Shadow of the Tomb Raider Poradniki

Shadow od the Tomb Raider - wszystkie krypty

Stroje i skarby ukryte w sarkofagach.

Krypty - podobniej jak grobowce - to lokacje niewymagane do ukończenia głównego wątku fabularnego. Warto jednak poświęcić kilka chwil na ich eksplorację. Krypty bowiem nie są tak rozległe jak grobowce i nie towarzyszy im rozwiązanie skomplikowanej zagadki. Natomiast nagrodą za ich ukończenie są stroje, które znajdują się w sarkofagach.

Shadow of the Tomb Raider - wyzwania

Zadania dodatkowe niezbędne do ukończenia gry na 100%.

Wyzwania to rodzaj dodatkowych zadań, jakie pojawiają się w trakcie gry. W każdej z większych lokacji pojawia się od jednego do kilku wyzwań. Najczęściej polegają na zebraniu (np. kwiatów) lub zniszczeniu (np. totemów) wybranych elementów znajdujących się w różnych miejscach.

Shadow of the Tomb Raider - sekrety i znajdźki: Misja San Juan

Dokumenty, relikty, płaskorzeźby, skrytki surwiwalowa i inne przedmioty do zebrania w San Juan.

Misja San Juan to ostatnia z większych lokacji, które zwiedzisz w grze. Centralnym jej punktem jest miasto, w którym mieści się rynek, cmentarz oraz biblioteka, gdzie rozgrywa się jedna z ostatnich zadań głównych (Misja San Juan) w grze.

Shadow of the Tomb Raider - krypty: Misja San Juan

Odnajdujemy wejście do krypty i docieramy do sarkofagu.

W San Juan znajduje się tylko jedna krypta. Wejście do niej jest ukryte. Odnajdziesz je, podczas wykonywania zadania pobocznego Na przekór. Zalecamy rozpoczęcie tego questa, gdyż znaczniki misji doprowadzą cię do celu.

Shadow of the Tomb Raider - sekrety i znajdźki: Ukryte Miasto - krypty

Dokumenty, relikty, płaskorzeźby i artefakty w kryptach w Paititi.

Do Ukrytego Miasta trafiamy w jednej z późniejszych misji w kampanii fabularnej, po zaliczeniu kilku zręcznościowych prób. Ukryte Miasto, czyli Paititi, to największa, zamieszkana lokacja, w której znajduje się najwięcej osób zlecających zadania, największa ilość kupców, a także ilość sekretów do odnalezienia.

Shadow of the Tomb Raider - sekrety i znajdźki: Ukryte Miasto - grobowce

Dokumenty, relikty, płaskorzeźby i artefakty w grobowcach: Ścieżka bitwy, Świątynia słońca, Starożytny akwedukt.

Do Ukrytego Miasta trafiamy w nieco dalszej części kampanii fabularnej. Jest to największa, zamieszkana lokacja, w której znajduje się najwięcej osób zlecających zadania, największa ilość kupców, a także ilość sekretów do odnalezienia.

Shadow of the Tomb Raider - grobowiec wyzwań: Świątynia słońca

Docieramy do grobowca, rozwiązujemy zagadki i zdobywamy skarb.

Grobowiec wyzwań Świątynia słońca to jedna z trzech tego typu lokacji w Ukrytym Mieście. Jest on pięknie usytuowany - wśród skał i drzew. Co ciekawe, znajduje się on - jako jeden z niewielu grobowców w grze - w osobnej lokacji, do którego prowadzi tylko jedno wejście.

Shadow of the Tomb Raider - grobowiec wyzwań: Ścieżka bitwy

Docieramy do grobowca, rozwiązujemy zagadki i zdobywamy skarb.

Ten grobowiec stawia przed graczem zupełnie inny typ wyzwania niż to, z którym miał do tej pory do czynienia. Dotarcie do skarbu prawie zawsze wiąże się z rozwiązaniem zagadki środowiskowej, składającej się z kilku etapów. A to należy przestawić mechanizmy w odpowiedniej kolejności, a to - znaleźć sposób, by sforsować barykady, a to - zniszczyć wejście do komnaty, gdzie czeka nagroda.

