The Elder Scrolls 5: Skyrim Special Edition

Najważniejsze

Bethesda tworzy dwie nowe gry

The Elder Scrolls 6?

Ted Price z Insomniac Games przeprowadził wywiad z Toddem Howardem, szefem Bethesda Game Studios. Z rozmowy wynika, że twórcy serii The Elder Scrolls pracują nad niezapowiedzianym projektem, a dodatkowo zespół zajmuje się również innym tytułem, znajdującym się w fazie przedprodukcyjnej.

Prace nad nową odsłoną The Elder Scrolls jeszcze się nie rozpoczęły - przypomniał Pete Hines w odpowiedzi na pytanie fana, dotyczące ewentualnych wieści o nowej odsłonie cyklu RPG. Wiceszef działu marketingu i PR w Bethesdzie przywołał swoje własne słowa z czerwca 2017 roku, kiedy powiedział, że deweloper nie rozpoczął jeszcze produkcji.

Digital Foundry: Skyrim na Xbox One X - poprawna aktualizacja

Wczoraj przyglądaliśmy się Fallout 4 na Xbox One X, odnosząc ostatecznie wrażenie, że choć poprawa względem standardowej konsoli jest spora, to być może nawet nieco za duża - co objawia się spadkami wydajności. Teraz czas na Skyrim, gdzie sytuacja jest na dobrą sprawę odwrotna: stała płynność działania, ale szersze skalowanie rozdzielczości.

Jeśli łatka wiążę się z jakąś niespodzianką, to jest nią fakt, że Skyrim Special Edition na Xbox One X wygląda niemal identycznie jak odsłona PS4 Pro, gdzie także otrzymujemy natywne 4K. Zastosowano to samo, temporalne wygładzania krawędzi, radzące sobie sprawnie z artefaktami na brzegach modeli, w tym na roślinności. Szczegółów nie brakuje i ogólne wrażenia są bardzo dobre, lecz to po prostu istniejąca gra w wersji 4K. Nieznacznie rośnie tylko zasięg rysowania obiektów, generujący nieco więcej roślinności.

Jeśli szukamy innych usprawnień, nie znajdziemy ich na X. Na bezpośrednim porównaniu scrennów z PS4 Pro trudno wskazać jakiekolwiek różnice, nawet jeśli na PC są przecież wyższe ustawienia, które można by przenieść na nowa konsolę. Wydaje się, że jedynie ambient occlusion wypada teraz nieco bardziej subtelnie, lepiej wypełniając połączenia obiektów.

Czytaj więcej...

Skyrim w wydaniu PC otrzymał wersję beta trybu przetrwania

Bethesda udostępniła na PC testową wersję trybu przetrwania (tak zwany Survival) do odświeżonej edycji The Elder Scrolls 5: Skyrim.

Wariant pojawił się w ramach uruchomionego wczoraj w grze klubu twórczości. To cyfrowy sklep oferujący płatne modyfikacje do danej produkcji.

Posiadacze komputerów osobistych mogą sprawdzić opcję biorąc udział w becie za pośrednictwem usługi Steam. Na Xbox One i PlayStation 4 pojawi się na początku października.

Czytaj więcej...

Digital Foundry kontra Skyrim Special Edition na PS4 Pro

Skyrim Special Edition to jeden z pierwszych tytułów ze wsparciem dla PS4 Pro, ze stosowną aktualizacją umieszczoną już na płycie z grą. W odróżnieniu od większości produkcji startowych na tej konsoli, twórcy celują w natywną rozdzielczość 4K - pełne 3840 × 2160 - bez skalowania. Możemy potwierdzić, że tak właśnie jest, bez dynamicznej zmiany liczby pikseli czy innych rozwiązań tego typu. Wzrost rozdzielczości to natychmiastowy skok jakościowy w zestawieniu z 1080p na bazowym PS4, z większą liczbą detali w świecie gry.

