Fallout 4 Artykuły

Fallout 4 doczekał się aktualizacji na konsoli PS4 Pro. Łatka znana jako 1.14 lub 1.9 wprowadza natywną rozdzielczość 1440p, rozszerzony zakres rysowania obiektów oraz lepsze efekty promieni słońca. W porównaniu z bazowym PlayStation 4 wyższa jest też płynność działania, choć nadal nie jest to stałe 30 klatek na sekundę. Do tego pewna sztuczka: jeśli nie zainstalujemy łatki i włączymy sam tryb turbo, osiągniemy wydajność wyższą niż ta zapewniana przez oficjalny patch. W takim przypadku tracimy oczywiście inne korzyści związane ze wsparciem PS4 Pro.

Mody dotarły na konsole, opuszczając swoje standardowe środowisko, czyli PC. Eksperyment z projektami graczy na Xbox One trwa jednak w najlepsze, z 800 pozycjami do pobrania: zmiany w grafice, efekty dźwiękowe, a nawet kolejne misje. Posiadacze PlayStation 4 muszą poczekać jeszcze kilka tygodni. Przeniesiono już sporo pomysłów z komputerów - nie bez pewnych kontrowersji - ale w jakim stopniu modyfikacje wpływają na oprawę i płynność działania gry?

Najnowsze DLC do Fallout 4 - Far Harbor - nie działało zbyt płynnie na PlayStation 4, najczęściej w okolicach 20 FPS, ale ze spadkami do 15 klatek na sekundę. Bethesda przygotowała jednak nietypową aktualizację: należy usunąć dodatek z dysku konsoli i pobrać go ponownie. Nasze testy potwierdzają, że nowa wersja znacząco poprawia sytuację - ale nie bez pewnych „skutków ubocznych”.

Posiadacze PlayStation 4 donoszą, że najnowsze DLC do Fallout 4 - Far Harbor - generuje spadki, które nie pojawiają się w głównej kampanii. Bazując na dwóch godzinach testów możemy potwierdzić, że problemy faktycznie występują. Po zainstalowaniu łatki 1.6, wejście do leśnych obszarów to poziom 20 klatek na sekundę - lub mniej. Far Harbor to obecnie jedne z najgorszych wyników na PS4 w tej grze, a Xbox One utrzymuje stabilną przewagę.

W informacjach na temat ostatniej aktualizacji Fallout 4, Bethesda pominęła całkowicie wzmiankę o modyfikacji oprawy na PlayStation 4 i Xbox One. Łatka obejmuje 500 MB danych i w zaskakujący sposób poprawia zasięg rysowania obiektów dla geometrii i trawy. W ten sposób udaje się zbliżyć do wysokich ustawień z PC, ale czy kosztem wydajności?

ArtykułFallout 4: Czasopisma - Spluwy i kulki, Żyj i kochaj, Periodyk medyczny Massachusetts

Zobacz, gdzie znaleźć czasopisma podnoszące statystyki głównego bohatera.

Poniżej znajdują się lokalizacje czasopism, które można znaleźć w trakcie eksploracji postunklearnego świata w Fallout 4. Warto rozglądać się za tymi sekretami, ponieważ dzięki nim otrzymujemy dostęp do sporej ilości bonusów - od możliwości wzmocnienia i rozwinięcia bohatera, poprzez zmianę jego wyglądu, kończąc na nowych elementach, jakie możemy postawić w naszych osadach.

Nawet pomimo skromnego rozmiaru na poziomie 512 MB, najnowsza aktualizacja Fallout 4 ma zaskakujący wpływ na wersje konsolowe, przywracając w kilku miejscach 30 FPS - choć w innych obszarach nie ma już zmian. Jak wspominaliśmy we wstępnym spojrzeniu na fabrykę Corvega na PlayStation 4, łatka 1.02 podnosi płynność w najbardziej wymagających sekwencjach. Ale jak sytuacja wygląda w innych lokacjach? Czy podobnie jest na Xbox One?

ArtykułFallout 4 - Zadanie dodatkowe: Stalowy Cień

Dołączamy do Bractwa Stali i poznajemy charyzmatycznego dowódcę ugrupowania.