Shadow of the Tomb Raider - krypty: Ukryte Miasto

Docieramy do krypt, eksplorujemy je i zdobywamy skarby.

Opisywane poniżej krypty położone są w Ukrytym Mieście. Jak na największą lokację w grze przystało, znajdziesz w niej najwięcej znajdziek i sekretów, a także krypt. Twórcy gry zamieścili na terenie Ukrytego Miasta aż pięć tego typu zmagań.

Shadow of the Tomb Raider - sekrety i znajdźki: Cenotes

Zdjęcia, dokumenty, relikty, płaskorzeźby, monolity, plecaki i inne cenne przedmioty.

Do lokacji o nazwie Cenotes trafiamy w kampanii fabularnej, podczas wypełniania misji głównej o nazwie Oko węża. Jest to niezbyt dużych rozmiarów lokacja, w której znajduje się jednak sporo zakamarków.

Shadow of the Tomb Raider - sekrety i znajdźki: Kuwak Yaku

Zdjęcia, dokumenty, relikty, płaskorzeźby i inne cenne przedmioty.

Do Kuwak Yaku trafiamy w trakcie pierwszej części kampanii fabularnej, a konkretnie podczas wypełniania misji głównej o nazwie Gdzie radzą się bliźniaczki. Jest to pierwsza zamieszkana lokacja, do której Lara dotrze.

Shadow of the Tomb Raider - Na przekór

Misja poboczna: cmentarz, krypta i grobowiec w San Juan.

Jest to jedyna misja poboczna dostępna w regionie o nazwie Misja San Juan do której docierasz w końcowej części kampanii fabularnej. Jest to dość długie zadanie składające się z kilku etapów.

Shadow of the Tomb Raider - grobowiec wyzwań: San Cordoba

Docieramy do grobowca, rozwiązujemy zagadki i zdobywamy skarb.

Nie dosyć, że Cenotes to jedna z najpiękniejszych lokacji w grze, to jedyny grobowiec w niej położony również został zaprojektowany z pomysłem. Skarbu będziesz poszukiwał we wraku hiszpańskiego galeonu, który utknął w jaskini przed wiekami.

Shadow of the Tomb Raider - krypty: Kuwak Yaku

Docieramy do skarbów, rozwiązujemy zagadki i zdobywamy nagrody.

Kuwak Yaku to druga, po Peruwiańskiej puszczy, lokacja, w której znajdziesz krypty i grobowce. Na tej stronie opiszemy, jak pokonać wszystkie przeszkody, jak dotrzeć do sarkofagów, które czekają na Larę w kryptach, oraz jaki skarb się w nich znajduje.

Shadow of the Tomb Raider - Studia klasyczne

Misja poboczna: odnajdujemy malowidła i ratujemy dziewczynkę.

W celu rozpoczęcia kolejnej misji pobocznej w Ukrytym Mieście należy udać się na północną wysepkę (1), gdzie spotkasz dziewczynkę próbującą rozczytać znaki na monolicie.

Shadow of the Tomb Raider - Wdowie łzy

Misja poboczne: śledztwo, w którym ustalamy tożsamość zabójcy.

Jest to następna misja poboczna, którą możesz wykonać podczas pobytu w Ukrytym Mieście, do którego dotrzesz wraz z postępami w kampanii fabularnej.

Shadow of the Tomb Raider - Ku pokrzepieniu serc

Misja poboczna: Królewski Róg, Amulet Wybawcy, Łuk Czempionów.

Jest to jedno z zadań dodatkowych, które możesz rozpocząć podczas pobytu w Ukrytym Mieście. Aby je rozpocząć musisz udać się do Jaskini czaszki, czyli bazy rebeliantów, którą odblokujesz podczas jednej z misji głównej w kampanii fabularnej.

Shadow of the Tomb Raider - grobowiec wyzwań: Spojrzenie sędziego

Docieramy do grobowca, rozwiązujemy zagadki i zdobywamy skarby.

