Grand Theft Auto 5 Artykuły

GTA 5 to bez dwóch zdań gra wyjątkowa, a nawet coś więcej - to niepowtarzalne zjawisko. Produkcja ukazała się w 2013 roku i odniosła sukces, ale nawet dziś bije rekordy popularności. W sumie sprzedano już ponad 90 milionów egzemplarzy.

ArtykułDlaczego wciąż warto zagrać w GTA 5

Jeżeli jeszcze tego nie zrobiliście.

O kampanii fabularnej w grze Rockstara powiedziano już chyba wszystko. Lepsze było San Andreas, mroczniejsza z kolei „czwórka”, a postacie lepiej zarysowane w Vice City. Z każdym z tych stwierdzeń można się zgadzać lub nie, lecz co do jednego zgodzą się chyba wszyscy - GTA 5 to najsolidniej rozwijana przez twórców odsłona serii.

W końcu. Osiemnaście miesięcy po premierze Grand Theft Auto 5 na sprzęcie poprzedniej generacji, możemy zwiedzić Los Santos w 60 klatkach na sekundę na PC. Wersje PlayStation 4 i Xbox One oferowały już rozdzielczość 1920×1080, ale na komputerach osobistych pojawia się sporo dodatkowych opcji, wsparcie dla 4K, kolejne efekty graficzne i większy zasięg widzenia. Ale czy gra jest dobrze zoptymalizowana?

ArtykułPięć kontrowersyjnych momentów w historii Grand Theft Auto

Szokowanie to nie nowość dla największej serii na rynku gier.

Wojny gangów, pościgi policyjne i zabójstwa na zlecenie nigdy nie były niczym nowym dla serii Grand Theft Auto (czy dla branży rozrywki w ogóle). Jednak rodziców zdaje się oburzać, że ich pociechy mogą wcielić się w przestępców i skazańców.

Aktualizacja (03.04.2015): Studio Rockstar opublikowało łatkę 1.10 dla Grand Theft Auto 5, obiecując rozwiązanie problemów graficznych w kampanii i w GTA Online. Po pobraniu patcha na PlayStation 4 możemy potwierdzić, że przywrócono efekty parallax occlusion i - bazując na wstępnych testach - udało się zachować wzrost wydajności wprowadzony w wersji 1.09.

ArtykułZa kulisami Rockstar North

Eurogamer rozmawia z byłymi deweloperami studia, które lubi działać w skryciu.

Rzadko mamy okazję rozmawiać z pracownikami Rockstara. Poza współzałożycielami - Samem i Danem Houserem - tajemnicza firma stojąca za ogromnymi tytułami z serii Grand Theft Auto słynie z zasłony milczenia. Niewiele osób w oddziałach tego studia przekazuje jakiekolwiek informacje.

Dzień 18 listopada wypadł dla Digital Foundry nieco wcześniej, dając nam okazję do sprawdzenia wydajności i ogólnej jakości GTA 5 na Xbox One. Zgodnie z obietnicami, Rockstar zapewnił natywną rozdzielczość 1080p, zasadniczo trzymając się także celu na poziomie 30 klatek na sekundę, co stanowi znaczną poprawę względem poprzedniej generacji. Liczne zmiany w odświeżonej wersji są znaczące i warte uwagi, ale nasze pierwsze testy ujawniają mistrzowsko przygotowany remaster z interesującymi funkcjami, a nie dogłębną zmianę projektu, by wykorzystać wszystkie moce nowych konsol.

Analiza techniczna trailera GTA 5 na PS4

Digital FoundryAnaliza techniczna trailera GTA 5 na PS4

Digital Foundry porównuje nagranie z wersją na PS3 i wyciąga intrygujące wnioski.

Rockstar Games zazwyczaj omija E3 szerokim łukiem, ale w tym roku firma zdecydowała się wykorzystać targi, by zapowiedzieć tak długo oczekiwaną next-genową wersję Grand Theft Auto 5, która jesienią trafi na PlayStation 4, Xbox One i pecety. W trwającym niewiele ponad minutę zwiastunie zobaczyliśmy liczne scenerie z gry ilustrujące zmiany w oprawie graficznej.

