie podczas deszczu to już całkiem inna historia.

Wygląda na to, że na Xbox One dodano metodę podwójnego buforowania z PS4 - podczas dużych spadków wydajności, liczba klatek na sekundę blokowana jest na 20 FPS. Oznacza to, że wskazania naszego wykresu są ogólnie niższe niż w 1.05, gdzie silnik nie był w ten sposób blokowany i osiągał wartości pomiędzy 20-30 FPS. W tym samym fragmencie bagien wynik na 1.07 może być teraz nawet o 8 klatek gorszy niż na poprzedniej łatce.

Czytaj więcej...

ArtykułKodeks poprawności Wiedźmina 3

Różnorodność kontra autentyczność.

Wśród wielu pozytywnych recenzji, zachwytów i wzruszeń związanych z Wiedźminem 3, pojawiły się też głosy krytyki, że produkcja CD Projekt RED nie jest idealna, bo dyskryminuje wszystkich, którzy nie urodzili się z białą skórą. Pytanie: czy aby na pewno?

Czy patch do Wiedźmina 3 poprawia wydajność na konsolach?

Aktualizacja 1.03 do Wiedźmina 3 powinna znaleźć się na dyskach twardych konsol, ponieważ poprawia płynność rozgrywki na PlayStation 4 i Xbox One w porównaniu z wydaniem premierowym. Łatka obejmuje 500 MB plików i wprowadza kluczową blokadę 30 FPS na sprzęcie Microsoftu, eliminując problemy z synchronizacją klatek. Jak poprawia się jednak ogólna wydajność?

Czym jest Digital Foundry?

Wyspecjalizowana komórka Eurogamer Network. Zajmuje się analizą gier pod kątem technicznym, oprawy graficznej i wydajności. Przygotowuje również testy i opinie na temat sprzętu. Zobacz wszystkie materiały Digital Foundry.

Czytaj więcej...

ArtykułCzego brakuje w Wiedźminie 3

Lista, lista, lista przebojów.

Każdy, kto ma okazję zagłębić się w świat Wiedźmina 3, z pewnością nie żałuje poświęconego czasu. To gra wielu możliwości. Zaczynamy przecież spokojnie, od Białego Sadu, a później świat potrafi przytłoczyć swym ogromem: wspaniałym scenariuszem, dialogami, walką i mnóstwem sekretnych, pięknych miejsc, o których nawet byśmy nie pomyśleli, że istnieją.

Na kilka tygodni przed E3 deweloperzy pracują w pocie czoła, przygotowując się na imprezę swojego życia. Doczekamy się nowych zapowiedzi, niespodzianek i oczekiwanych powrotów. W wielu przypadkach po raz pierwszy zobaczymy największe premiery tego i następnego roku. Można spodziewać się wspaniałych materiałów z PC i konsol, ale jednocześnie nie zabraknie na pewno pokazów, które w małym stopniu przypominać będą ostateczne wersje. Nawet przy najlepszych intencjach kwestia ta może boleśnie odbić się na wizerunku studia, o czym na własnej skórze przekonał się CD Projekt Red.

Digital FoundryAnaliza wydajności Wiedźmina 3

Testy wersji PS4 i Xbox One oraz ich mieszane wyniki.

Wiedźmin 3 to ogromny sukces wśród krytyków i jedna z najlepszych gier RPG obecnej generacji, pomimo kilku problemów natury technicznej. Jednak zarówno PlayStation 4, jak i Xbox One zaskakują w niektórych kwestiach, zwłaszcza w sferze wydajności. Osoby nadal zastanawiające się na wyborem wersji konsolowej możemy zapewnić, że oba systemy oferują identyczne szczegóły świata, cienie, oświetlenie i efekty przezroczystości. Inna jest rozdzielczość i - co ważniejsze - liczba klatek na sekundę.

Digital FoundryJak działa Wiedźmin 3 z premierową aktualizacją na Xbox One

AKTUALIZACJA: Wstępny test łatki 1.01 na PlayStation 4.

Aktualizacja (19.05.2015): Mieliśmy szansę przetestować aktualizację 1.01 na PlayStation 4 i możemy potwierdzić, że problemy z odtwarzaniem filmów - obecne na Xbox One - są dużo mniej zauważalne na sprzęcie Sony. Ustawienia grafiki wydają się być podobne na obu konsolach, ale - co ciekawe - na PS4 zastosowano najwyraźniej blokadę 30 FPS, co przekłada się na większą płynność obrazu niż w wersji Xbox One. Możemy także potwierdzić natywną rozdzielczość 1080p.

ArtykułCzy Wiedźmin 3 to gra z otwartym światem?

Mapa świata i dostępne krainy.

Wiemy już, że Wiedźmin 3 przedstawia intrygujący, barwny i bogaty świat, który odgrywa istotną rolę w całej przygodzie. Wątpliwości może budzić fakt, że nie wszędzie dotrzemy pieszo. Niektóre, znaczące obszary dostępne są tylko dzięki systemowi szybkiej podróży. Jak to działa? Czy w związku z tym Dziki Gon nie ma „otwartego świata”?

Zachwycający Wiedźmin 3. Graliśmy w demo, zobacz gameplay

Zrobiło mi się szkoda pracującego jako kowal krasnoluda. Spalono mu nie tylko kuźnię, ale przy okazji dom. Wytropiłem więc sprawcę i postanowiłem odprowadzić go do poszkodowanego. Podpalacz - niezbyt bystry młodzieniec - działał pod wpływem alkoholu; żałował tego, co zrobił. Krasnolud nie był jednak litościwy i oddał nieszczęśnika w ręce żołnierzy, którzy szybko powiesili chłopaka na drzewie.