Opisywany poniżej grobowiec będzie prawdopodobnie pierwszym, na którego natkniesz się eksplorując Peruwiańską dżunglę. Jednak jeśli chciałbyś zwiedzić tę lokację od razu, po przybyciu do obozu Wrak samolotu, nie będzie to możliwe.

Shadow of the Tomb Raider - krypty: Peruwiańska dżungla

Docieramy do krypt, rozwiązujemy zagadki i zdobywamy nagrody.

Z pierwszymi kryptami, które będziesz mógł zwiedzić, zetkniesz się w lokacji Peruwiańska dżungla. Są one mnmiejsze niż grobowce, a do tego zagadki są łatwiejsze do rozwiązania. W kryptach będziesz więcej czasu spędzał na wspinaczce i odnajdywaniu drogi do celu.

Shadow of the Tomb Raider - Misja San Juan

Zadanie główne: biblioteka, droga krzyżowa, lustra, oddziały Trójcy, osuwisko.

W zadaniu głównym o nazwie Oberwanie chmury Lara, po przedarciu się przez kilka silnie strzeżonych posterunków, dotarła do rafinerii na polach naftowych Porvenir.

Shadow of the Tomb Raider - Oberwanie chmury

Misja główna: obozy wroga, dżungla, rafinera i walka ze śmigłowcem.

W poprzednim zadaniu głównym o nazwie Ostatni władca Lara wraz z Unuratu uciekły z więzienia, po czym dotarły na miejsce rytualnego złożenia ofiary.

Shadow of the Tomb Raider - Ostatni władca

Misja główna: ucieczka z więzienia, egzekucja, zagadka z pomnikiem, walka z wojownikami.

W poprzednim zadaniu głównym o nazwie Ku chwale rebelii Lara najpierw odkrywała miejsce położenia przywódczyni rebeliantów o imieniu Unuratu, a następnie musiała dostać się do więzienia i ją uwolnić.

Shadow of the Tomb Raider - Uratuj Hakana

Misja poboczna: Wstrzymanie wyroku.

Podczas wykonywania misji głównej o nazwie Ku chwale rebelii Lara zdobędzie strój gwardzistów, dzięki któremu może swobodnie poruszać się wśród wyznawców i wojowników brutalnego kultu.

Shadow of the Tomb Raider - Ku chwale rebelii

Misja główna: zdobywamy sprzęt wspinaczkowy i uwalniamy Unuratu.

W poprzednich zadaniach głównych, czyli w Oku węża oraz Gołymi rękoma, Lara zetknęła się z niebezpiecznymi przeciwnikami, którzy atakowali ją niemal na każdym kroku.

Shadow of the Tomb Raider - Gołymi rękoma

Misja główna: uciekamy przed potworami goniącymi Larę.

W poprzednim zadaniu głównym o nazwie Oko węża Lara dociera do jaskini, gdzie po raz pierwszy spotyka się z niebezpiecznymi osobnikami, próbującymi ją zabić.

Shadow of the Tomb Raider - Oko węża

Misja główna, w której natykamy się na potwory i rozwiązujemy zagadkę z kołami wodnymi.

W poprzednim zadaniu głównym o nazwie Ukryte Miasto Lara musiała sprostać próbie węża, a następnie uciec wojownikom, którzy próbowali ją zabić.

Shadow of the Tomb Raider - Znajdź kości Takiya

Misja poboczna: Kości zostały rzucone.

Jest to pierwsza z misji pobocznych, których rozwiązania możesz się podjąć po dotarciu do Ukrytego Miasta, w którym znajdziesz się w trakcie wykonywania zadania głównego o tej samej nazwie.

Shadow of the Tomb Raider - Ukryte Miasto

Misja główna, w której przechodzimy próbę węża i uciekamy wojownikom kultu.

W poprzednim zadaniu głównym o nazwie Droga do Ukrytego Miasta Lara musiała wziąć udział w trzech próbach: jaguara, pająka oraz orła.