Przyznajemy, że w pierwszej chwili sami nie wiedzieliśmy, czego się spodziewać, ale im dłużej oglądaliśmy trailer, tym bardziej oczywiste stawało się, że Rockstar szykuje coś więcej, niż zwykłą konwersję z podbitą rozdzielczością. Zestawiwszy zaprezentowany materiał z nagraniami z PS3, doszliśmy do wniosku, że studio dokonało znaczących zmian w swojej produkcji. Rockstar utrzymuje, że materiał pochodzi z PS4. Skoro tak, to postanowiliśmy zestawić go z trailerem opublikowanym na YouTube, na kanale GTA Series Videos, którego twórcy oszczędzili nam, nawiasem mówiąc, mnóstwo pracy (ich trailer - zrekonstruowany na PS3 - zamieściliśmy w dalszej części artykułu).

Pierwsze, co rzuca się w oczy, to jak bardzo twórcy ożywili świat gry. Widzimy wzmożony ruch samochodowy i znacznie więcej przechodniów w porównaniu do wersji na sprzęty poprzedniej generacji - już to wystarczy, by całkowicie odmienić miejską scenerię. Również inne elementy otoczenia podciągnięto pod nowe sprzęty - woda wygląda znacznie bardziej realistycznie, drzewa opracowano niemalże od podstaw, nadając im dużo okazalszy wygląd, a niegdyś gołe połacie ziemi porosły bujną trawą. Jeszcze bardziej imponuje fakt, że cała ta roślinność reaguje w realistyczny sposób na zachowanie osób i pojazdów. Wisienką na torcie są nowe gatunki dzikich zwierząt nadające obszarom wiejskim więcej dynamizmu.

Czytaj więcej...

ArtykułNapisy końcowe GTA 5

Parę słów o zakończeniu gry.

Uwaga, spoilery! W cyklu „Napisy końcowe” przyglądamy się zakończeniu gry. Z oczywistych względów niniejszy tekst zawiera szczegóły fabuły. Jeśli jeszcze nie ukończyłeś wątku głównego GTA 5, odradzamy lekturę.

ArtykułNad czym teraz pracuje Rockstar?

Jest „kilka” możliwości.

GTA 5 bije rekordy sprzedaży. Gra wciąż wymaga poprawek, a przed nami premiera równie gorąco oczekiwanego trybu multiplayer. Tymczasem studia należące do Rockstar Games pracują nad nowymi projektami.

ArtykułRelacja z pokazu GTA V w Polsce

Gigantyczny teren działań, skoki między bohaterami i złożone misje.

W poniedziałek odbył się w Warszawie zamknięty pokaz GTA V dla mediów. Prezentacja, którą poprowadził Federico Clonfero ze studia Rockstar Games, opierała się na fragmencie pokazywanym od jakiegoś czasu w różnych zakątkach świata.

ArtykułGTA V: Relacja z prezentacji gry

„Podczas skoku ze spadochronem zobaczyłem sporo miejsc, które chciałbym odwiedzić.”

Nasz kolega z niemieckiej redakcji Eurogamera miał okazję wziąć udział w prezentacji Grand Theft Auto V w siedzibie studia Rockstar. Poniżej najciekawsze fragmenty obszernej relacji.

ArtykułGTA V - Zapowiedź

„Chcemy mieć pewność, że gracz dobrze się bawi. Bycie pasażerem nikomu się nie podoba.”

Ogłoszenie nowej części serii Grand Theft Auto zawsze wywołuje poruszenie. Twórcy przez długi czas ostrożnie dozują informacje, by później, kilka miesięcy przed premierą, zaskoczyć oryginalnymi pomysłami. Fabuła, miasto, pojazdy i grafika - to elementy, które tradycyjnie zmieniają się i udoskonalają z każdą kolejną odsłoną. Tym razem studio Rockstar odważyło się jednak na prawdziwy eksperyment. W GTA V pokierujemy nie jedną, lecz trzema postaciami. Jednocześnie.