Na standardowym PS4 obraz jest domyślnie nieco rozmyty w wyniku zastosowanej metody wygładzania krawędzi. Plus jest taki, że z krawędzi znikają niemal wszystkie ząbki i inne artefakty, co przekłada się na czystą oprawę. To jeden z obszarów, w których czterokrotne zwiększenie rozdzielczości do 4K generuje sporą poprawę sytuacji. Całość nadal jest nieco zmiękczona, ale rośnie liczba detali tekstur czy odległych obiektów, które przy niższej liczbie pikseli po prostu znikają.

Bethesda stosuje to samo temporalne wygładzanie krawędzi w wersji PS4 Pro, co w połączeniu z dużo wyższą rozdzielczością przekłada się na dużo lepiej dopracowany obraz, bez żadnych problemów z krawędziami. Można jednak zauważyć, że przy takiej rozdzielczości stosowanie AA jest mniej istotne ze względu na samo zagęszczenie pikseli w porównaniu ze standardowym 1080p.

Czytaj więcej...

Digital Foundry kontra Skyrim Special Edition

Skyrim dociera na sprzęt obecnej generacji w ramach wydania Special Edition. Otrzymujemy swego rodzaju remaster, z kilkoma graficznymi usprawnieniami względem oryginału. Dobrze znane widoki wzbogacono o przeprojektowane oświetlenie i efekty, przygotowano też zmiany w bazowych obiektach i powierzchniach. Zasięg rysowania jest dłuższy, a doczytywanie danych szybsze, co dodatkowo szlifuje wrażenia. Wszystko to przekłada się na wzrost jakości, zwłaszcza w porównaniu z konsolami poprzedniej generacji. Ale gdzie najlepiej cieszyć się odnowionym Skyrimem?

Zaczynając od PS4 i Xbox One, niemal natychmiast zauważyć można, że obie wersje oferują niemal identyczną oprawę, w natywnym 1080p. To mile widziana - i oczekiwana - poprawa sytuacji względem 720p z X360 i PS3. Wydaje się, że rozdzielczość jest stała, choć możliwe, że w wyjątkowo wymagających sytuacjach może spadać, wzorem Fallout 4. My niczego takiego nie zanotowaliśmy.

Jakość obrazu jest więc ogólnie bardzo dobra, a temporalne wygładzanie krawędzi praktycznie usuwa ząbki i inne artefakty z krawędzi. Minusem takiej metody antyaliasingu jest większe rozmywanie obrazu, co przekłada się na utratę drobnych detali, zwłaszcza w oddaleniu od postaci. W porównaniu z MSAA z oryginalnego Skyrima na PC, szczegóły są na pewno bardziej zmiękczone.

Czytaj więcej...

Dopiero zaczynamy analizę Skyrim Special Edition, ale nasze pierwsze cele były jasne: ocena wydajności na PS4 i Xbox One po licznych problemach z Fallout 4, mając także w pamięci jeszcze większe kłopoty z działaniem oryginału na PS3. Przed premierą widzieliśmy tylko kilka screenów, więc chcieliśmy również ocenić ogólną jakość remastera.

Porównanie grafiki z oryginałem w nowym trailerze odświeżonego Skyrim

Firma Bethesda przygotowała nowy zwiastun poświęcony odświeżonemu wydaniu The Elder Scrolls 5: Skyrim. W filmie porównano grafikę remastera na PS4 i Xbox One z oprawą edycji na PS3 i X360.

Różnice są dosyć spore, choć oczywiście warstwa wizualna nie odbiega zbytnio od poziomu oferowanego przez oryginalną wersję PC. Nie da się jednak ukryć, że na nowych konsolach gra wygląda ładniej niż na starszych platformach Sony oraz Microsoftu.

Sam zwiastun prezentuje też parę odświeżonych lokacji oraz fragmenty z właściwej rozgrywki. Nie zabrakło walk z różnymi bestiami i zwierzętami - mamutami, szkieletami, a nawet smokiem.

Czytaj więcej...