Zadanie pojawi się w trakcie wykonywania kolejnych misji dla Bractwa Stali oraz tych związanych z główną linią fabularną, a konkretnie po transmisji radiowej, jaką będziesz mógł odebrać po przelocie statku bojowego Bractwa.

ArtykułTydzień z Pip-Boyem na ramieniu

Gadżet z edycji kolekcjonerskiej Fallout 4 w prawdziwym świecie.

Fallout 4 trafił do sklepów na całym świecie, a wśród milionów egzemplarzy znalazły się edycje kolekcjonerskie. Można więc założyć, że przynajmniej jedna osoba przechodzi całą grę z plastikowym Pip-Boyem na przedramieniu. Ale jak sprzęt ten sprawdza się w prawdziwym świecie, podczas codziennej „eksploracji”? Ponieważ jestem zaangażowanym idiotą, postanowiłem to sprawdzić, nosząc Pip-Boya przez tydzień.

Microsoft opublikował w tym tygodniu nową wersję systemu operacyjnego Xbox One, wprowadzając nie tylko zmiany w interfejsie, ale także kolejne opcje - w tym kompatybilność wsteczną z X360. Wśród pierwszy 104 wspieranych pozycji znalazł się Fallout 3, rozdawany także za darmo przy zakupie nowe odsłony tej serii. W przyszłości planujemy szerzej przyjrzeć się możliwościom nowej funkcji, ale nie mogliśmy się oprzeć, by Fallout 3 włączyć już teraz - pierwsze wrażenia są pozytywne.

Digital FoundryNajlepszy sprzęt PC dla Fallout 4

Karty graficzne, procesory i ustawienia na każdy budżet.

W naszej opinii najlepsze wrażenia podczas grania na PC uzyskujemy poprzez dopasowanie natywnej rozdzielczości i tempa odświeżania obrazu do posiadanego monitora. Obecnie najpopularniejsza konfiguracja wśród graczy to pełne HD i 60 Hz, czyli 1080p60. Na pierwszy rzut oka Fallout 4 od Bethesdy nie jest najbardziej zaawansowaną graficznie produkcją na rynku i dobre rezultaty można osiągnąć przy tym poziomie już na stosunkowo skromnym sprzęcie, ale uzyskanie stabilnego 60 FPS jest jednak większym wyzwaniem.

ArtykułFallout 4 - atomowy dziennik #2

Pozdrowienia z Bostonu.

Kolejny dzień na pustkowiu. W końcu dotarłem do Bostonu, nazywanego tu Diamond City. Zajęło mi to ponad 10 godzin, chociaż misję związaną z dotarciem tam otrzymujemy po 40 minutach od startu przygody... Cóż. Bezcelowa eksploracja wciąga.

Nie żyję. Oczywiście, że nie żyję. Na szczęście niedawno zapisałem stan rozgrywki. Spokojnie biegłem do kolejnego celu, zacząłem handlować z napotkanym kupcem, a po chwili zaatakowały nas agresywne roboty. Dlaczego? Nie mam pojęcia. Wiem tylko, że były zabójczo skuteczne.

W naszej analizie wydajności Fallout 4 informowaliśmy we wtorek, że PlayStation 4 i Xbox One pod względem płynności rozgrywki celują w 30 klatek na sekundę - z mieszanymi sukcesami. Obie wersje konsolowe mają problemy z osiągnięciem takiego poziomu, ale sprzęt Microsoftu ma dodatkową wadę w postaci zacinania, związanego najpewniej z doczytywaniem danych. Przejście do nowej lokacji to czasami nawet sekundowa przerwa, a kłopoty sprawia niekiedy samo przełączanie broni.

Digital FoundryAnaliza wydajności Fallout 4

Wstępne spojrzenie na wersje PC, PlayStation 4 i Xbox One.

Bethesda po czterech latach wychyla głowę ze schronu, oferując oczekiwany przez graczy na całym świecie Fallout 4 i dodając nowe technologie do silnika Creation Engine na PC, PlayStaiton 4 i Xbox One. Wprowadzono między innymi system renderowania bazujący na fizycznych właściwościach powierzchni, a prace rozpoczęto dość nietypowo - od eksperymentalnego przeniesienia Skyrima na Xbox One. Wygląda jednak na to, że proces optymalizacji nie należał do łatwych, a analiza wydajności na obu konsolach uwidacznia raczej mieszane rezultaty.