Shadow of the Tomb Raider - Droga do Ukrytego Miasta

Misja główna, w której musimy sprostać trzem próbom: jaguara, pająka i orła.

W poprzedniej misji głównej o nazwie Droga żywych, Lara z Jonah musieli przejść przez dżunglę, pokonać oddział najemników i dotrzeć do wioski o nazwie Kuwak Yaku.

Shadow of the Tomb Raider - Gdzie radzą się bliźniaczki

Misja główna, w której docieramy do wioski Kuwak Yaku.

Po zakończeniu snu (zadanie o nazwie Dzielny wędrowiec), w którym Lara wróciła do przeszłości i przeżyła przygodę oraz śmierć ojca w rezydencji Croftów, główna bohaterka obudzi się nad ranem. Razem z Jonah trzeba ruszać w dalszą drogę.

Shadow of the Tomb Raider - Awaryjne lądowanie

Misja główna, Peruwiańska dżungla, walka z jaguarem i zagadka z mostem.

Jest to kolejna misja główna, która rozpocznie się po zakończeniu zadania fabularnego o nazwie Księżyc łowcy, w której Lara musiała przebrnąć przez miasto zalane wodą.

Shadow of the Tomb Raider - Głowa nad wodą

Misja główna, w której przedzieramy się przez zalane miasto.

W poprzednim zadaniu głównym, czyli misji Księżyc łowcy, Lara musiała przejść przez naszpikowane pułapkami ruiny i rozwiązać zagadkę związaną z piramidą i ruchomymi platformami.

Shadow of the Tomb Raider - Dzielny wędrowiec

Misja główna, w której wcielamy się w młodą Larę.

Zadanie to ma charakter wspomnieniowy i rozpocznie się automatycznie po zakończeniu poprzedniej misji o nazwie Awaryjne lądowanie, a konkretnie po tym, jak Lara rozpocznie z Jonah rozmowę przy rozpalonym ognisku.

Shadow of the Tomb Raider - Księżyc łowcy

Docieramy do ruin oraz piramidy i rozwiązujemy zagadkę z platformami.

W poprzedniej misji najpierw odwiedziliśmy miasteczko w trakcie festiwalu, gdzie śledziliśmy Domingueza, a potem uczyliśmy się Larą skakać po skałach oraz korzystać z czekanów i liny.

Shadow of the Tomb Raider - W cieniu

Śledzimy Domingueza i używamy noża, łuku i czekana.

Po zakończeniu dość długiej scenki, pokazującej ucieczkę z walących się ruin po dotarciu do lokacji z artefaktem, trafisz do miasteczka, w którym trwa wieczorna zabawa.

Shadow of the Tomb Raider - poziomy trudności

Dostosuj parametry walki, eksploracji i zagadek do własnych możliwości.

Nowy Tomb Raider oferuje kilka poziomów trudności związanych z trzema elementami: walką, eksploracją i zagadkami. Każdy z nich można ustawiać w menu opcji w dowolnym momencie i niezależnie od pozostałych.

Shadow of the Tomb Raider - Poradnik, Solucja

Opis przejścia, znajdźki i sekrety, artefakty, crafting i porady ogólne.

Witamy w solucji i poradniku do Shadow of the Tomb Raider. W naszej publikacji znajdziesz informacje pozwalające w pełni cieszyć się grą. Oprócz opisu przejścia misji głównych i zadań dodatkowych, opisaliśmy także wszystkie sekrety oraz znajdźki. Nie zabrakło też porad ogólnych i wiadomości związanych z samą mechaniką gry.

Shadow of the Tomb Raider - jak walczyć

Poznaj sposoby prowadzenia działań wojennych.

Podobnie, jak w poprzednich odsłonach Tomb Raidera, również i tym razem w grze ważną rolę odgrywają starcia z przeciwnikami. W zależności od doświadczenia gracza można wpływać na jej poziom trudności, jednak niemożliwe jest całkowite jej uniknięcie. Dlatego warto zapoznać się z kilkoma przydatnymi informacjami, dzięki którym wychodzenie ze starć obronną ręką może stać się łatwiejsze.