Fallout 4 i remaster Skyrim jednak z modami na PS4

Bethesda ogłosiła, że Fallout 4 oraz The Elder Scrolls 5: Skyrim Special Edition jednak pozwolą na instalację modyfikacji graczy na PS4, co miało być niemożliwe.

Jeszcze we wrześniu informowaliśmy, że Sony nie zgodziło się na wprowadzenie wsparcia dla modyfikacji, zapewne ze względu na ograniczenia techniczne.

„Mody pojawią się najpierw w Skyrimie. Ciężko pracowaliśmy z Sony, by to umożliwić” - wyjaśnia teraz Bethesda. Co ważne, gracze nie będą jednak mogli używać żadnych dodatkowych obiektów poza tymi, które znajdują się już w grze.

Czytaj więcej...

Czy mody mogą zastąpić remaster Skyrim Special Edition na PC?

Nadchodzący remaster The Elder Scrolls 5: Skyrim Special Edition oferuje kilka usprawnień w grafice, takich jak dodatkowe rośliny, dodatkowe efekty, głębia ostrości czy wolumetryczne oświetlenie. Wszystko to jest już jednak dostępne na PC, dzięki modyfikacjom graczy. Postanowiliśmy sprawdzić, czy możemy odtworzyć wygląd nowej wersji poprzez włączenie kilku popularnych modów.

Ogromna liczba przeróżnych projektów może być przytłaczająca, a wiele z nich ma problemy z kompatybilnością czy po prostu z jakością. Jeśli jednak szukamy jakości w stylu planowanego remastera, dobrym punktem startowym jest „RealVision ENB”. Projekt łączy kilka efektów post-processingu, choć instalacja może być skomplikowana. Instrukcje znaleźć można w serwisie Nexus, razem z listą opcjonalnych dodatków.

My postawiliśmy na trzy bonusy: kompletne przeprojektowanie tekstur w ramach „Skyrim HD: 2K texture pack”. Instalacja jest bardzo prosta i - szczerze mówiąc - to podstawa dla wszystkich osób zainteresowanych graniem w Skyrim, ponieważ powierzchnie podstawowej gry nie zestarzały się zbyt dobrze. Podobnie jest w przypadku odświeżającego roślinność moda „HD Plants and Herbs” oraz „Enhanced Towns and Villages”, zajmującego się miastami i wioskami.

Czytaj więcej...

Jak wypada remaster Skyrima w porównaniu z oryginałem na PC

W październiku na PC, PlayStation 4 i Xbox One ukaże się remaster The Elder Scrolls 5: Skyrim. Wydanie Special Edition to debiut serii na konsolach tej generacji, z natywnym 1920×1080 i - jak wynika z trailera - w 30 klatkach na sekundę. Twórcy obiecują zmiany i faktycznie zapożyczają nieco z nowszych wersji silnika Creation Engine, dodając świetlne promienia czy wygląd wody rodem z Fallout 4.

Posiadacze bazowej gry i wszystkich DLC (także kupionych jako Legendary Edition) otrzymają remaster bez dodatkowych opłat. Bazując na naszych testach, w zestawieniu z oryginałem z 2011 roku widać różnicę, z nowymi roślinami, grzybami, kamieniami czy drzewami w okolicy wsi Riverwood. Do tego efekt głębi ostrości prosto z Fallout 4.

Porównanie zwiastuna z wersją PC ujawnia także identyczne tekstury. Materiały prasowe Bethesdy oferują kilka wysokiej jakości screenów, oznaczonych wiele mówiącą nazwą „Xbox One”. Zestawiliśmy je z maksymalnymi ustawieniami w wersji komputerowej, ujawniając minimalne różnice w jakości powierzchni (poza zboczem góry nieopodal Riverwood). Jeśli to faktycznie zrzuty z konsoli Microsoftu, to dobrą wiadomością jest przynajmniej anizotropowe filtrowanie tekstur 16x na Xbox One, jeśli już podłoże pozostaje identyczne.

Czytaj więcej...