Gdybym domyślił się takiego finału historii, zostawiłbym młodzika w spokoju. Nie domyśliłem się jednak - i to właśnie jest specyficzne piękno świata gry Wiedźmin 3: Dziki Gon.

Spędziliśmy z trzecią częścią serii CD Projektu prawie trzy godziny - w wersji na PlayStation 4. To niewiele jak na ogromną grę RPG z otwartym światem, choć przygotowane przez twórców demo nastraja do finalnego produktu bardzo optymistycznie.

Czytaj więcej...

ArtykułMagiczne, wiedźmińskie DLC

Dodatki przeznaczenia.

Pogadajmy o tym, co właśnie zrobił CD Projekt. Warszawskie studio „wycina” z Wiedźmina 3 określoną zawartość i zaoferuje ją w postaci szesnastu DLC. Gdy inne podmioty życzą sobie za tego rodzaju praktykę dodatkowe pieniądze, wszystkie cyfrowe mini-dodatki do Dzikiego Gonu będą udostępniane „za darmo”. Są tacy, którym się to nie podoba.

ArtykułWiedźmin 3: Dziki Gon - wszystko, co wiemy

Otwarty świat, powrót bohaterów z sagi, polowanie na potwory.

Najpopularniejszy wiedźmin świata powróci w trzeciej odsłonie uznanego cyklu od CD Projekt RED. Dziki Gon będzie „zakończeniem trylogii Geralta”, ale deweloperzy nie mają zamiaru porzucić uniwersum. Niewykluczone, że w przyszłości doczekamy się gry z nowym bohaterem.

Digital FoundryAnaliza techniczna Wiedźmina 3

Digital Foundry przygląda się silnikowi i planom studia, by wszystkich graczy traktować równo.

Kwalifikująca się do ścisłej czołówki pecetowych deweloperów firma CD Projekt Red znana jest z bezkompromisowego podejścia do swoich kolejnych projektów. Za przykład może posłużyć świetna wersja Wiedźmina 2 na Xboksa 360, w której twórcy nie ograniczyli się jedynie do przycięcia oryginalnego kodu, a przepisali go na nowo, wykorzystując zasoby konsoli do uwydatnienia w ich mniemaniu poprawionych aspektów graficznych gry. Skoro jednak Wiedźmin 3 powstaje jednocześnie na Xbox One i PlayStation 4, to czy i tym razem powinniśmy spodziewać się osobnej wersji, czy deweloperzy zrównają ze sobą edycje na wszystkie trzy platformy docelowe?

ArtykułPociąg pośpieszny opóźniony

Zalety i wady opóźnienia premiery Wiedźmina 3.

Przesunięcia w planach wydawniczych gier wysokobudżetowych to nie nowość. Wystarczy wspomnieć ubiegłoroczne opóźnienie GTA 5 czy choćby świeższy przykład - Watch Dogs studia Ubisoft Montreal. Wiedźmin 3 to z pewnością jedna z najbardziej oczekiwanych gier. Przełożenie premiery na luty otwiera przed twórcami nowe możliwości udoskonalenia projektu, ale stanowi też pewne zagrożenie.

ArtykułWiedźmin 3: Czym jest RPG nowej generacji?

Odpowiada zespół CD Projekt RED.

Robert Purchese, dziennikarz brytyjskiego Eurogamera, jakiś czas temu odwiedził warszawskie studio CD Projektu. Robert to wielki miłośnik fantasy i gier RPG, a Wiedźmin pozostaje jedną z jego ulubionych serii. To ciekawa perspektywa poobserwować, jak zagraniczni dziennikarze z zainteresowaniem przyglądają się produkcji gier w Polsce.

ArtykułPonowne spotkanie z Wiedźminem 3

Wrażenia z pokazu w Warszawie.

- Chcemy, by gracz w każdym momencie widział przed sobą kilka interesujących miejsc, które w jakiś sposób przyciągną jego uwagę - powiedział Marek Ziemak, producent rozgrywki i animacji w CD Projekt RED podczas prezentacji Wiedźmina 3 w Warszawie.

ArtykułWiedźmin 3: Świat, wybory i konsekwencje

Demonstracja gry podczas zamkniętego pokazu odsłoniła skalę wiedźmińskiego świata.

Podczas targów E3 na zamkniętym pokazie CD Projekt przedstawił dalsze fragmenty Wiedźmina 3. W rolę Geralta wcielili się sami twórcy i poprowadzili głównego bohatera przez mroźną krainę Skellige.

ArtykułCD Projekt RED: Nie unikniemy porównań Wiedźmina 3 ze Skyrimem

Czy polskie studio może już nawiązać bezpośrednią rywalizację z Bethesdą?

Dwa tygodnie temu w rozmowie z amerykańskim czasopismem Game Informer, Konrad Tomaszkiewicz z CD Projekt RED nie szczędził krytycznych uwag pod adresem The Elder Scrolls V: Skyrim. Wbrew pozorom, dla warszawskiego studia to jeden z przełomowych momentów w historii. Twórcy nie mają już kompleksów i zakładają ambitne cele. Czy mogą nawiązać bezpośrednią rywalizację z Bethesdą?

ArtykułGry na giełdzie

City Interactive i CD Projekt RED wygenerowały dla inwestorów gigantyczne zyski. Czy dla spółek wejście na parkiet było równie korzystne?

Produkcja gier może być dobrym biznesem. Wymagającym jest zawsze. Gdy deweloper gier wchodzi na odpowiednio wysoki poziom wtajemniczenia i zechce mierzyć się na światowym rynku w kategorii „gry najwyższej jakości” zazwyczaj pojawia się problem przyziemny - gotówka. Jednym ze sposobów jego pokonania jest podzielenie się biznesem z inwestorami giełdowymi.